2025-10-15, 10:58
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gummiskor
Fantastisk politiker, snygg och vältalig. Den enda som talade emot henne var kanske hennes ålder, tror C skulle tilltala fler yngre och nya väljare av att ha en ung stark kvinna som ledare. Mycket trist att hon gav upp så tidigt.
Knappast. Inte nu igen. Dom behöver en svensk stabil man. Emil Källström är nog den enda som skulle kunna rädda dom för övrigt.
Citera
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Hatt gjorde oväntat bra ifrån sig vid partiledardebatten och tog kraftfullt avstånd från den rabiata V-ledaren Dagostar som försökte fultolka och uppvigla mot Ebba B. Det känns svårt att tro att TV-debatten inte har med dagens besked att göra. Har Hatt fått hat & hotvänstern efter sig tro? Det som nu hänt med Hatts avhopp är faktiskt ett stort hot mot vår demokrati. Om Hatts beslut har det minsta med skrikvänsterns hotfulla demos och uppträdanden att göra måste krafttag nu tas mot detta. Man kan inte låta hotfulla grupperingar få bedriva sin verksamhet helt öppet, invid vår Riksdag, i två års tid. Det är ett svek mot både demokratin och våra folkvalda politiker.
Det är en utpekande timing med avgången och den underliga valdebatten i TV några dagar innan. Gör det enkelt brukar GW säga när han ska hitta mördaren.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jimmie Åkesson har förmodligen fått utstå hundrafalt vad gäller hot och hat, precis som många andra i SD. Jag har inte hört eller märkt att vare sig C eller etablissemanget i övrigt visat någon större sympati eller utryckt någon beklagan för detta.

Jag är inte för hot i någon form och skulle aldrig göra det själv, men jag kan inte säga att jag direkt lider med vare sig Hatt eller C.

Sen tycker jag det är olyckligt att blanda in "hat" i formuleringen. Hat är en mänsklig känsla som alla människor har rätt att känna, även jag gör det ibland, men det får naturligtvis inte övergå i hot. Kan tillägga att det är typiskt vänsterliberaler att svänga sig med denna "hot och hat"-term, vilket är väldigt olyckligt.

Du svarar inte på det jag skrev, du byter ämne. Jag pratade inte om vem som fått mest hot eller vem man ska tycka synd om. Jag beskrev en ganska rimlig förklaring till varför Hatt troligen lagt locket på i just det här fallet om att beskriva händelser som lett till sådan ångest att hon avgår.

Att börja prata om Åkesson är ett klassiskt vadaboutism-knep. Två saker kan vara sanna samtidigt: han har fått utstå mycket, och Hatt kan ha utsatts för något allvarligt. Det ena utesluter inte det andra.

Dessutom, när politiker avgår efter säkerhetsincidenter är det inte för att de blivit “kränkta på internet”, det är för att hotbilden bedöms vara reell. Det är rätt stor skillnad på en arg kommentar och en faktisk riskbedömning.

Och angående “hat”: det är uppenbart att vi inte pratar om känslor här, utan om kampanjer, riktat hat och hot mot personer i offentligheten. Att låtsas som att det bara handlar om att “få känna ilska” är att förminska hela frågan.
Citera
2025-10-15, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Sitter inte han i fängelse?
Villkorlig dom för ofredande mot barn.
Citera
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Hon är väl helt enkelt en av få toppolitiker med känslor och någon slags heder i kroppen? Därför avgå, istället för att låtsas och må dåligt...
Citera
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gummiskor
Fantastisk politiker, snygg och vältalig. Den enda som talade emot henne var kanske hennes ålder, tror C skulle tilltala fler yngre och nya väljare av att ha en ung stark kvinna som ledare. Mycket trist att hon gav upp så tidigt.
Knappast. Inte nu igen. Dom behöver en svensk stabil man för att kunna bredda och nå ut bättre. Emil Källström är nog den enda som skulle kunna rädda dom för övrigt.
Citera
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Jag håller så klart med dig. Att politiker ännu baktalar och brunsmetar SD känns rätt barnsligt, det visar även på ett förakt mot väljarna/medborgarna. Det är faktiskt en och en halv miljon medborgare som röstar på SD. Det är skillnad om man uppför sig på dylikt vis mot NMR och dylikt patrask. När det kommer till SDs hjärtefrågor är det väl egentligen ingenting som skiljer dem från M och KD idag? Sällan man hör dessa partier brunsmetas och förminskas.

Dock bör man ju inte ägna sig av hat och hot mot politiker, eller någon för den delen.

Jag stör mig rätt mycket på att hat och förakt används alltid tillsammans med hot.
Jag tycker mig att i den demokrati så har varje medborgare en fullständig rätt att avsky och hata vilken makthavare på vilka premisser de än har. Skulle inte det tolereras så skulle i princip de som utför den demokratiska makten stå utan för kritik.
Hot är däremot en helt annan sak.

Hat är en sak.
Hot är en annan sak.
Citera
2025-10-15, 11:00
Avstängd
dansquelcass avatar
Fan vad gött. Efter alla brev man har skickat om hur dålig hon är och vad som kan hända med henne ger hon upp till slut och lämnar. Äntligen!
Citera
Medlem
Lillarapunzels avatar
En fruktansvärd dag för svensk demokrati, att en partiledare känner sig nödgad att avgå pga hot och hat. Hatt var en otroligt rak och saklig debattör, som stod för en konstruktiv dialog och ett sunt debattklimat. En oerhörd förlust att hon nu försvinner från den politiska scenen igen, hon hade behövts mer än någonsin i valrörelsen 2026.
Citera
Medlem
Moobs avatar
Det här får ju Nooshi ta på sig. Det är hennes polarisering och ffa sin svans från Antifa som ligger bakom dessa hot. Och givetvis har SD lika stor skuld då de belägras av en stor samling låghalta rednecks som endast kan uttrycka sig med hat och hot.
Citera
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigbozzebozzman
Om man aktivt för en politik som leder till att svenskar blir utbytta av främmande folkslag, rånade, våldtagna, mördare så får man förvänta sig att inte alla kommer låta det passera.

Vem vet, hon kanske faktiskt har ett samvete och kunde inte stå bakom Centerpartiets politik?

Inte omöjligt att Hatt även kände sig aningen bakbunden av partiet, partiet har ju inte blivit ett dugg tydligare gällande vilket block de vill tillhöra eller om de vill fortsätta vara i opposition? Kan tänka mig att det är frustrerande för henne. Vem vet, hon kanske själv hade en bestämd åsikt om blocktillhörighet men inte fick ge utlopp för det?
Citera
2025-10-15, 11:01
Medlem
Avgår efter rekordkort tid som partiledare och med så kort varsel.

Säger hon att det är pga hat och hot så får man väl tro det. Men kan det röra sig om en ännu ej känd skandal?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in