Företag får typ bara ett ja eller nej från säpo utan att de ger mer dem info, så av företaget kan du inte få mer info.
jag har haft säkerhetsklassade arbeten där säpo regelbundet (var 6 månad) gör en säkerhetskontroll av mig, jag har alltid blivit okeyad... En kollega (också okeyad) bad om ett utdrag av hans filer hos säpo... Han fick se en del, men inte allt
För att svara lite på dina funderingar.
Vad de tittar på är en massa (mer än vad man kan tro), som tex om du hänger på krogar, typ dina dryckesvanor (berusade kan prata för mycket), vilket folk du rör dig kring och vad de är för individer. Såklart de tittar på var du gör på nätet... Så även om du är "skötsam" så finns risker om du har mindre bra individer i ditt umgänge, samt skriver eller gillar "fel" saker på nätet.....
Lite av det jag kontrollerades var att min mobil avlyssnades regelbundet, Vart jag spendera min fritid och med vem....

Helt okey för mig då jag värdesatte den säkerhetsklassning jag hade.
Men mer vill jag inte släppa då jag anser att vi måste ha en fungerande kontroll av de som innehar säkerhetsklassade arbeten på olika nivåer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Damen101
Ja en kredit upplysning gör ju dom flesta tjänsterna där man hanterar pengar i stora mängder. Men efter skulderna har jag jobbat inom vården. Fått en intervju på Swedbank som jag tackade nej till.
Men en ekonomi kan väl inte vara en säkerhets risk på PostNord.
Det förstår jag att jag inte skulle få men PostNord. Vad skulle jag göra, stjäla brev med pengar, hehe nae.
Alla med dålig ekonomi kan utpressas eller desperat stjäla från företaget de arbetar på .....
PostNord har stora problem med personal som stjäl värdefulla försändelser (mobiler och annan datautrustning) ....
Styr upp din ekonomi och efter, jag tror det är tre år blir man ren när man betalt av alla skulder.