Citat:
Ursprungligen postat av
SveaBunkern
Är det värt att köpa små 999,9 guldtackor, som är 0,1 till 1 gram, eller är det bättre ekonomiskt att köpa 1 till 10 gram rakt av?
Är det stor skillnad att köpa guldtackor som är förpackade i plastförpackningar?
För att försöka svara lite snabbt:
Jag skulle hålla mig _ifrån_ att köpa guldtackor som är för små - detta p.g.a. framförallt två saker:
1) Förhållandet köppris/guldmängd - där små tackor har alldeles för hög prispremie för att framställa själva tackan, i förhållandet till guldet i tackan. Det gör att du för fraktioner av gram av guld ändå i vissa fall betalar dubbla eller trippla spotpriset i bara prispremie.
2) Dessa är normalt sett "svårare att sälja". Få återförsäljare - och som också är potentiella köpare - av ditt guld i framtiden, vill ha dem. Just för att DE inte kan sälja det i framtiden. För att prispremien blir för hög. Och guldmängden blir för liten.
Vad det gäller guldtackor som är "laminerade" i något slags "kort" som är ett certifikat - brukar dessa vara "lättare att sälja på andrahandsmarknaden" än guldtackor som saknar någon form av certifikat. Men det avspeglar sig också i priset - en laminerad tacka från ett välkänt raffinaderi/tillverkare/utfärdare får du ofta någon hundralapp extra för - än en tacka som saknar certifikat.
Ett par tips i all välmening:
Handla just _tackor_ av guld A) i så stora storlekar du kan ha råd med - så håller du nere prispremierna. Det går åt i princip samma arbete för att forma en stor tacka som en liten - så prispremien blir på större tackor mindre i förhållande till vikten guld än vad den är på små. B) Bara från välkända säljare - eller människor du litar på. Det cirkulerar rätt mycket falskt guld där ute - och framförallt vad det gäller "småtackor" av guld. Det vore tråkigt för dig om du handlar på dig en massa småtackor (till höga premier) och som du i framtiden inte kan sälja - för att de inte är guld? C) Nu är guldpriset högt - och jag kan förstå att man vill äga "nånting" och kanske tycker att "jag börjar litet - och bygger vidare från det - innan chansen går mig ur händerna". Jag skulle därför rekommendera att man i stället sparar ihop en liten sudd pengar och köper en större mängd guld - än "en tacka i taget" och i stället satsar på en högre vikt. På det sättet "säkrar" du en större mängd av dina surt förvärvade slantar i just själva guldet - och betalar inte lika mycket för premier och/eller spread.
Lycka till med ditt stackande.