2025-10-13, 23:45
Medlem
"Sir, or Madam, will you be kind enough to justify your existence?"
– George Bernard Shaw
Citera
2025-10-14, 00:03
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Klassiskt NPC-svar är ju att haja den tydliga hierarkiska indelningen du gör och bara: "Yes! Jag känner igen mig! Jag tillhör den viktiga gemenskapen! Jag är riktig människa! Jag är som någon tycker att man ska vara! Jag är Rätt!"

Annars är man väl gärna lite tvivlande och grubblande över sånt där.
Det kan ha varit humoristiskt menat. Både att han följer upp sina tankar om att folk beter sig som NPC:er med en NPC-fråga och att du poängterar det som många andra redan gjort. Vi är ju alla NPC:er så det är klart vi ska skämta om det tycker jag. TS besvarar därmed frågeställningen själv indirekt. Vi ska ha roligt och skämta om vår NPC-existens.

Citat:
Ursprungligen postat av RobertEriksson99
Neurovetenskapen har kommit fram till det många filosofer och religioner försökt belysa, att majoriteten av befolkningen, i alla samhällen och i alla tider, inte styrs av medvetna tankar utan av automatiska reaktioner. Deras hjärnor följer limbiska mönster. Stimulus in, respons ut. Ingen reflektion. Ingen själ. De styrs inte av samvete eller inre övertygelse utan av vad de tror förväntas av dem.

Det är dessa människor man på Twitter (X) kallar NPC:er. De ser ut som människor men är bara ekon av algoritmen. Det är denna massiva, okritiska zombiemassa som talar i klyschor, följer trender, tror att konsumtion, yta och gruppgodkännande är livets mening, och som föraktar eftertanke och förlöjligar allt som stör deras bekvämlighet. Den är den liberala massmänniskan, den som Nietzsche kallade den sista människan som är NPC.

Det är den där hjärndöda personen som alltid kommenterar under varje äldre låt på youtube "Who is listening at (den månaden och år vi befinner oss i)?" Det är NPC-personen som när denne ska hämta ut paket ifrån posten uppträder med låg närvaro., telefon i handen, mikrohövlighet utan kontakt. Ingen genuin hälsning utan bara säger med monoton fras "Jag har ett paket att hämta ut." till skillnad ifrån den vakna människan som känner situationen. Hon hälsar kort men ärligt. Hon ser personalen. Hon visar streckkoden direkt utan att monotomt och dött säga "Jag har ett paket att hämta ut.". Hon behöver inte förklara det uppenbara.

För den levande människan, den rättfärdiga, kommer denna insikt först som en obehaglig chock. Att du är en levande människa som lever i ett samhälle fyllt med zombies. Mobilscrollande zombies som försöker dämpa samvetets röst med brusets spektakel som de får av sina stora hörlurar på huvudet.

Vi som ser, kan känna ensamhet eftersom vi upplever djupet och ser tomheten i andra. Men den verkliga ensamheten tillhör inte den vakna människan. Den tillhör NPC-människan.

Varför?

För att verklig gemenskap kräver själ.
Det kräver närvaro, inre liv, samvete, vilja, och ansvar.

NPC‑människan saknar detta. Den speglar, följer, maskerar, men kan inte förnimma andra själar, eftersom den inte förnimmer sin egen.

Den vakna människan lider av medvetenhet.
NPC-människan lider av tomhet.

Känner ni som ser, ni rättfärdiga och vakna människor, igen er i min beskrivning?
Vad är era perspektiv på detta existentiella problem hos människan, och hur känns det för er att bära insikten att ni lever i en värld fylld av zombies? Och vad gör ni med den vetskapen?
Nej, jag orkar inte känna så som evolutionen har lett mig till. Man kan ju göra såndär mindefulness eller vad det heter, så kan du tömma huvudet på vad du nu har där som orsakar sådana bekymmer. Jag slår vad om att andra tänker att du är en såndär zombie när du tar fram mobilen och kollar mejlen eller vad tusan du gör. Vi behöver inte ha några hänvisningar till neurovetenskap för att inse att våra känslor styr oss. Det är trivialt detta problem. Vi gör vad vi känner för.

Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Jag håller inte, inte med, men samtidigt är det antagligen inte bara oundvikligt, utan i många avseenden även nödvändigt att det är så. Det är en del av naturens ordning och sannolikt också en evolutionär process som sker kollektivt i tid.

Det är dock en tilltalande idé att föreställa sig en idealistisk verklighet där varje individ aktivt och successivt riktar sin uppmärksamhet inåt, mot de egna psykologiska processerna, och kartlägger sitt psykes fulla omfattning: sin okunskap, sina begränsningar, sin kunskap, sina kapaciteter, färdigheter och värderingar. Att genom detta rekonstruera och optimera sig själv, och därmed accelerera utvecklingen av sin självmedvetenhet.

Samtidigt vilar civilisationen och de system som upprätthåller den på det nuvarande paradigmet, den kollektiva psykets genomsnittliga nivå av självinsikt. Drastiska förändringar i detta avseende skulle sannolikt få omfattande konsekvenser och skapa radikala skiften, vilka kanske inte nödvändigtvis vore fördelaktiga. Det skulle kunna utarma mycket av de konstruktiva syften och drivkrafter som individer bidrar med till samhället, och potentiellt även orsaka stort psykologiskt lidande på individnivå, vilket i sin tur skulle kunna äventyra den sociala stabiliteten.

Den som medvetet har ägnat tid och kraft åt ett sådant inre utforskande, eller som av olika orsaker ofrivilligt svepts in i en sådan process, tenderar ibland att bli lite vilseledd, nästan "frälst", och uppleva det som en plikt att väcka eller “avzombifiera” andra. Alternativt kan individen uppleva svårigheter att fortsätta vara socialt och praktiskt verksam i samhället, känna sig distanserad och frånkopplad. Det är dock snarare ett tecken på att individen fortfarande har inre arbete kvar att göra. Den försöker genom att förändra andra i själva verket förändra sin egen upplevelse av att inte passa in, eller så kapitulerar den inför apatin när den inte längre orkar delta i samhällslivet.

I flera österländska traditioner beskrivs denna utvecklingsprocess som tvåstegad: först en fas av lösgörande och därefter en fas av återintegration. Tragikomiskt nog återvänder individen då till samma plats den en gång utgick ifrån, men med en avgörande skillnad. Istället för att vara en sovande "zombie" har den blivit en vaken zombie, där den kan effektivt vara en del utav gruppen och inte lider på grund utav någon självupplevd separation.
Amen. Jag personligen känner inget behov av att återuppliva zombies. Zombies duger för mig som de är, vi är bara barn.
Ingen har ju bett dig väcka dem, så från en moralisk synvinkel så finns det inte nödvändigtvis något positivt med att väcka folk. Det är ju mer av ett nöje att se vad folk hittar på efter de återupplivats, de kanske skrollar vidare på telefonen bara.

Ni får helt enkelt göra som man gör med mycket annat.
Gör en sport av det. Världsmästerskap i zombieåterupplivning.
Det är väl inget fel med det iaf.
Citera
2025-10-14, 00:07
Medlem
Sheeple-fenomenet:

