2025-10-15, 11:12
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Jag tror att den totala summan på transfermarket är ca 20% högre än den som står i årsredovisningen, i linje med hur det var i fjol till exempel. Sen är skillnaden att vi garanterat fick hundra millar för guden Erabi och en spottstyver för Tounekti.
Svårt att argumentera mot detta

Men ja, det blir svårt att prata transfersummor när alla klubbar lägger upp affärerna på olika sätt och redovisar annorlunda. Typ som när folk kallade Sverige för rape capital i världen och hänvisade till statistik som hävdade att indien hade färre antal våldtäkter per år i absoluta tal. Det blir väldigt snabbt oseriöst när man granskar såna sammanställningar närmare, och även om jag kanske inte är rätt person för att dyka i siffrorna har jag tillräckligt med förstånd för att förstå att Erabi inte är värd 2 Pittas.
Citera
2025-10-15, 11:24
Medlem
skogsburkans avatar
Toure gick för 10 miljoner euro. Där agenter, individer, gamla klubben osv hade procent.
Citera
2025-10-15, 11:29
Medlem
skogsburkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu

Men ja, det blir svårt att prata transfersummor när alla klubbar lägger upp affärerna på olika sätt och redovisar annorlunda. Typ som när folk kallade Sverige för rape capital i världen och hänvisade till statistik som hävdade att indien hade färre antal våldtäkter per år i absoluta tal. Det blir väldigt snabbt oseriöst när man granskar såna sammanställningar närmare, och även om jag kanske inte är rätt person för att dyka i siffrorna har jag tillräckligt med förstånd för att förstå att Erabi inte är värd 2 Pittas.

Innan var det fusk med publiksiffror och nu transfersummor. Tyvärr går det genomskåda båda med bevis. Bluffklubb nr 1.
Citera
2025-10-15, 11:37
Medlem
Petterrors avatar
Man kan ju konstatera genom flödet här att vi blöder pengar. Det verkar tydligen vara ett viktigare diskussionsämne än kommande derby för Teu och hans solnaitiska riddararmé.
Citera
2025-10-15, 11:37
Medlem
bananjuices avatar
Citat:

Som sagt, man kan enbart gå på årsredovisningarna. Siffran intäkter från spelarförsäljningar finns där, även för aik (även om jag inte är någon aik-ekonom som vissa andra), bara att de även redovisar faktiska summan in.

Citat:
Ursprungligen postat av skogsburkan
Toure gick för 10 miljoner euro. Där agenter, individer, gamla klubben osv hade procent.

Absolut, det här är den typ av siffra som kommer att sticka ut en del i bokslut.
Citera
2025-10-15, 11:39
Medlem
skogsburkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petterror
Man kan ju konstatera genom flödet här att vi blöder pengar. Det verkar tydligen vara ett viktigare diskussionsämne än kommande derby för Teu och hans riddararmé från Solna.

Bajen har fin ekonomi och gjort det bra. Nu ska bara titlarna in.

Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice

Som sagt, man kan enbart gå på årsredovisningarna. Siffran intäkter från spelarförsäljningar finns där, även för aik (även om jag inte är någon aik-ekonom som vissa andra), bara att de även redovisar faktiska summan in.

Absolut, det här är den typ av siffra som kommer att sticka ut en del i bokslut.

Tyvärr är det så med vissa speciellt från afrikanska klubbar/akademier.
Citera
2025-10-15, 11:46
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsburkan
Bajen har fin ekonomi och gjort det bra. Nu ska bara titlarna in.

Tyvärr är det så med vissa speciellt från afrikanska klubbar/akademier.

Nästa år då jävlar :-)

Jag tror att Bajen fick mer än €10meur och att mindre pengar försvann men som sagt det kommer att synas i vår.
Citera
2025-10-15, 12:33
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petterror
Man kan ju konstatera genom flödet här att vi blöder pengar. Det verkar tydligen vara ett viktigare diskussionsämne än kommande derby för Teu och hans solnaitiska riddararmé.
Det där är en tolkning som grundar sig i okunskap och en oförmåga från din sida att följa med i konversationen. Diskussionen har handlat om att ni tenderar att överrapportera era transferintäkter (via media iaf..) vilket jag tror att ni får jävligt svårt att förneka om ni ska vara ärliga.

Jag har sagt allt jag kommer säga inför derbyt. Så länge Judas får käka plastmatta är jag nöjd. Sportsligt har vi nog aldrig tidigare haft sämre förutsättningar än vad vi har i just denna matchen.
Citera
2025-10-15, 12:48
Medlem
Petterrors avatar
Citat:
Det där är en tolkning som grundar sig i okunskap och en oförmåga från din sida att följa med i konversationen. Diskussionen har handlat om att ni tenderar att överrapportera era transferintäkter (via media iaf..) vilket jag tror att ni får jävligt svårt att förneka om ni ska vara ärliga.

Jag har sagt allt jag kommer säga inför derbyt. Så länge Judas får käka plastmatta är jag nöjd. Sportsligt har vi nog aldrig tidigare haft sämre förutsättningar än vad vi har i just denna matchen.
Okunskap vetefan. Har frågat både Bajare och gnagare två gånger här vad vi/ni tror att startelvorna blir. Eran är ju ändå ganska intressant mtp erat bortfall av spelare. Men tydligen mer intressant att diskutera överrapporterade transferintäkter innan ett derby (där dessutom bananjuice skrivit att det kommer visa sig i årsredovisningen).
Citera
2025-10-15, 13:12
Avstängd
Citat:
45 eller 55 spelar ingen roll i ett sammanhang där ni fick typ max hälften. Det är en 22 åring med skadehistorik som på intet sätt var unik. Typ större risk att Blåvitt fick dom 40 man hävdade för Skjellerup..
Glöm inte bort att Bajen - till skillnad från Aik - har råd att säga Nej* , vilket man också gjorde i somras gällande Erabi - och ännu mer gällande Tounekti - till två klubbar gick med på att betala det begärda priset för Erabi, Bajen sa att båda var ok och Erabi fick välja själv vilken klubb... (Och det kom in ytterligare en klubb nära slutdealen.)

*Bajen har p g a att man har råd även ändrat tradingpolicyn till:
HÖGRE cash för att få mindre VFK vid köp
och LÄGRE cash, ger högre kredit för att få mer TOTALT vid försäljning.
Vid senaste bokslutet hade Bajen ca 90 miljoner sådana fordringar för ännu ej betalda GAMLA spelarförsäljningar (minus ca 17 miljoner obetalt, gissar till VFK och agenter) och det var INNAN Toure och Teah räknades...
Citera
2025-10-15, 13:21
Avstängd
Citat:

Glöm inte ekonomin
Ingen Aikare har svarat på hur ni ska klara era kostnader fram till nästa fönster, speciellt OM ni inte tänker ta den stora delen av Isakpengarna, som egentligen ska gå till ungdomssektionen. Eller?
Citera
2025-10-15, 14:41
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Glöm inte ekonomin
Ingen Aikare har svarat på hur ni ska klara era kostnader fram till nästa fönster, speciellt OM ni inte tänker ta den stora delen av Isakpengarna, som egentligen ska gå till ungdomssektionen. Eller?
Pengar finns. Blir det kris får man väl låna av DSM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in