2025-10-15, 02:08
Medlem
Jag har i många år stört mig på några underlag/rekommendationer som fattas gällande vårdnad boende och umgänge, jag har läst ett par utredningar av samma person, och för runt tio år sen gjorde jag en IVO-anmälan, socialtjänsten fick lite smäll på fingrarna. En annan utredning visade sig vara rent av lögn, vilket de gick att motbevisa relativt lätt, så det gick aldrig ens till domstol.

Nu har det kommit till min kännedom att en person har kommit fram till minst 2 underlag gällande vårdnad boende och umgänge, där denne är vän med ena familjen privat. I dessa utredningar är det helt otroliga slutsatser som dragits. Bland annat har en av föräldrarna öppet misshandlat ett barn framför många, och det rasade tydligen in orosanmälningar, det är i princip helt överslätat i dessa utredningar och den andre föräldern utmålas, nästan demoniskt. Arbete, bostad, inget missbruk, vanligt svensson-liv dvs, dock väldigt "jag skiter i vad andra tycker om mig, en idiot är en idiot". Medan den andre föräldern haft problem med boendesituation två gånger de senaste 10 åren, ej betalat för förskola/fritids, kronofogden osv.

Enkelt förklarat, A&B har barn tillsammans.

A - Stämmer om ensam vårdnad pga B ej samarbetar, ej håller tider osv.
B - Motstrider, naturligtvis, så utredning inleds.
C - Är utredaren från socialtjänsten/familjerätten.
C - Kommer fram till att det är bäst att B får ensam vårdnad samt tycker inte något umgänge ska utgå till förälder A.

C är vän med B's familj privat.

Ska personer som jobbar med sånt här få göra utredningar där de har privata vänskapsband med den ena familjen?
Citera
2025-10-15, 07:29
Avstängd
Hur har du tillgång till dessa utredningar? Det råder sekretess. Oavsett vilket, så är det tingsrätten som fattar beslut, och där har parterna och ombud möjlighet att peka på felaktigheter.
Citera
2025-10-15, 08:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ALSGLOBAL
Jag har i många år stört mig på några underlag/rekommendationer som fattas gällande vårdnad boende och umgänge, jag har läst ett par utredningar av samma person, och för runt tio år sen gjorde jag en IVO-anmälan, socialtjänsten fick lite smäll på fingrarna. En annan utredning visade sig vara rent av lögn, vilket de gick att motbevisa relativt lätt, så det gick aldrig ens till domstol.

Nu har det kommit till min kännedom att en person har kommit fram till minst 2 underlag gällande vårdnad boende och umgänge, där denne är vän med ena familjen privat. I dessa utredningar är det helt otroliga slutsatser som dragits. Bland annat har en av föräldrarna öppet misshandlat ett barn framför många, och det rasade tydligen in orosanmälningar, det är i princip helt överslätat i dessa utredningar och den andre föräldern utmålas, nästan demoniskt. Arbete, bostad, inget missbruk, vanligt svensson-liv dvs, dock väldigt "jag skiter i vad andra tycker om mig, en idiot är en idiot". Medan den andre föräldern haft problem med boendesituation två gånger de senaste 10 åren, ej betalat för förskola/fritids, kronofogden osv.

C - Kommer fram till att det är bäst att B får ensam vårdnad samt tycker inte något umgänge ska utgå till förälder A.

Ska personer som jobbar med sånt här få göra utredningar där de har privata vänskapsband med den ena familjen?

Välkommen till svensk socialomsorg där socialtjänsten ofta är part med mamman.
Är man släkt eller i part med en socialsekreterare är man väldigt säker.
Citera
2025-10-15, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Socialtjänsten terroriserar många mammor och tar deras barn om mamman inte gör allt de vill. Socialtjänsten är i lag med polisen och yrken de väljer för makt och således ej för att hjälpa. Socialtjänsten är till och med så att de ofta fejkar diverse underlag inför tex omhändertagande av barn. Detta har börjat uppdagas vilket är väldigt bra.

För att övergå till TS. Anmäl detta anonymt. Givetvis ska socialtjänsten vara opartisk.
Citera
2025-10-15, 17:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Hur har du tillgång till dessa utredningar? Det råder sekretess. Oavsett vilket, så är det tingsrätten som fattar beslut, och där har parterna och ombud möjlighet att peka på felaktigheter.

