2025-10-11, 12:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kanske var systrarna Lundström dåtidens systrarna Eriksson?

Citat:
Ursprungligen postat av KrimHist
Påminner mig om det mer nutida fallet med de två svenska blonda tvillingsystrarna, Ursula och Sabina Eriksson, som skapade stor uppståndelse 2008 när det framför tv-kameror skulle korsa en mycket trafikerad motorväg i England och blir påkörda flera gånger men reser sig upp som att inget har hänt. Och slåss med snuten och ambulanspersonalen som försöker hjälpa till. Ena syrran greps väl för mord I USA några år efter

Ska fortsätta läsa imorgon 😉

Ja tvillingsystrarna Eriksson blev omtalade och kända i hela världen.

Kanske var systrarna Lundström dåtidens systrarna Eriksson?
Citera
2025-10-11, 14:13
Medlem
Ja, likheter finns onekligen. Gällande systrarna i tråden så nämns de i en notis i UNT 1907 som handlar om ett annat mord du tagit upp här, "Gubben i tunnan". De ska ha varit intressanta för polis i ett försvinnande och misstänkt mord fyra år senare, det så kallade "Spånga-dramat".

De bodde tillsammans med en G. Karlsson som försvann spårlöst 24/9 1905 från lägenheten Flysta i Spånga socken som Karlsson var innehavare till. Det var känt att systrarna tidigare misshandlat Karlsson och hotat att lägga honom "under den gröna tufvan".

Det var inga duvungar direkt systrarna Lundström.
Citera
2025-10-11, 14:36
Medlem
Albertina Charlotta Pettersson (Lundström)
född 1848-07-09 i Sättersta församling i Södermanland. Bosatt i Katarina församling, Bondegatan 65B 1887, fastighet Lampan 4. 1889 inflyttad till Brännkyrka församling. Har under en tid efternamnet Lagerbäck tillagt.

Den andra hittar jag inte.

På Bondegatan 65 låg då den Tottieska malmgården, vilken delar av gården flyttades till Skansen 1935. Där låg även Barnängens fabriker. Kan hon ha bott i den gården? Eller var 65B kanske ett annat hus.
Senast redigerad av KrimHist 2025-10-11 kl. 14:53.
Citera
2025-10-11, 15:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
De vildsinta kvinnorna för tredje gången.

Den tredje notisen från Rättegångs- och Polissaker i N-T måndagen den 1893-03-13 som jag citerar en hel del från.

"Äfventyrerskorna Lundström stodo i Lördags inför rätta i Stockholm. Den ena systern, Albertina Charlotta Lundström-Pettersson, tålamod hade nu tagit slut, och genast efter det hon införts i sessionssalen, började hon uppträda högljudt och våldsamt, hvarför hon ett par gånger måste utföras. Utkommen våldförde hon sig på fångbetjeningen samt en detektiv konstapel och kunde med stor möda öfvermannas.

Två vittnen hördes och intygade, att de skrifvit sina namn som vittnen, på de tillades begäran, å två handlingar. Riktigheten af vittnesmålen bestredos högljudt af båda de tilltalade, som yrkade att komma på fri fot.

Från hospitalsläkaren i Nyköping ingafs ett intyg derom, att Albertina Pettersson-Lundström vårdats för sinnessjukdom å hospitalet.

På grund af de vildsinta qvinnornas uppträdande måste ransakningen uppskjutas till en annan dag."

Tyvärr vet jag inte vad dessa vildsinta kvinnor erhöll för straff för sina bravader.
Senast redigerad av Skaraborg2 2025-10-11 kl. 16:28.
Citera
2025-10-12, 13:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
De ökända och vildsinta systrarna.

Citat:
Ja, likheter finns onekligen. Gällande systrarna i tråden så nämns de i en notis i UNT 1907 som handlar om ett annat mord du tagit upp här, "Gubben i tunnan". De ska ha varit intressanta för polis i ett försvinnande och misstänkt mord fyra år senare, det så kallade "Spånga-dramat".

De bodde tillsammans med en G. Karlsson som försvann spårlöst 24/9 1905 från lägenheten Flysta i Spånga socken som Karlsson var innehavare till. Det var känt att systrarna tidigare misshandlat Karlsson och hotat att lägga honom "under den gröna tufvan".

Det var inga duvungar direkt systrarna Lundström.

Tack för dessa intressanta uppgifter.

Systrarna Lundström var verkligen inga duvungar. Kända av polisen och var två farliga damer. Karlsson kan mycket väl ha hamnat under "den gröna tufvan". Undrar om Karlssons försvinnande någonsin kom att bli uppklarat?

Man kan ju fundera över hur bra systrarna kunde läsa och skriva? Allmän skolplikt infördes i landet 1842.
Citera
2025-10-12, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för dessa intressanta uppgifter.

Systrarna Lundström var verkligen inga duvungar. Kända av polisen och var två farliga damer. Karlsson kan mycket väl ha hamnat under "den gröna tufvan". Undrar om Karlssons försvinnande någonsin kom att bli uppklarat?

Man kan ju fundera över hur bra systrarna kunde läsa och skriva? Allmän skolplikt infördes i landet 1842.

Väldigt intressant historia.

Att de kunde läsa är nog ganska säkert då de hållit på med förfalskad urkund visserligen med tveksam framgång.

