Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.RedHat
Problemet är att det finns inget som indikerar att det är HMF. Vare sig i kontext eller i ett vakuum.
Jag håller med om att HMF inte ska tolereras. Men som en moderator påstod i
en annan tråd *klick*:
Självklart är det bättre att tio inlägg som utgör hets mot folkgrupp slinker igenom än att en endaste oskyldig blir raderad. Men jag lever väl i det förgångna.
Jag försvarar det Flashback en gång var.
Admin försvarar det Flashback är.
Tack för alla rättsfallen. Värdefullt och kul att återse Rami och de andra från när det begav sig.
Vill dock likväl ansluta mig till Husvagnssvenssons övergripande resonemang. Själva grundproblemet med HMF är att den inte är en logiskt tillämpad och förutsägbar paragraf. Det är en gummiparagraf där domstolarna tolkar in och ändrar utifrån hur de politiska vindarna blåser. Snarast är det bäst att tänka på HMF som en lag mot politiskt förargelseväckande beteende. Och det var ju så den kom till en gång i tiden med den där galne nazistiske bokhandlaren, Einar Åberg.
Det allra tydligaste exemplet på att lagen är en politisk gummiparagraf vars utfall i domstol inte kan förutsägas är NJA 1996 s. 577. Fram till dess var HMF en ytterst sällsynt tillämpad paragraf mest till för folk som just Åberg och Rami. Men det här var skinnskalleåren med VAM och det tidiga SD och det första årtiondet med asylmassinvandring och allt det andra. Det var rätt hysterisk stämning på många sätt. Många krav på att göra något åt nynazisterna osv och många förslag, inklusive lagstiftning.
En åklagare beslöt sig för att lagföra en nynazist för HMF endast för att han burit nazistiska symboler offentligt. Fram till dess hade det ställts tydliga krav på en identifierad och utpekad folkggrupp, vilket vi kan se i resonemangen i domarna om Rami men även i förarbeten osv. Dessutom skulle HMF tolkas restriktivt eftersom den inskränker yttrandefriheten. Så hur kunde någon dömas för HMF om de inte ens nämnt någon folkgrupp, än mindre sagt något specifikt om den? Jo, åklagaren hittade på att bärandet av nazistiska symboler innebär hets mot alla folkgrupper utom den nordiska, som formuleringen i HD till slut blev. Det bara var så. Plötsligt behövdes inget utpekande av någon folkgrupp och ej heller någon specifik otillåten karakterisering av den folkgruppen. I praktiken kriminaliserades nynazistens beteende i efterhand av domstolen.
Det fanns inget rimligt sätt att förutsäga en sån dom. Nynazister hade gått omkring med nazisymboler i årtionden utan att lagföras. Så skall lagstiftning inom straffrätten förstås inte fungera men nu blev det så, vad man än tycker om den saken. Det finns därför heller inget sätt att förutsäga hur en domstol kommer att hantera HMF idag. Man kan försöka med normal juridisk process men alla vet - visa sen 1996 - att det kan bli precis vad som helst när domstolen tolkar in det ena eller det andra.
Ett forum har under BBS-lagen en skyldighet att hålla efter HMF men inga rimliga möjligheter att veta var gränserna går när domstolarna visat sig villiga att utsträcka dessa gränser efter eget huvud och de dagsaktuella politiska vindarna. Utan att uttala mig om just trådens ärende specifikt eller ens hur Flashback väljer att hantera problemet så är det helt enkelt omöjligt att helt säkert göra rätt här. Det passar förstås politikerna utmärkt att det är så. De behöver inte ta i skiten med att inskränka yttrandefriheten, den saken sköter deras usla lagstiftning i kombination med domstolar med näsan i de politiska vindarna åt dem.
Tills dess att lagstiftaren kommer med lite rättsäkerhet gällande HMF eller, ännu hellre, avskaffar skiten så får alla forum försöka så gott de kan att navigera situationen. Ibland kommer det att bli dåligt, ibland bättre.
https://lagen.nu/dom/nja/1996s577