https://www.reddit.com/media?url=https%3A%2F%2Fexternal-preview.redd.it%2FrbfoHdDVTFfUY-ZUghgTjMg-vAg0K8joWO4Cgh2J3bM.png%3 Fauto%3Dwebp%26s%3D97a77d4419dd1e13e73e7d215de532a e5fd70f0d
Citera
2025-10-14, 00:08
Medlem
Gontars avatar
Zombies vet jag inte om jag håller med om. Snarare allmänt ointresserade av att ta till sig fakta, reflektera och analysera samt dra egna slutsatser av det.
Beteenden som att inte interagera på ett hövligt sätt med andra människor är ett tecken i tiden, folk har blivit självupptagna egoister.
Citera
2025-10-14, 00:09
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KvackeRullmundsen
"Sir, or Madam, will you be kind enough to justify your existence?"
– George Bernard Shaw
Anime är kul. Om man gillade Pokemon så kan man säkert hitta någon till anime som är värd att titta på innan man dör. Man är dock tvungen att leva så länge man kan för att inte missa några bra animes som inte kommit ut än.
Citera
2025-10-14, 00:10
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertEriksson99
Neurovetenskapen har kommit fram till det många filosofer och religioner försökt belysa, att majoriteten av befolkningen, i alla samhällen och i alla tider, inte styrs av medvetna tankar utan av automatiska reaktioner. Deras hjärnor följer limbiska mönster. Stimulus in, respons ut. Ingen reflektion. Ingen själ. De styrs inte av samvete eller inre övertygelse utan av vad de tror förväntas av dem.

Det är dessa människor man på Twitter (X) kallar NPC:er. De ser ut som människor men är bara ekon av algoritmen. Det är denna massiva, okritiska zombiemassa som talar i klyschor, följer trender, tror att konsumtion, yta och gruppgodkännande är livets mening, och som föraktar eftertanke och förlöjligar allt som stör deras bekvämlighet. Den är den liberala massmänniskan, den som Nietzsche kallade den sista människan som är NPC.

Det är den där hjärndöda personen som alltid kommenterar under varje äldre låt på youtube "Who is listening at (den månaden och år vi befinner oss i)?" Det är NPC-personen som när denne ska hämta ut paket ifrån posten uppträder med låg närvaro., telefon i handen, mikrohövlighet utan kontakt. Ingen genuin hälsning utan bara säger med monoton fras "Jag har ett paket att hämta ut." till skillnad ifrån den vakna människan som känner situationen. Hon hälsar kort men ärligt. Hon ser personalen. Hon visar streckkoden direkt utan att monotomt och dött säga "Jag har ett paket att hämta ut.". Hon behöver inte förklara det uppenbara.

För den levande människan, den rättfärdiga, kommer denna insikt först som en obehaglig chock. Att du är en levande människa som lever i ett samhälle fyllt med zombies. Mobilscrollande zombies som försöker dämpa samvetets röst med brusets spektakel som de får av sina stora hörlurar på huvudet.

Vi som ser, kan känna ensamhet eftersom vi upplever djupet och ser tomheten i andra. Men den verkliga ensamheten tillhör inte den vakna människan. Den tillhör NPC-människan.

Varför?

För att verklig gemenskap kräver själ.
Det kräver närvaro, inre liv, samvete, vilja, och ansvar.

NPC‑människan saknar detta. Den speglar, följer, maskerar, men kan inte förnimma andra själar, eftersom den inte förnimmer sin egen.

Den vakna människan lider av medvetenhet.
NPC-människan lider av tomhet.

Känner ni som ser, ni rättfärdiga och vakna människor, igen er i min beskrivning?
Vad är era perspektiv på detta existentiella problem hos människan, och hur känns det för er att bära insikten att ni lever i en värld fylld av zombies? Och vad gör ni med den vetskapen?
Jaha. Så du känner av rummet och är äkta och så när du ska hämta posten. Så fint.

Men här klampar du in utan någon känsla alls för var du är någonstans, som vore du en en zombie. Eller är det en religion eller kyrka du talar om? Eller kanske emot? Vad i allsin dar har detta att göra med religion? Du har iaf startat din tråd i subforumet för religion. So much för din närvaro som tydligen är rätt obefintlig. Kanske blivit biten av en zombie?
Citera
2025-10-14, 00:14
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gontar
Zombies vet jag inte om jag håller med om. Snarare allmänt ointresserade av att ta till sig fakta, reflektera och analysera samt dra egna slutsatser av det.
Beteenden som att inte interagera på ett hövligt sätt med andra människor är ett tecken i tiden, folk har blivit självupptagna egoister.
Nej, man får det man ger. Är man ett ego så blir man till slut omringad av dem. Ser man bara massa egon får man ta sig en funderare varför man hamnat där. Om man vill. Allt har ju ett pris. Jag dömer ingen för att de tänker för mycket på sig själv.

