2025-10-15, 05:07
Medlem
Pressombudsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SveaBunkern
Är det värt att köpa små 999,9 guldtackor, som är 0,1 till 1 gram, eller är det bättre ekonomiskt att köpa 1 till 10 gram rakt av?

Är det stor skillnad att köpa guldtackor som är förpackade i plastförpackningar?
Du tjänar litegranna per gram på o köpa större mängd, en tacka på 10gram kostar just nu 1458 kr medan en tacka på 100g kostar 137 282 kr, ett kilo kostar 1 329 758.
Siffrorna är från tavex.se
Citera
2025-10-15, 07:42
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Är det värt att köpa små 999,9 guldtackor, som är 0,1 till 1 gram, eller är det bättre ekonomiskt att köpa 1 till 10 gram rakt av?

Är det stor skillnad att köpa guldtackor som är förpackade i plastförpackningar?

För att försöka svara lite snabbt:

Jag skulle hålla mig _ifrån_ att köpa guldtackor som är för små - detta p.g.a. framförallt två saker:
1) Förhållandet köppris/guldmängd - där små tackor har alldeles för hög prispremie för att framställa själva tackan, i förhållandet till guldet i tackan. Det gör att du för fraktioner av gram av guld ändå i vissa fall betalar dubbla eller trippla spotpriset i bara prispremie.

2) Dessa är normalt sett "svårare att sälja". Få återförsäljare - och som också är potentiella köpare - av ditt guld i framtiden, vill ha dem. Just för att DE inte kan sälja det i framtiden. För att prispremien blir för hög. Och guldmängden blir för liten.

Vad det gäller guldtackor som är "laminerade" i något slags "kort" som är ett certifikat - brukar dessa vara "lättare att sälja på andrahandsmarknaden" än guldtackor som saknar någon form av certifikat. Men det avspeglar sig också i priset - en laminerad tacka från ett välkänt raffinaderi/tillverkare/utfärdare får du ofta någon hundralapp extra för - än en tacka som saknar certifikat.

Ett par tips i all välmening:

Handla just _tackor_ av guld A) i så stora storlekar du kan ha råd med - så håller du nere prispremierna. Det går åt i princip samma arbete för att forma en stor tacka som en liten - så prispremien blir på större tackor mindre i förhållande till vikten guld än vad den är på små. B) Bara från välkända säljare - eller människor du litar på. Det cirkulerar rätt mycket falskt guld där ute - och framförallt vad det gäller "småtackor" av guld. Det vore tråkigt för dig om du handlar på dig en massa småtackor (till höga premier) och som du i framtiden inte kan sälja - för att de inte är guld? C) Nu är guldpriset högt - och jag kan förstå att man vill äga "nånting" och kanske tycker att "jag börjar litet - och bygger vidare från det - innan chansen går mig ur händerna". Jag skulle därför rekommendera att man i stället sparar ihop en liten sudd pengar och köper en större mängd guld - än "en tacka i taget" och i stället satsar på en högre vikt. På det sättet "säkrar" du en större mängd av dina surt förvärvade slantar i just själva guldet - och betalar inte lika mycket för premier och/eller spread.

Lycka till med ditt stackande.
Citera
2025-10-15, 07:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Du vet väl att du betalar "kilopris" (egentligen uns/oz) för guld?

Så de enda två faktorerna som påverkas av storleken är hur du lagrar/fraktar ditt guld, och om du vill kunna sälja litet i taget.

Om du köper guld av någon som försöker ta ett högre kilopris för små guldtackor för att de är små så handlar du guld på fel ställe...
De mindre nomineringarna kostar naturligtvis mer per gram.
Att tillverka en tacka på ett kilo kontra 1000 stycken på 1 gram...Prisskillnad självklart.
Citera
2025-10-15, 07:50
Avslutad
Citat:
Nja. För min del handlar det om att inte behöva vara med om 'total förlust', genom att posten slarvar bort paketet. Om det skulle handla om 300 till 400 kronor så är det inte hela världen, men 3000 till 10 000 kronor. Nej! Usch!
Du kan köpa rakt över disk, på Tavex.
Citera
2025-10-15, 09:11
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deesantdeesant
De mindre nomineringarna kostar naturligtvis mer per gram.
Att tillverka en tacka på ett kilo kontra 1000 stycken på 1 gram...Prisskillnad självklart.