Peka på felaktigheter, säger du? Vet du om att socialtjänsten kan dölja sina egna fel bakom sekretess, även för domstolen? Om du inte har sett Fallet Adam i Uppdrag granskning rekommenderar jag verkligen att du gör det. Det visar precis hur det går till i praktiken.

Det du beskriver är en vanlig missuppfattning om hur processer där socialtjänsten är inblandade går till i domstol. I teorin låter det bra att man ska kunna bemöta felaktigheter, men i verkligheten är det omöjligt, eftersom de avgörande handlingarna ofta hålls hemliga.

Resultatet blir att föräldrar står helt utan möjlighet att försvara sig, medan domstolen tvingas döma utifrån ensidig och ofullständig information.
Citera
2025-10-15, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos

Jag har sett bägge sidor faktiskt, men mammorna tenderar ju att bli grovt favoriserade. Nu handlar ju inte tråden om mamma/pappa utan om utredaren ska få göra en utredning där denne har relationer med en av sidorna.

Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Socialtjänsten terroriserar många mammor och tar deras barn om mamman inte gör allt de vill. Socialtjänsten är i lag med polisen och yrken de väljer för makt och således ej för att hjälpa. Socialtjänsten är till och med så att de ofta fejkar diverse underlag inför tex omhändertagande av barn. Detta har börjat uppdagas vilket är väldigt bra.

För att övergå till TS. Anmäl detta anonymt. Givetvis ska socialtjänsten vara opartisk.

Det fetade är korrekt, skräckhistorier där mammor tvingats till märkliga saker av socialtjänsten har man hört talas om.

Absolut, anmälan kommer göras.

Och till dig som undrar hur jag har tillgång till vissa utredningar, du vet att vänner kan ta hjälp av en, det finns grupper för sånt här om man är helt grön att ha med socialtjänsten att göra osv. Folk behöver rådgivning och hjälp ibland, och får så av främlingar som har skapat sig förtroende. Sen absolut, tingsrätten fattar beslut, som till största del bygger på utredningen som socialtjänsten gjort. Och är då en medarbetare långvarigt bekant med en sida av föräldrarna så ska de inte ha något med den utredningen att göra.

Vi talar alltså om en person som har makt över andra människors liv, och kan skriva nästan vad fanken de vill i sina utredningar.
Citera
2025-10-15, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Peka på felaktigheter, säger du? Vet du om att socialtjänsten kan dölja sina egna fel bakom sekretess, även för domstolen? Om du inte har sett Fallet Adam i Uppdrag granskning rekommenderar jag verkligen att du gör det. Det visar precis hur det går till i praktiken.

Det du beskriver är en vanlig missuppfattning om hur processer där socialtjänsten är inblandade går till i domstol. I teorin låter det bra att man ska kunna bemöta felaktigheter, men i verkligheten är det omöjligt, eftersom de avgörande handlingarna ofta hålls hemliga.

Resultatet blir att föräldrar står helt utan möjlighet att försvara sig, medan domstolen tvingas döma utifrån ensidig och ofullständig information.

Exakt, det vet många inte om!
Citera
2025-10-15, 18:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Exakt, det vet många inte om!

Många där ute upprepar tyvärr statens propaganda som papegojor, helt utan att reflektera.
Det är ett oerhört vanligt missförstånd, ett narrativ som även politrukerna gärna sprider offentligt för att försvara systemet.
Citera
2025-10-16, 03:33
Moderator
Schlesiens avatar
Omhändertagande av barn/vårdnadstvist i din närhet/din kännedom som du tänker hålla okänd/anonym - Inte KoMiOV.

Vi försöker med B&F.

Korruption och missförhållanden i offentlig verksamhet --> Barn och familj

/Moderator
Citera
2025-10-16, 09:32
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:

Nej, självklart inte.
Men här har vi ett stort problem med att socialtjänsten är en kommunal verksamhet. Verksamheten är full med folk som känner varenda käft i staden där de jobbar.
Citera
2025-10-16, 10:51
Medlem
Citat:

Vid misshandel kontaktar man polis.
Misstänker att det är en liten ort där man tvingas utreda bekanta. I en större ort är det lättare att byta till en opartisk handläggare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in