Reflektera inte i onödan. Var och en blir salig på sin fason.
Citera
2025-10-14, 00:21
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Jaha. Så du känner av rummet och är äkta och så när du ska hämta posten. Så fint.

Men här klampar du in utan någon känsla alls för var du är någonstans, som vore du en en zombie. Eller är det en religion eller kyrka du talar om? Eller kanske emot? Vad i allsin dar har detta att göra med religion? Du har iaf startat din tråd i subforumet för religion. So much för din närvaro som tydligen är rätt obefintlig. Kanske blivit biten av en zombie?
Du kanske inte förstår kopplingen direkt, men att väcka folk är vad religion går ut på.
Det är närmare religion än filosofi tycker jag. Alla filosofer konstaterar ju bara att det inte finns något allmänt vi bör göra och sedan är diskussionen över.

Religion är ju mer, vad ska vi göra och hur skapar vi fred inombords eller utombords.
TS behöver nog begge, så tråden passar bra här.
Citera
2025-10-14, 00:22
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Det kan ha varit humoristiskt menat. Både att han följer upp sina tankar om att folk beter sig som NPC:er med en NPC-fråga och att du poängterar det som många andra redan gjort. Vi är ju alla NPC:er så det är klart vi ska skämta om det tycker jag. TS besvarar därmed frågeställningen själv indirekt. Vi ska ha roligt och skämta om vår NPC-existens.

Det där var ju en tolkning värd att göra, kanske.

Jag skämtade inte iaf. Förväntar mig sällan att vara totalt unik i vad jag poängterar, så det finns ingen ironisk avsikt i att jag reagerade på liknande sätt som flera andra. Att vara totalt unik är inte heller motsatsen till att vara "NPC". I det här fallet känner jag att jag har rätt om en grej, välkomnar att andra också har rätt och tycker inte att de är hjärndöda flockdjur för att vi råkar ha något gemensamt.

Tror verkligen inte TS skämtade heller. Däremot tror jag att du skämtar när du tror att någon av oss skämtar. Det var faktiskt lite kul.

Ett ännu mer krasst konstaterande som kan göras är att trådens ämne egentligen går ut på att TS hävdar sig vara mer än medelintelligent. Vidare kan man anmärka att en stor del av trådens resonemang består av en implicit föreställning hos TS att denne kan avgöra hjärnaktivitet i prefrontala kortex och vad-det-nu-hette genom observationer av människors exakta val av repliker och formuleringar i kassan hos ett postombud. Detta utgör ett exempel på geniförklaring av en själv. Hur intelligent denna geniförklaring faktiskt är lämnar jag utan kommentar.
Citera
2025-10-14, 00:46
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Det där var ju en tolkning värd att göra, kanske.

Jag skämtade inte iaf. Förväntar mig sällan att vara totalt unik i vad jag poängterar, så det finns ingen ironisk avsikt i att jag reagerade på liknande sätt som flera andra. Att vara totalt unik är inte heller motsatsen till att vara "NPC". I det här fallet känner jag att jag har rätt om en grej, välkomnar att andra också har rätt och tycker inte att de är hjärndöda flockdjur för att vi råkar ha något gemensamt.

Tror verkligen inte TS skämtade heller. Däremot tror jag att du skämtar när du tror att någon av oss skämtar. Det var faktiskt lite kul.