Hur mycket guld har du köpt?

Nästa gång du är i Förenade Arabemiraten eller i Qatar eller i Turkiet eller i Indien, gå in på en riktig guldaffär och köp litet guld. Det spelar ingen roll om det är tackor, mynt eller smycken, så länge det är rent klassiskt 24K guld så sätter de det på vågen och du betalar enligt deras uns-pris. Samma sak om du säljer. Självklart finns det en marginal (i både sälj- och köppris), men den är inte beroende av guldets form.

Och det finns guldhandel i Sverige och Europa som fungerar enligt samma principer (när det gäller guldtackor, mynt och smycken köps enligt vikt men säljs med egna enhetspriser).

De priser man ser hos vissa svenska guldföretag beror på att de handlar med guld utan eget guldlager. Dvs. de köper in guld samtidigt som du köper det, antingen för att ersätta den tacka du just gick ut ur butiken med eller genom att beställa den guldtacka du vill ha. Det är ett steg från dropshipping, jag litar inte på sådana företag (eftersom guld är ospårbart). Och det är klart att det blir omkostnader på den sortens verksamhet, och lika klart är att det är du som kund som betalar det.

Det är inte så den fysiska guldhandeln egentligen går till. Fast om du är nöjd och glad över att betala litet extra så är ju allt bara bra.
Citera
2025-10-15, 09:24
Avslutad
Citat:
Hur mycket guld har du köpt?

Nästa gång du är i Förenade Arabemiraten eller i Qatar eller i Turkiet eller i Indien, gå in på en riktig guldaffär och köp litet guld. Det spelar ingen roll om det är tackor, mynt eller smycken, så länge det är rent klassiskt 24K guld så sätter de det på vågen och du betalar enligt deras uns-pris. Samma sak om du säljer. Självklart finns det en marginal (i både sälj- och köppris), men den är inte beroende av guldets form.

Och det finns guldhandel i Sverige och Europa som fungerar enligt samma principer (när det gäller guldtackor, mynt och smycken köps enligt vikt men säljs med egna enhetspriser).

De priser man ser hos vissa svenska guldföretag beror på att de handlar med guld utan eget guldlager. Dvs. de köper in guld samtidigt som du köper det, antingen för att ersätta den tacka du just gick ut ur butiken med eller genom att beställa den guldtacka du vill ha. Det är ett steg från dropshipping, jag litar inte på sådana företag (eftersom guld är ospårbart). Och det är klart att det blir omkostnader på den sortens verksamhet, och lika klart är att det är du som kund som betalar det.

Det är inte så den fysiska guldhandeln egentligen går till. Fast om du är nöjd och glad över att betala litet extra så är ju allt bara bra.
Om vi pratar om handel globalt med guld så har de ju låga premiumpåslag i Vietnam. Så åk dit och köp ett dussin ringar i 24K så har du en mängd guld till ett nära spotpris.

Frågan från start var hur värt det är att köpa små tackor typ 1 gram 5 gram.
Tavex håller inte på med dropshipping. Inte Guldcentralen, NSG, Sargenta och så vidare. De affinerar guld och silver och andra ädelmetaller. De kan man ju i allra högsta grad lita på.

