Citat:
Ursprungligen postat av
Extremefly
Fy fan, kl 03 på natten dessutom. Härligt att vakna upp till en rökfylld lägenhet.
Fast då vaknar du kanske inte?
Brandlarm? Fanns det fungerande sådant i lägenheten där branden började?
I hyreshus är det väl hyresvärdens skyldighet att se till att det finns fungerande brandlarm?
Och om det fanns brandlarm, varför vaknade inte personen som var i lägenheten?
När jag flyttade i somras så satte jag upp ett brandlarm innan jag flyttade in.
Edit: så här verkar det vara:
Citat:
I hyresrätter ligger det huvudsakliga ansvaret för installation av brandvarnare på fastighetsägaren. När en ny hyresgäst flyttar in ska hyresvärden se till att det finns en fungerande brandvarnare i lägenheten. Därefter övergår ansvaret för den löpande skötseln till hyresgästen. Hyresgästen förväntas:
Regelbundet testa brandvarnaren: Detta innebär att trycka på testknappen minst en gång i månaden för att säkerställa att larmet fungerar.
Byta batterier vid behov: Batterier bör bytas ut minst en gång om året eller när brandvarnaren börjar pipa för att indikera lågt batteri.
Hålla brandvarnaren ren från damm och smuts: Dammsug eller torka av brandvarnaren regelbundet för att förhindra falsklarm och säkerställa att den fungerar korrekt.
Meddela hyresvärden om brandvarnaren är defekt: Om brandvarnaren slutar fungera trots batteribyte, ska hyresgästen omedelbart informera hyresvärden.
https://www.tryggtochsäkerthem.se/2024/07/03/brandvarnare-i-lagenhet/