Finns det nån information om hur storväxta systrarna var?

Visserligen kan väl en person veva och sparkar runt omkring sig, speciellt under en psykos, men när de "med stor möda öfvermannas" av trots allt män väcker det en del frågor.
Var de "Lasse-Major", utklädda män!!?
Citera
2025-10-12, 22:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lundström-Pettersson-Lagerbäck.

Citat:
Albertina Charlotta Pettersson (Lundström)
född 1848-07-09 i Sättersta församling i Södermanland. Bosatt i Katarina församling, Bondegatan 65B 1887, fastighet Lampan 4. 1889 inflyttad till Brännkyrka församling. Har under en tid efternamnet Lagerbäck tillagt.

Den andra hittar jag inte.

På Bondegatan 65 låg då den Tottieska malmgården, vilken delar av gården flyttades till Skansen 1935. Där låg även Barnängens fabriker. Kan hon ha bott i den gården? Eller var 65B kanske ett annat hus.

Misstänkte att Sättersta församling låg i trakterna av Nyköping vilket det också gör.

Detta med tanke på att Albertina Charlotta Lundström-Pettersson hade vistats på hospitalet där. Sättersta ligger numera in Nyköping kommun.

https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4ttersta_f%C3%B6rsamling

Så damen ifråga hade också efternamnet Lagerbäck tillagt. Vanligt förr i tiden med dubbla- och t. o. m. tre efternamn. Tyvärr har jag ingen aning om om hon bodde på Tottieska malmgården eller om Bondegatan 65 B var ett separat hus. Vad jag har undrat över så lär nog systrarna ha varit gifta. Var befann sig deras män och deras ev. barn? Hade de barn auktionerades de väl bort eftersom de flitiga systrarna hade mycket annat att stå i.
Citera
2025-10-12, 23:23
Medlem
Citat:
Misstänkte att Sättersta församling låg i trakterna av Nyköping vilket det också gör.

Detta med tanke på att Albertina Charlotta Lundström-Pettersson hade vistats på hospitalet där. Sättersta ligger numera in Nyköping kommun.

Så damen ifråga hade också efternamnet Lagerbäck tillagt. Vanligt förr i tiden med dubbla- och t. o. m. tre efternamn. Tyvärr har jag ingen aning om om hon bodde på Tottieska malmgården eller om Bondegatan 65 B var ett separat hus. Vad jag har undrat över så lär nog systrarna ha varit gifta. Var befann sig deras män och deras ev. barn? Hade de barn auktionerades de väl bort eftersom de flitiga systrarna hade mycket annat att stå i.

Så båda hade alltså familj och eventuellt barn?
Om de auktionerades bort borde det finnas med i dokumenten om rotegång som fanns tror jag fram till 1918.
Citera
2025-10-12, 23:25
Moderator
Neksnors avatar
Födda i Södermanland runt 1840 och sedan flyttat till Stockholm (Söder), det påminner om inledningen till Fogelströms Stad-serie. Är något känt om äfventyrerskornas familj? Några anledningar till att flytta in till staden är väl att föräldrarna är döda eller att det fanns får många syskon?
Citera
2025-10-12, 23:36
Medlem
Citat:

Vet du under vilka år hon var intagen på hospitalet? Finns en hel del gamla bilder på patienter därifrån men jag misstänker att det är för tidigt för att hon ska ha fastnat på ett foto?

Jag kunde inte hitta några sammanboende med henne i de register jag sökte i, varken barn eller man. Efternamnet Lagerbäck bör ju tillkommit genom giftermål? Har även sökt efter var de begravdes men inte hittat något ännu. Om de var födda runt 1840 så var de ganska så gamla 1905 när "Spånga-dramat" utspelade sig.
Citera
2025-10-13, 06:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Till äktenskap ledig?

Citat:
Ursprungligen postat av Calvinol
Så båda hade alltså familj och eventuellt barn?
Om de auktionerades bort borde det finnas med i dokumenten om rotegång som fanns tror jag fram till 1918.

Ingen aning.

Man kan i a f anta att Albertina blev gift Pettersson och Anna Bergqvist. Utöver det kan Albertina ha ingått ett andra äktenskap.
Citera
2025-10-13, 08:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Allmän folkskola.

Citat:
Ursprungligen postat av Calvinol
Väldigt intressant historia.

Att de kunde läsa är nog ganska säkert då de hållit på med förfalskad urkund visserligen med tveksam framgång.

Finns det nån information om hur storväxta systrarna var?

Visserligen kan väl en person veva och sparkar runt omkring sig, speciellt under en psykos, men när de "med stor möda öfvermannas" av trots allt män väcker det en del frågor.
Var de "Lasse-Major", utklädda män!!?

Nej systrarna var inga "Lasse-Major" utan riktiga kvinnor.

Ja de bör ha kunnat både läsa och skriva men tror att dessa förmågor var ganska skrala. Hur många år gick de skolan? Dessutom var inte skolgången alla dagar i veckan. Har hört uttrycket varannandagsskola.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Folkskola_i_Sverige#:~:text=Folkskolan%20var%20oft ast%20sex%C3%A5rig%20och,folkskolan%20fanns%20det% 20fortsatt%20utbildning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in