Att en liten tacka kostar mer förstår nog alla med en hjärna. Denne betingar också ett högre pris på andrahandsmarknader om den säljs till en kund som förstår själva principerna med metallhandeln. Alltid kommer ju någon så refererar till Guldfynd och vad de betalar för "guld" och vill ha samma pris själva.
Vart säljs guld med enhetliga unspriser på guldtackor, mynt och smycken i sverige?
Numrerade tackor är i allra högsta grad spårbara men vad det har med saken att göra vet jag ej.
Citera
2025-10-15, 09:51
Medlem
Citat:

Generellt brukar det vara en dålig affär att köpa något mindre än ett helt investeringsguldmynt på ett uns.

Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-10-15 kl. 09:53.
Citera
2025-10-15, 09:57
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Om vi pratar om handel globalt med guld så har de ju låga premiumpåslag i Vietnam. Så åk dit och köp ett dussin ringar i 24K så har du en mängd guld till ett nära spotpris.

Frågan från start var hur värt det är att köpa små tackor typ 1 gram 5 gram.
Tavex håller inte på med dropshipping. Inte Guldcentralen, NSG, Sargenta och så vidare. De affinerar guld och silver och andra ädelmetaller. De kan man ju i allra högsta grad lita på.

Att en liten tacka kostar mer förstår nog alla med en hjärna. Denne betingar också ett högre pris på andrahandsmarknader om den säljs till en kund som förstår själva principerna med metallhandeln. Alltid kommer ju någon så refererar till Guldfynd och vad de betalar för "guld" och vill ha samma pris själva.
Vart säljs guld med enhetliga unspriser på guldtackor, mynt och smycken i sverige?
Numrerade tackor är i allra högsta grad spårbara men vad det har med saken att göra vet jag ej.

Som jag skrev så säljs mynt och smycken generellt inte enligt unspris i Sverige, eller EU för den delen. Men "skrotguld" köps förstås enligt vikt. Och det finns ställen där du kan köpa och sälja fysiskt guld enligt unspris (i Sverige och i EU), men det är inget som hör hemma på FB.
Citera
2025-10-15, 10:10
Medlem
YP4XQs avatar
Köpa fler mindre är nog bäst. Se till att lägga dem mörkt och skyddade för utan original förpackningen med kvittering och serie/batchnr blir de mindre värda om du ska sälja dom.

Jag köpte 5g, 1g, mynt och investeringstackor 2x100g år 2005 och känner det fick räcka nu när det blivit dyrare. Då var det ju "gratis" jämfört med nu. 100 gramarna kostade 18 eller runt 20k då. Dock blir det ju enklare o sälja de större förmodar jag när det är dags?
Citera
2025-10-15, 10:30
Medlem
Endast en idiot skulle köpa guld nu på dessa priser.

Aldrig förstått vitsen med att köpa små guldtackor, hur ofta blir du så desperat att du måste sälja guld för nån tusenlapp?

Minnst jag skulle gå för är 10gram
Citera
2025-10-15, 10:37
Avslutad
Citat:
Som jag skrev så säljs mynt och smycken generellt inte enligt unspris i Sverige, eller EU för den delen. Men "skrotguld" köps förstås enligt vikt. Och det finns ställen där du kan köpa och sälja fysiskt guld enligt unspris (i Sverige och i EU), men det är inget som hör hemma på FB.
Det var verkligen ett svar späckat med nyttig information....
Mynt och smycken säljs inte enligt unspris... Ja okej. Fint att veta.
Skrotguld köps enligt vikt. Också matnyttig information.
Sen skriver du raka motsatsen att det finns ställen i Sverige OCH EU där DU KAN köpa och sälja fysiskt guld enligt unspris....

Tack för ditt bidrag i tråden!
Citera
2025-10-15, 10:52
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Det var verkligen ett svar späckat med nyttig information....
Mynt och smycken säljs inte enligt unspris... Ja okej. Fint att veta.
Skrotguld köps enligt vikt. Också matnyttig information.
Sen skriver du raka motsatsen att det finns ställen i Sverige OCH EU där DU KAN köpa och sälja fysiskt guld enligt unspris....

Tack för ditt bidrag i tråden!

Som man ropar i tråden får man svar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in