2025-10-15, 07:38
Medlem
Jag önskar gärna att någon som är praktiserande muslim eller jude svarar på detta. Jag pratade med en muslim en gång om varför alkohol var "haram" och han sa ungefär att det är inte tillåtet att skada kroppen enligt Islam - vilket jag kan tycka låter helt rimligt även om jag själv inte är muslim.

Jag har dock aldrig förstått problemet med fläskkött?
Citera
2025-10-15, 07:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HardOutHere4APimp
Jag önskar gärna att någon som är praktiserande muslim eller jude svarar på detta. Jag pratade med en muslim en gång om varför alkohol var "haram" och han sa ungefär att det är inte tillåtet att skada kroppen enligt Islam - vilket jag kan tycka låter helt rimligt även om jag själv inte är muslim.

Trikiner.
Citera
2025-10-15, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Trikiner.

Trikiner drabbar inte specifikt gris? Det kan ju även drabba andra djur (och människor).
Citera
2025-10-15, 07:43
Bannlyst
Citat:
Trikiner drabbar inte specifikt gris? Det kan ju även drabba andra djur (och människor).
Jag tror att det är vanligare i just gris.
Citera
2025-10-15, 07:54
Medlem
Sunimods avatar
Enligt ChatGPT

"Förbjudet (haram) enligt Koranen.

Anledning:

Fläskkött ses som orent (najis).

Koranen (t.ex. Surah Al-Baqarah 2:173) förbjuder ätandet av "kött från svin".

Syftet är att följa Guds bud och leva ett rent liv, både kroppsligt och andligt."
Citera
2025-10-15, 08:00
Medlem
grungewhores avatar
Citat:

Arkeolog skrev boken The Bible Unearthed och konstaterade att det finns inga egentliga källor på judarnas närvaro i eller kring Egypten då beskrivningarna är vaga. Han fann att Egyptierna beskrivit ett arrogant folk som bodde nära Egyptens gräns som inte åt gris. Arkeologiskt har man också funnit boplatser där ett folk vid ett tillfälle i sin historia slutade äta gris.

Förmodligen p g a sjukdom som uppkommit genom förtärande av djuret. Många seder och vanor uppkommer av ett socialt skäl och skrivs sedan in som regler i vad vi långt senare kallar religion.

Hinduismen har en liknande situation med kon. Den är helig. Varför? Jo, för det är helt enkelt betydligt mer ekonomiskt att låta den leva, föröka sig och ge mjölk, än att äta den. Det skriver man förstås inte. Men transformationen sker i ett fattigt land, där man innan Veda utvecklades ägnade sig åt djuroffer. Ju större djur, desto bättre resultat hos gudarna. Det var förstås ekonomiskt nonsens.

Vi vet alltså inte varför längre, men det är relativt säkert att anta att man instiftat seder och bruka för att skydda människan av olika anledningar
Citera
2025-10-15, 08:05
Medlem
Citat:

Varför är du så emot att äta katt eller hund?
Varför är indier så emot att äta nötkött?
Varför är vi emot att äta andra människor?

Olika kulturer har olika födotyper. Med just fläsk är det trikiner och hållbarhet som är den riktiga faktorn. Även i Sverige var det tämligen svårt att förvara fläskkött på ett säkert sätt. I mellanöstern var det tämligen omöjligt att förvara fläskkött säkert. Sedan ser man grisar som orena djur då de är asätare och äter allt i sin väg.
Citera
2025-10-15, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Varför är du så emot att äta katt eller hund?
Varför är indier så emot att äta nötkött?
Varför är vi emot att äta andra människor?

Olika kulturer har olika födotyper. Med just fläsk är det trikiner och hållbarhet som är den riktiga faktorn. Även i Sverige var det tämligen svårt att förvara fläskkött på ett säkert sätt. I mellanöstern var det tämligen omöjligt att förvara fläskkött säkert. Sedan ser man grisar som orena djur då de är asätare och äter allt i sin väg.

Jag har förvisso aldrig sagt att jag är emot att äta katt eller hund (i Kina gör man ju det). Men nu när du tar upp det så skulle jag inte kunna äta något som också skulle kunna vara mitt husdjur. Jag skulle däremot aldrig kunna ha en gris eller ko som husdjur.

Ja uppenbart har olika kulturer olika födotyper, det är ju därför jag frågar. Din förklaring om trikiner blir svårköpt eftersom man inte kände till vad det var när koranen skrevs. Att det anses orent förstår jag, och det är då för att grisar i sin tur är asätare. Okej.
Citera
2025-10-15, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Enligt ChatGPT

"Förbjudet (haram) enligt Koranen.

Anledning:

Fläskkött ses som orent (najis).

Koranen (t.ex. Surah Al-Baqarah 2:173) förbjuder ätandet av "kött från svin".

Syftet är att följa Guds bud och leva ett rent liv, både kroppsligt och andligt."

Ja, det anses som orent har jag förstått.
Citera
2025-10-15, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Arkeolog skrev boken The Bible Unearthed och konstaterade att det finns inga egentliga källor på judarnas närvaro i eller kring Egypten då beskrivningarna är vaga. Han fann att Egyptierna beskrivit ett arrogant folk som bodde nära Egyptens gräns som inte åt gris. Arkeologiskt har man också funnit boplatser där ett folk vid ett tillfälle i sin historia slutade äta gris.

Förmodligen p g a sjukdom som uppkommit genom förtärande av djuret. Många seder och vanor uppkommer av ett socialt skäl och skrivs sedan in som regler i vad vi långt senare kallar religion.

Hinduismen har en liknande situation med kon. Den är helig. Varför? Jo, för det är helt enkelt betydligt mer ekonomiskt att låta den leva, föröka sig och ge mjölk, än att äta den. Det skriver man förstås inte. Men transformationen sker i ett fattigt land, där man innan Veda utvecklades ägnade sig åt djuroffer. Ju större djur, desto bättre resultat hos gudarna. Det var förstås ekonomiskt nonsens.

Vi vet alltså inte varför längre, men det är relativt säkert att anta att man instiftat seder och bruka för att skydda människan av olika anledningar

Det låter mer som en rimlig förklaring för mig än som vissa andra i tråden tycks påstå. "Det bara är så", ungefär.
Citera
2025-10-15, 08:16
Medlem
Sereenas avatar
Pga saker som trikiner och salmonella så är det mycket viktig att fläskkött hanteras rätt, från slakthygien till förvaring och tillagning.
Idag så känner man till dessa och kan testa kött för minska riskerna, men på den tiden dessa förbuds skapades så visste man bara att folk kunde bli rejält sjuka av att äta kött från svin, och "Gud förbjuder det" var enklaste sättet att få folk att låta bli det.
Citera
2025-10-15, 08:16
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:

Det är kopplat till förutsättningar för att lagra och ta tillvara livsmedel. Tänk exempelvis på gamla testamentets förbud mot skaldjursbuffer. Förbudet för fläsk bottnar i trikiner, förbudet mot skaldjur matförgiftning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in