2025-10-10, 21:23
Medlem
Landsbygdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amanojaku91
Kollektivtrafiken i Stockholm förutsätter att man åker in mot City. Majoriteten som ska det hållet åker också tåg/tunnelbana. SL är inte lika imponerande i ytterförorter. Särskilt inte om man korsar två pendeltågslinjer eller ska från en ort som har pendeltåg till en som har tunnelbana (går det inga direktbussar får du åka in mot stan och vända tillbaka).
Ok, tack, jag förstår. Ja, en del behöver väl bil. Bor i inte i den regionen, men funderar på om det är möjligt att förbättra kollektivtrafiken där.
Citera
2025-10-10, 21:25
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Det enda jag kan störa mig på är folk som måste ta bilen om de så bara ska 500m - 1km till t.ex. närmsta butik. Är man så lat att man inte orkar gå eller cykla en sådan sträcka, är det ganska illa. I övrigt skiter jag fullständigt i hur mycket, var eller när folk åker.

Seriöst orkar folk bära matkassar 1 km? Jag antar iofs det, bodde 2 km från affären när jag var 18. Men nu över 50 med taskig fysik, skulle aldrig funka. Vissa av oss samlar handikapp med åren. Är glad jag orkar 500 m till affären. Med shoppingkärra.
Citera
2025-10-11, 02:05
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Seriöst orkar folk bära matkassar 1 km? Jag antar iofs det, bodde 2 km från affären när jag var 18. Men nu över 50 med taskig fysik, skulle aldrig funka. Vissa av oss samlar handikapp med åren. Är glad jag orkar 500 m till affären. Med shoppingkärra.

Jag är 50 om några år och har verkligen inte taskig fysik. Går väldigt mycket eftersom jag varken har bil eller körkort pga dålig ekonomi.
Citera
2025-10-11, 09:40
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Jag är 50 om några år och har verkligen inte taskig fysik. Går väldigt mycket eftersom jag varken har bil eller körkort pga dålig ekonomi.

Haha nä bil har jag inte heller.
Citera
2025-10-12, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LittleFish
Tristess. Förvånansvärt många människor kan inte bara sitta still och låta tiden passera. Då kryper den existentiella tristessen på dem och blir överväldigande. Åker man runt som en blådåre i en bil kors och tvärs genom hela stan skapar de illusionen av att någonting konstant händer. Vet folk som varje helg kan spendera 20-30 min i bilköer enkel till köpcentrum på andra sidan stan, köpa en kaffe och gå på Jula och komma ut med ett par vantar och en påse godis för att sen åka hem. Varje helg.
Du är nog riktigt nära svaret. Åtminstone för helgbilisterna i Storstockholm. Tristessen. Deras känsla av att de uträttat något. Patetiskt. Tack för ett riktigt bra svar, ang helgbilisterna. Köra till ett shoppingcenter för att få lördagen att kännas händelserik.
Citera
2025-10-13, 08:25
Medlem
Bilen representerar frihet.
Bara kommunister, miljöpartister, bögar och transor som föredrar att gå. Och jag tvivlar på att ens bögar gillar att gå.
Citera
2025-10-13, 13:22
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuciusDecman
Bilen representerar frihet.
Bara kommunister, miljöpartister, bögar och transor som föredrar att gå. Och jag tvivlar på att ens bögar gillar att gå.
Vet folk som bor på södermalm med familj utan att ha bil.
Barnen får inte uppleva något förutom att harva runt i kvarteren de bor i.
Senast redigerad av 526 2025-10-13 kl. 13:26.
Citera
2025-10-13, 13:25
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av globetrotter66
Du är nog riktigt nära svaret. Åtminstone för helgbilisterna i Storstockholm. Tristessen. Deras känsla av att de uträttat något. Patetiskt. Tack för ett riktigt bra svar, ang helgbilisterna. Köra till ett shoppingcenter för att få lördagen att kännas händelserik.
Du har inte råd att ha bil så du är avundsjuk. Ressentiment i vanlig ordning.
Citera
2025-10-13, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Du har inte råd att ha bil så du är avundsjuk. Ressentiment i vanlig ordning.
Du vet ingenting. Även när jag hade bil så undvek jag helgerna. Avundsjuk? Tycker synd om de bilister som måste tvångsmässigt köra till shopping på helgerna i Stockholm. Antar att du tillhör dem.
Citera
2025-10-13, 15:20
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av globetrotter66
Du vet ingenting. Även när jag hade bil så undvek jag helgerna. Avundsjuk? Tycker synd om de bilister som måste tvångsmässigt köra till shopping på helgerna i Stockholm. Antar att du tillhör dem.
Jag åker till olika ställen på helgerna. Oftast till naturområden runt Stockholm som tex Tyresta, på somrarna till badställen, ofta ut till bra brunchställen utanför stan. Mest åker vi till huset på landet där vi bor på deltid. Och ja, ibland för att storhandla och byggvaruhus. Jag gillar allt av det. Vårt liv blev betydligt bättre sen vi skaffade bil. På alla sätt. Mer än jag kunde förstå. Jag trodde det var ett nödvändigt ont men det blev frihet och livskvalitet.
Ska tillägga att vi går i stan också. Det är en skön känsla att promenera till en annan stadsdel eller park och dricka ett glas. Helt klart. Även cykla är kul. Men att vara bunden till benen och kollektivtrafik vore en plåga.
Citera
2025-10-13, 15:22
Medlem
Värst är ändå folk som tar bilen kort sträcka till gymmet för att träna. Även på sommaren när det är fint väder.
Citera
2025-10-14, 12:41
Medlem
Landsbygdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 555-553
Värst är ändå folk som tar bilen kort sträcka till gymmet för att träna. Även på sommaren när det är fint väder.
Dom tar bilen till gymmet, och sedan sitter dom bara och cyklar, går eller joggar på löpbandet..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in