Citat:
Ursprungligen postat av
HardOutHere4APimp
Jag önskar gärna att någon som är praktiserande muslim eller jude svarar på detta. Jag pratade med en muslim en gång om varför alkohol var "haram" och han sa ungefär att det är inte tillåtet att skada kroppen enligt Islam - vilket jag kan tycka låter helt rimligt även om jag själv inte är muslim.
Jag har dock aldrig förstått problemet med fläskkött?
Arkeolog skrev boken The Bible Unearthed och konstaterade att det finns inga egentliga källor på judarnas närvaro i eller kring Egypten då beskrivningarna är vaga. Han fann att Egyptierna beskrivit ett arrogant folk som bodde nära Egyptens gräns som inte åt gris. Arkeologiskt har man också funnit boplatser där ett folk vid ett tillfälle i sin historia slutade äta gris.
Förmodligen p g a sjukdom som uppkommit genom förtärande av djuret. Många seder och vanor uppkommer av ett socialt skäl och skrivs sedan in som regler i vad vi långt senare kallar religion.
Hinduismen har en liknande situation med kon. Den är helig. Varför? Jo, för det är helt enkelt betydligt mer ekonomiskt att låta den leva, föröka sig och ge mjölk, än att äta den. Det skriver man förstås inte. Men transformationen sker i ett fattigt land, där man innan Veda utvecklades ägnade sig åt djuroffer. Ju större djur, desto bättre resultat hos gudarna. Det var förstås ekonomiskt nonsens.
Vi vet alltså inte
varför längre, men det är relativt säkert att anta att man instiftat seder och bruka för att skydda människan av olika anledningar