2025-10-13, 23:42
Medlem
Hur stor inverkan har förbundskaptenen på om landslaget vinner eller förlorar en match?

Tänker så klart på fotbollsherrarna, efter fiaskot i VM-kvalet så här långt!?

Kunde JDT gjort något annorlunda med resultatet att Sverige hade vunnit alla sina matcher och lett gruppen? Vad skulle det i så fall ha varit?

Vilken av världens alla fotbollstränare hade varit den allra bästa för Sverige? Och vilka resultat hade sverige presterat om vi haf den personen som förbundskapten?
Citera
2025-10-13, 23:46
Medlem
Nej, det är spelarna på planen som ska göra jobbet och det gör de riktigt dåligt, tacka vet jag damlandslaget som spelar en trevlig fotboll!
Citera
2025-10-14, 02:33
Medlem
maktspels avatar
Klart att tränaren är viktig.

Men största anledningen till att det är en väldig cirkulation av just tränare är väl att det rör sig om en enda person. Om alla i laget presterar dåligt är det oerhört svårt att byta ut alla spelare. Men tränaren kan man alltid byta ut till lägre kostnad.

Sedan har väl den här tränaren anställts för att genomföra vissa taktiker - som är nya för svenska landslaget - och som uppenbarligen inte fungerar med det lag/tränare vi har. Och ingen av oss vet hur det sett ut om förbundskaptenen varit någon annan.
Citera
2025-10-14, 06:14
Medlem
Knucklehugss avatar
Sverige skall spela 4-4-2 och tråkdefensiv fotboll. Vi har ingen Zlatan längre, faktum är att vi inte har förmågan för en offensiv 3-5-2 uppställning. Vårt landslag är inte bättre, vi skulle nog torska mot någon valfri klubb djupt inne i amazonas djungel... Det har inte JDT fattat.
Citera
2025-10-14, 07:51
Avstängd
kyrkstockens avatar
Klart det spelar roll. Men fråga mig inte hur svennis lyckades nå det bästa resultatet med england sedan 1966.

Varför lyckades tommy svensson så bra när Olle Nordin misslyckades?

Tommy Söderbergs ovilja att byta ut spelare när det behövdes fångades på band.

Visst spelar det roll. Men det är omöjligt att mäta då det handlar om människor.
Citera
2025-10-14, 07:58
Medlem
QuantumQuills avatar
Även om laget hade ett par märkliga uttagningar så skall det vara bra nog för att ha tagit 6 poäng till i det här kvalet.

I detta fall så tror jag förbundskaptenen står för typ 75% av resultatet. Sverige har således allt att vinna på att försöka få in en ny röst.

Sen kan JDT säker göra succé någon annanstans, men jag tvivlar på det. Oskön människa vad det verkar.
Citera
2025-10-14, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Även om laget hade ett par märkliga uttagningar så skall det vara bra nog för att ha tagit 6 poäng till i det här kvalet.

I detta fall så tror jag förbundskaptenen står för typ 75% av resultatet. Sverige har således allt att vinna på att försöka få in en ny röst.

Sen kan JDT säker göra succé någon annanstans, men jag tvivlar på det. Oskön människa vad det verkar.

Nej, JDT kan inte göra success någonstans.
Citera
2025-10-14, 08:12
Avstängd
67arigGubbes avatar
Dansken kan fara åt helvete.

Tar ut sina gossepojkar.

Soletros, seriöst? Vad gör en luffar-allsvensk spelare i landslaget.. och Isak hien? Sämsta backen någonsin. Klart vi förlorar? Och då är det kaptens fel som tar ut dessa luffare
Citera
2025-10-14, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill

En förbundskapten har en stor del i hur ett lag fungerar. En sak är att få med bra fotbollsspelare men sen skall man se till att de kan fungera tillsammans och har en spelidé som alla förstår och är trygga med.
De senaste har JDT misslyckats med.
Finns säker olika orsaker, men uppenbarligen har han problem med att få ihop en grupp som kan spela tillsammans och få fram en spelidé spelarna är trygga med. Vad det beror på är svårt att säga, men han verkar ha svårt att få med spelarna, han ger uppenbarligen ingen trygghet etc.
Vad det beror på är svårt för en utomstående att 100% sätta pricken på, men kan vara kulturskillnader och att den fotbollsidé inte riktigt lirar med hur desvenska spelarna är vana/Trygga med att spela.
Citera
2025-10-14, 08:51
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
En förbundskapten har en stor del i hur ett lag fungerar. En sak är att få med bra fotbollsspelare men sen skall man se till att de kan fungera tillsammans och har en spelidé som alla förstår och är trygga med.
De senaste har JDT misslyckats med.
Finns säker olika orsaker, men uppenbarligen har han problem med att få ihop en grupp som kan spela tillsammans och få fram en spelidé spelarna är trygga med. Vad det beror på är svårt att säga, men han verkar ha svårt att få med spelarna, han ger uppenbarligen ingen trygghet etc.
Vad det beror på är svårt för en utomstående att 100% sätta pricken på, men kan vara kulturskillnader och att den fotbollsidé inte riktigt lirar med hur desvenska spelarna är vana/Trygga med att spela.

Ja, att hantera och vända motgångar har inte funkat, utan det har istället bara rullat fortare och fortare utför.
Alla tränare har motgångar som måste gå att hantera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in