Flashback bygger pepparkakshus!
2025-10-13, 14:26
Medlem
Över natten så är verktygsfältet borta, men det verkar inte bara vara rent grafiskt som är problemet. Om jag för pekaren ner mot botten där det brukar vara så ändras pekaren till laddningsikonen, typ som om verktygsfältet buggat fast på något vis?

Windows verkar dessutom ha blivit oerhört segt över natten, t.ex. när man ska logga in i Windows så går det segt. Trycker jag på Windows-knappen så kommer det bara fram laddningsikon bredvid pekaren, sedan blir skärmen svart för en sekund men sedan händer inget mer än så.

Tacksam för hjälp!
Citera
2025-10-13, 14:33
Medlem
Verktygsfältet är tillbaks nu. Jag tryckte på strömbrytarknappen och kunde gå till inloggningsläget då efter att datorn hamnade i strömsparläge. Sedan stängde jag av datorn, men problemet var detsamma när jag satte på den.

Sedan gjorde jag om samma sak men tryckte på starta om datorn istället, det var segt som snor innan den lyckades starta om och sedan var verktygsfältet tillbaks.

Varför blev det såhär dock? Skumt att det kan vi bli sådär över natten bara när det funkar felfritt innandess och datorn är rätt ny.
Citera
2025-10-13, 15:10
Medlem
Hrass avatar
Installerade du något? Windows kanske installerade en uppdatering? Titta i Händelseloggen (Event Viewer) runt tidpunkten.

Att omstarten inte tog kan vara att datorn bara gick ner i viloläge istället för att stänga av helt (det är ofta standardbeteende även vid "stäng av" på stationära datorer idag...)
Knäpp av via nätaggregatet nästa gång
Citera
2025-10-13, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Installerade du något? Windows kanske installerade en uppdatering? Titta i Händelseloggen (Event Viewer) runt tidpunkten.

Att omstarten inte tog kan vara att datorn bara gick ner i viloläge istället för att stänga av helt (det är ofta standardbeteende även vid "stäng av" på stationära datorer idag...)
Knäpp av via nätaggregatet nästa gång

Så hur stänger man av den "på riktigt" ? Det är en laptop. Håller ned strömbrytarknappen på tangentbordet bara?
Citera
2025-10-13, 15:46
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallopsen
Verktygsfältet är tillbaks nu. Jag tryckte på strömbrytarknappen och kunde gå till inloggningsläget då efter att datorn hamnade i strömsparläge. Sedan stängde jag av datorn, men problemet var detsamma när jag satte på den.

Sedan gjorde jag om samma sak men tryckte på starta om datorn istället, det var segt som snor innan den lyckades starta om och sedan var verktygsfältet tillbaks.

Varför blev det såhär dock? Skumt att det kan vi bli sådär över natten bara när det funkar felfritt innandess och datorn är rätt ny.

Om du inte fått någon uppdatering för Windows, vilket du kollar i W.update, så låter det som något hårdvarufel.

Kör en sfc /scannow.

Avstängning etc kan du ändra i - Energialternativ, i endera Inställningar eller Kontrollpanelen.
Citera
2025-10-13, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Om du inte fått någon uppdatering för Windows, vilket du kollar i W.update, så låter det som något hårdvarufel.

Kör en sfc /scannow.

Avstängning etc kan du ändra i - Energialternativ, i endera Inställningar eller Kontrollpanelen.

Det kan ha varit en uppdatering utan att det framgått, för jag tror det är en ny "symbol"/logotyp i form av en knappsats, dvs där man loggar in i Windows med pinkod.

Tack för förslag, återkommer om problemet skulle uppstå igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in