2025-10-14, 14:37
Medlem
Foggishs avatar
Jag jobbar inom handel som butikspersonal hos ett stort företag som har 150+ butiker i Sverige, även i andra länder. Jag har varit här i 1,5 år och började då med sommarjobb men har stannat kvar.
Företaget följer kollektivavtal men jag får inte ihop det hela och tror inte att det stämmer.

Efter mitt sommarjobb (som hade ett normalt kontrakt) så jobbade jag 6 månader utan något som helst kontrakt från september 2024 till mars 2025, men det var i slutet av mars som jag fick kontraktet och skrev på, såhär såg det ut:

Datum för detta avtal: 2024-09-01
Tidsbegränsad anställning fr o m 2024-09-01 t o m 2025-03-31
Sysselsättningsgrad: 39,22% (den EXAKTA mängden timmarna jag hade jobbat under dessa 6 månaderna)

Signatur av min chef: 2025-03-25
Signatur av mig: 2025-03-27

Alltså skrev jag på detta några dagar efter att kontraktet skulle gå ut, detta är mitt första riktiga jobb så jag känner mig extremt osäker till vad som är rätt och fel. Har pratat med kollegor och de säger att det bara är så, pratade med Handels och de bad mig prata med min chef först men har inte vågat då jag inte vet någonting om vad som är rätt och fel.

Jag har nu jobbat igen utan kontrakt sedan mars 2025, en månad kan jag jobba 75%, en annan 0% vilket är ganska osäkert ekonomiskt. Tänker också på att under 2026 kommer nya anställningsvillkor som ger mertidsersättning till deltidsanställda. Men eftersom jag får mina kontrakt efteråt så justerar de procenten till den exakta mängden jag arbetat under den perioden och skulle därför inte ha rätt till någon mertidsersättning överhuvudtaget, är det okej att göra så?

Även om jag jobbar utan kontrakt så får jag lön som vanligt, har aldrig upplevt problem där men mycket saker känns lurt eftersom det fuskas på andra ställen inom företaget. Tex. Praktikanter som saknar utbildning för truck kör runt på lagret utan skyddsutrustning och mycket mycket mer. Känner mig bara väldigt osäker, vet inte vart jag ska vända mig riktigt ett vad jag ens kan göra? Hjälp?
Citera
2025-10-14, 15:03
Medlem
Kontakta facket. Och prata med dom där.

Sedan går du deras kurser och engagerar dig fackligt och blir en arbetarklass-hjälte!
Citera
2025-10-14, 15:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Foggish
Även om jag jobbar utan kontrakt så får jag lön som vanligt, har aldrig upplevt problem där men mycket saker känns lurt eftersom det fuskas på andra ställen inom företaget. Tex. Praktikanter som saknar utbildning för truck kör runt på lagret utan skyddsutrustning och mycket mycket mer. Känner mig bara väldigt osäker, vet inte vart jag ska vända mig riktigt ett vad jag ens kan göra? Hjälp?

Har du bevis för detta så har du ett val. Sådana överträdelser blir extremt kostsamma för stora företag eftersom de har så många anställda. Om det är bra eller inte för dig att spela ett sådant kort lämnar jag upp till dig, men kan vara bra att ha med sig.
Citera
2025-10-14, 15:59
Medlem
Varför har du upprepat beteendet med att att arbeta utan kontrakt? Andra gången nu. Då har du ju inget som helst bakom ryggen.

Har du samma lön nu som du hade under ditt sommarjobb?
Citera
2025-10-14, 17:20
Medlem
downloaders avatar
Ser är inte mertid i ny avtalet, utan övertid, mertid skall du kunna få redan idag.
Citera
2025-10-14, 18:36
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Jag jobbar inom handel som butikspersonal hos ett stort företag som har 150+ butiker i Sverige, även i andra länder. Jag har varit här i 1,5 år och började då med sommarjobb men har stannat kvar.
Företaget följer kollektivavtal men jag får inte ihop det hela och tror inte att det stämmer.

