2025-10-13, 18:38
Medlem
Bor i ett elområde med väldigt låga elpriser. Har visserligen fjärrvärme men till fast pris. Detta fasta pris överstiger vanligtvis det rörliga elpriset. Funderar nu på att helt enkelt strypa fjärrvärmen i något av rummen och ersätta fjärrvärme med prisvärdig värme från en oljefylld elradiator.

Någon som har erfarenhet av dessa oljefyllda elradiatorer?

2000 W för ett rum på säg 20 m^2.
Citera
2025-10-13, 18:41
Medlem
busy-signals avatar
Ja, dom brukar funka som dom ska, och 2kW räcker och blir över till 20 m2. Svårt att se att det skulle bli nån vidare förtjänst dock.
Citera
2025-10-13, 18:45
Medlem
Fast pris, vad kostar det då?
Oljefyllda element ger lite mjukare reglering.
Citera
2025-10-13, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Bor i ett elområde med väldigt låga elpriser. Har visserligen fjärrvärme men till fast pris. Detta fasta pris överstiger vanligtvis det rörliga elpriset. Funderar nu på att helt enkelt strypa fjärrvärmen i något av rummen och ersätta fjärrvärme med prisvärdig värme från en oljefylld elradiator.

Gör dig själv en tjänst och kolla upp det ordentligt.

Bor du i hus?

Det kanske är läget att tilläggsisolera taket, eller sätta ny isolering runt fönster istället?

Annars föredrar jag när elementet har fläkt, för att snabbt kunna gå från kallt till varmt när det behövs. Då kan du enkelt dra ner värmen om du inte använder rummen.
Senast redigerad av Cooltrayne 2025-10-13 kl. 18:56.
Citera
2025-10-13, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Gör dig själv en tjänst och kolla upp det ordentligt.

Bor du i hus?

Det kanske är läget att tilläggsisolera taket, eller sätta ny isolering runt fönster istället?

Annars föredrar jag när elementet har fläkt, för att snabbt kunna få från kallt till varmt när det behövs. Då kan du enkelt dra ner värmen om du inte använder rummen.

Bor i en i praktiken fristående lägenhet i en BRF så det finns egentligen inte mycket som man får göra i själva konstruktionen. Inte för att jag lider ekonomisk av kostnaderna just nu men vill gärna göra ett experiment med en radiator från Jula. Alltid retar det någon att man kan kapa fjärrvärmekostnaden och ersätta den med billig el.

Jag är mest orolig för ev. oljelackage från radiatorn i så fall.
Citera
2025-10-13, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av An0nym3s
Fast pris, vad kostar det då?
Oljefyllda element ger lite mjukare reglering.

Fjärrvärmen ligger på nästan 1 kr/kWh. F.r.om 1 nov. kör jag på rörligt elpris och som det ser ut just nu så hoppas jag att jag kommer under fjärrvärmepriset. Ser att det rörliga priset var under fjärrvärmepriset ex. under jan 2024.

Det kanske blir enklare att strypa fjärrvärmen i köket, starta ugnen i köksspisen och brassa på med 250 grader och öppen ugnslucka?
Citera
2025-10-13, 19:09
Medlem
che3s avatar
Citat:
Bor i en i praktiken fristående lägenhet i en BRF så det finns egentligen inte mycket som man får göra i själva konstruktionen. Inte för att jag lider ekonomisk av kostnaderna just nu men vill gärna göra ett experiment med en radiator från Jula. Alltid retar det någon att man kan kapa fjärrvärmekostnaden och ersätta den med billig el.

Oljeläckage behöver du inte vara rädd för, jag har 9 stycken som jag haft över 15 år inget läckage
Citera
2025-10-13, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av che3
Oljeläckage behöver du inte vara rädd för, jag har 9 stycken som jag haft över 15 år inget läckage

Tack för svaret! Jag ska se hur det utvecklar sig med elpriset och ta mig en funderare.
Citera
2025-10-13, 19:14
Medlem
Citat:

Jag har aldrig hört talas om ett läckande oljeelement, så den risken är nog liten.
Citera
2025-10-13, 19:35
Medlem
Graavargs avatar
Jag rekommenderar element som bygger på mica(plattor) och infraröd strålning. De kombinerar enligt mig de bästa egenskaperna från alla radiatorer. Använder inget annat numera...
Citera
2025-10-13, 19:51
Medlem
Citat:

2000w för 20m2 behövs inte. Jag kör 2x400 samt 1x800w + luftvärmepump (samt ett rum har golvvärme) på 180m2 och det funkar utan problem. Ett av mina 400w håller värmen (22-24 vid yttertemp på -25) i ett 35m2 rum. Dock är mitt hus bra isolerat.
Citera
2025-10-13, 20:38
Medlem
Är det överförings avgift och skatter utöver 1 kr kww? Lär bli svårt komma under det, möjligen med en luftvärmepump
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in