Citat:
Ursprungligen postat av
Mjäll
Ett ännu mer krasst konstaterande som kan göras är att trådens ämne egentligen går ut på att TS hävdar sig vara mer än medelintelligent. Vidare kan man anmärka att en stor del av trådens resonemang består av en implicit föreställning hos TS att denne kan avgöra hjärnaktivitet i prefrontala kortex och vad-det-nu-hette genom observationer av människors exakta val av repliker och formuleringar i kassan hos ett postombud. Detta utgör ett exempel på geniförklaring av en själv. Hur intelligent denna geniförklaring faktiskt är lämnar jag utan kommentar.
Jo, eller åtminstone att TS anser sig ha genomlevt någon slags pseudoreligiös väckelse -- som om han plötsligt blivit en autodidaktisk halvmystiker i skinnjacka som går i bräschen för att öppna ögonen på massan.
Men visst, när jag var runt tjugo år gammal insåg jag att människor i gemen är massmänniskor som går på autopilot: de tror som andra, prioriterar som andra, beter sig som andra. Då fann jag det revolutionerande -- nu är jag snart dubbelt så gammal, och det känns knappast revolutionerande längre.
Det är massans autopilot som TS prosa kan summeras som i hög mån.
Tyvärr hamnar många som inser detta ofta antingen i ett av två läger:
Idealism: man försöker väcka alla, tror att alla borde tänka som man själv gör.
Misantropi: man tappar tron på mänskligheten helt och fastnar i cynism.
TS är i idealism-lägret, men det skulle lätt kunna tippa över i misantropi med högre ålder eller motgång i livet.
Att dock acceptera
att det är så här det är -- att de flesta följer vanor, sociala mönster och trygghetsdrifter --
utan att göra det till ett moraliskt drama, är mer likt en stoisk eller till och med konservativ antropologi: människan är begränsad, inte änglalik, och samhällen måste byggas med den insikten i åtanke. Att dock inse att de flesta människor inte går runt och reflekterar djupt över sina handlingar, värderingar eller världen, men inte bli bitter eller föraktfull av det, är en sorts realistisk acceptans som är svår.
Det betyder ju inte att man själv måste stänga av tanken -- bara att man inte längre slösar energi på att bli frustrerad över något som är strukturellt. Det kan här hjälpa att inse att det är eliter som är avgörande i alla samhällen, inte den breda massan som ändå anpassar sig. Elitteoretikerna -- Pareto, Mosca, Michels och senare Ortega y Gasset -- beskrev detta redan för snart hundra år sedan: de verkliga skiftena, kulturella som politiska och moraliska, sker när eliter förändras, ersätts eller degenererar.