Efter mitt sommarjobb (som hade ett normalt kontrakt) så jobbade jag 6 månader utan något som helst kontrakt från september 2024 till mars 2025, men det var i slutet av mars som jag fick kontraktet och skrev på, såhär såg det ut:

Datum för detta avtal: 2024-09-01
Tidsbegränsad anställning fr o m 2024-09-01 t o m 2025-03-31
Sysselsättningsgrad: 39,22% (den EXAKTA mängden timmarna jag hade jobbat under dessa 6 månaderna)

Signatur av min chef: 2025-03-25
Signatur av mig: 2025-03-27

Alltså skrev jag på detta några dagar efter att kontraktet skulle gå ut, detta är mitt första riktiga jobb så jag känner mig extremt osäker till vad som är rätt och fel. Har pratat med kollegor och de säger att det bara är så, pratade med Handels och de bad mig prata med min chef först men har inte vågat då jag inte vet någonting om vad som är rätt och fel.

Jag har nu jobbat igen utan kontrakt sedan mars 2025, en månad kan jag jobba 75%, en annan 0% vilket är ganska osäkert ekonomiskt. Tänker också på att under 2026 kommer nya anställningsvillkor som ger mertidsersättning till deltidsanställda. Men eftersom jag får mina kontrakt efteråt så justerar de procenten till den exakta mängden jag arbetat under den perioden och skulle därför inte ha rätt till någon mertidsersättning överhuvudtaget, är det okej att göra så?

Utan avtal har du ju inte jobbat. Avtal mellan dig och arbetsgivaren föreligger, även om det inte är skriftligt. Du borde begära skriftliga kontrakt från din arbetsgivare. Där framgår anställningsform och anställningsgrad. Spar alla kontrakt. Prata med facket.
Citera
2025-10-14, 18:50
Medlem
Har ni inte avtalat om något annat så har du en tillsvidareanställning då det är "dafault" i LAS.

Så det borde vara i AGs intresse att kunna visa att någon avtalat om något annat?
Citera
2025-10-14, 20:15
Medlem
Foggishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Kontakta facket. Och prata med dom där.

Sedan går du deras kurser och engagerar dig fackligt och blir en arbetarklass-hjälte!

Hade tänkt göra det men ville veta lite mer då det var min fackansvariga på jobbet som hade sagt ”det är bara så det är för alla”. Kände mig därför väldigt osäker, mina föräldrar får det att låta som att jag ska bli svartlistad från arbetsmarknaden om jag kontaktar facket. Gjorde det ändå via telefon och fick då bara ”prata med din chef först” men allt känns väldigt uträknat.
Citera
2025-10-14, 20:26
Medlem
Foggishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Varför har du upprepat beteendet med att att arbeta utan kontrakt? Andra gången nu. Då har du ju inget som helst bakom ryggen.

Har du samma lön nu som du hade under ditt sommarjobb?

Nej, jag började med 155kr och har nu 162kr, vet inte om det är för att Handels har förnyat kollektivavtalen eller om det är min branschvana som påverkat det hela.
Citera
2025-10-14, 20:27
Medlem
Citat:
Hade tänkt göra det men ville veta lite mer då det var min fackansvariga på jobbet som hade sagt ”det är bara så det är för alla”. Kände mig därför väldigt osäker, mina föräldrar får det att låta som att jag ska bli svartlistad från arbetsmarknaden om jag kontaktar facket. Gjorde det ändå via telefon och fick då bara ”prata med din chef först” men allt känns väldigt uträknat.
Lite oseriöst av den lokalt fackansvarige. Dock korrekt att du ska tala med chefen först (om knte kraftiga oegenheter råder).

Ta skriftligt avtal, muntligt gäller men men är så klart svårt att påvisa. Ska du ha timmar är det det det ska vara inte något efterhandskontrakt på tidsbegränsad anställning.