Ett ännu mer krasst konstaterande som kan göras är att trådens ämne egentligen går ut på att TS hävdar sig vara mer än medelintelligent. Vidare kan man anmärka att en stor del av trådens resonemang består av en implicit föreställning hos TS att denne kan avgöra hjärnaktivitet i prefrontala kortex och vad-det-nu-hette genom observationer av människors exakta val av repliker och formuleringar i kassan hos ett postombud. Detta utgör ett exempel på geniförklaring av en själv. Hur intelligent denna geniförklaring faktiskt är lämnar jag utan kommentar.
Jag tror mer att TS inte kom på något bra exempel bara.
Det finns en riktigt rolig karaktär i Jojos Bizarre Adventure som vet precis vad någon annan kommer säga. Joseph Joestar. Han är en favokaraktär, just på grund av att han förutspår vad andra kommer säga.
Det är här en moderator tänker "Det här verkar inte riktigt on topic" men han har fel!
Det anspelar ju på att vi människor är förutsägbara till viss del iaf. Joseph Joestar är en ett exempel vad någon har gjort av insikten att många inte reflekterar så mycket hela tiden och går på autopilot.
Citera
2025-10-14, 00:51
Medlem
ViribusUnitiss avatar
Citat:

Jo, eller åtminstone att TS anser sig ha genomlevt någon slags pseudoreligiös väckelse -- som om han plötsligt blivit en autodidaktisk halvmystiker i skinnjacka som går i bräschen för att öppna ögonen på massan.

Men visst, när jag var runt tjugo år gammal insåg jag att människor i gemen är massmänniskor som går på autopilot: de tror som andra, prioriterar som andra, beter sig som andra. Då fann jag det revolutionerande -- nu är jag snart dubbelt så gammal, och det känns knappast revolutionerande längre. Det är massans autopilot som TS prosa kan summeras som i hög mån.

Tyvärr hamnar många som inser detta ofta antingen i ett av två läger:

Idealism: man försöker väcka alla, tror att alla borde tänka som man själv gör.

Misantropi: man tappar tron på mänskligheten helt och fastnar i cynism.

TS är i idealism-lägret, men det skulle lätt kunna tippa över i misantropi med högre ålder eller motgång i livet.

Att dock acceptera att det är så här det är -- att de flesta följer vanor, sociala mönster och trygghetsdrifter -- utan att göra det till ett moraliskt drama, är mer likt en stoisk eller till och med konservativ antropologi: människan är begränsad, inte änglalik, och samhällen måste byggas med den insikten i åtanke. Att dock inse att de flesta människor inte går runt och reflekterar djupt över sina handlingar, värderingar eller världen, men inte bli bitter eller föraktfull av det, är en sorts realistisk acceptans som är svår.

Det betyder ju inte att man själv måste stänga av tanken -- bara att man inte längre slösar energi på att bli frustrerad över något som är strukturellt. Det kan här hjälpa att inse att det är eliter som är avgörande i alla samhällen, inte den breda massan som ändå anpassar sig. Elitteoretikerna -- Pareto, Mosca, Michels och senare Ortega y Gasset -- beskrev detta redan för snart hundra år sedan: de verkliga skiftena, kulturella som politiska och moraliska, sker när eliter förändras, ersätts eller degenererar.
Senast redigerad av ViribusUnitis 2025-10-14 kl. 00:54.
Citera
2025-10-14, 01:11
Medlem
Doxycyklin87s avatar
Jag hör dig. Men människor som har tid/ork/kapacitet att resonera kring sånt här, som du, överanalyserar ofta det hela. Det är inte svårare än att vi fortfarande är djur och djur manipuleras väldigt lätt i flock. Majoriteten är inte npc:s, de är bara tomma för att vi lever i en störd värld. Det här leder till skyddsmekanismer som att tänka mindre, acceptera mer och fokusera på det nödvändiga: pengar. Det du upplever kallas i folkmun "kapitalism".

Och ja, det är ensamt att tänka nu för tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in