Vill man så kontaktar man ex. arbetsmiljöverket kring dåliga skyddsrutiner, om man ex. skulle vara rädd för reprisalieroch skyddsombud inte gör något.
Citera
2025-10-14, 20:28
Medlem
Foggishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av downloader
Ser är inte mertid i ny avtalet, utan övertid, mertid skall du kunna få redan idag.

Ajdå, eftersom de räknat ut den exakta tiden jag arbetat och sedan sätter det som procenten i kontraktet så lär jag aldrig se en spänn av det där. :,)
Citera
2025-10-14, 20:56
Medlem
Foggishs avatar
Har försökt beskriva allt så tydligt som jag kan, här kommer lite bakgrund först:
Jag var över 18 när jag började, jag hade egentligen 6 månaders branschvana men de satte mig på 1 år, detta gjorde de med alla semestervikarierna, även de med ingen branschvana alls.

Mitt första kontrakt som jag fick 22.05.2024:

”Datum för detta avtal 20.05.2024
Anställd som medarbetare med placering som Säljare – Semestervikarie.
Tidsbegränsad anställning fr o m 20.05.2024 t o m 31.08.2024
Sysselsättningsgrad 7,84%, 3,00 tim/vecka
Grundlön vid anställningstillfället, 155,58 kr per timme
Vid anställningen konstaterad/överenskommen branschvana, 1 år”

(Skrevs på av mig och min chef 22.05.2024, de sa till mig och de andra vikarierna att 7,84% är endast en siffra som står men att det kommer vara betydligt mer jobb än det, det var ungefär 50% i realitet)
Efter 31.08.2024 fortsatte jag att jobba trots att jag inte fick något nytt kontrakt, någon månad kunde jag jobba 0 timmar och nästa månad upp till 100 timmar.

Andra kontraktet som jag fick 22.03.2025:

”Datum för detta avtal 30.09.2024
Anställd som medarbetare med placering som Säljare – Särskild visstidsanställning
Tidsbegränsad anställning fr o m 30.09.2024 t o m 31.03.2025
Sysselsättningsgrad 9,50 tim/vecka, 24,84 %
Grundlön vid anställningstillfället, 155,58 kr per timme

(Skrevs på 22.03.2025 av både mig och min chef)

Jag har fortsatt att arbeta trots att denna också gått ut, jag har frågat flera gånger om nytt kontrakt men min chef skyller på att hon är oteknisk och ska be de som skriver avtalen att fixa.
Denna gången skickade jag skriftligt till henne om att jag behöver underlag att skicka till myndigheter gällande att jag jobbat perioden mellan 31.03.2025 fram till nu, så jag fick detta kontraktet skickat till mig igår:

”Datum för detta avtal 31.03.2025
Anställd som medarbetare med placering som Säljare – Särskild visstidsanställning
Tidsbegränsad anställning fr o m 31.03.2025 t o m 12.10.2025
Sysselsättningsgrad 15 tim/vecka, 39,22 %
Grundlön vid anställningstillfället, 161,89 kr per timme

(Jag har inte skrivit på denna ännu men min chef har gjort det 13.10.2025)

Sysselsättningsgraderna som satts på det andra och tredje kontraktet är den EXAKTA mängden som jag jobbat under de perioderna, även de timmar som jag fått komma in och jobba när någon har blivit sjuk eller när de frågat om jag kan jobba längre för de behöver mer personal. Det är alltså hopräknat i efterhand till den EXAKTA mängden jag har arbetat, därav de udda procenten som står i avtalen.

Och ja jag vet om att jag saknar helt underlag för perioden 01.09.2024 - 29.09.2024, tror inte jag kan göra något åt det. Jag får lönebesked varje månad så jag har åtminstone det.

Edit: vi har digitala signaturer så de har tidstämplar, alltså underlag att de skrivits på retroaktivt
Senast redigerad av Foggish 2025-10-14 kl. 21:02.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in