2025-10-12, 14:45
Medlem
Vet ej om detta kan klassas som samlande? Men jag älskar att köpa "samla" aktier.
Ibland köper jag enskilda bolag även om jag ej tror pengarna skulle göra sig bättre i en fond så gillar jag känslan att öka på.mitt ägande i enskilda innehav. Typ att äga 1000 andelar i säg.investor ger mig en känsla jag tror vissa samlare kan känna med.sina actionfigurer eller liknande.
Citera
2025-10-12, 15:01
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Frågeställningen känns en aning infantil.
Man börjar väl samla för att man gillar det man samlar på. Man köper tv-spel för att man gillar tv-spel, inte för att bygga en samling.
Precis som du säger så handlar det om intresse.

Samlandet är oftast baserat på en fritidssyssla eller ett yrkesutövande.

Jag har samlat på många olika saker genom åren. Det mesta har jag sålt vidare, eftersom kvalitet går före kvantitet.

Det dummaste jag samlar på i nuläget är glasögon, eftersom jag (trots min ålder) har perfekt syn och inte alls behöver glasögon.
Om jag ska köpa ett par gamla glasögon så måste det vara något speciellt med dem, för att jag ska finna dem intressanta nog.

Kan vara en ovanlig modell eller att bågarna är gjorda av äkta guld. Gärna antika.

Nyligen hittade jag ett par guldbågar av modell pincené samt ett par tidiga solglasögon (nästan 200 år gamla) av märket Strohhecker.
Samlarvärdet är långt över metallvärdet på guldet. Troligtvis ca. 2000-4000 kr. Jag betalade 200 kr på second hand.
Citera
2025-10-12, 15:29
Medlem
Kinaskis avatar
Finns väl nått i reptilhjärnan kvar hos en del.

Var väl gynsamt för överlevnaden att samla på sig nötter och vassa stenar när det begav sig och vi bodde i grottor. Själv slänger jag gärna grejer hellre än att samla på mig gammalt skräp. Men man är olika.

Men jag tycker man kan skilja på samlare och "hoarders". Den första är nog genetiskt och den andra en diagnos eller symptom på nått.
Citera
2025-10-12, 15:36
Avstängd
Silltunnas avatar
Jag samlar på exklusiva armbandsur. Brukar sällan använda dem, men älskar att plocka fram och njuta av deras perfekta design och funktion. Hittar hela tiden nya objekt och kan inte riktigt sluta att köpa dem. Dessutom är det inte direkt ur som tappar i värde, tvärtom många gånger.
Citera
2025-10-12, 17:47
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Vad är det du stjäl från SL?
Vill inte outa mig för mycket. Men.. större grejer.
Citera
2025-10-12, 17:50
Medlem
BalduinGrollers avatar
Första halvan av mitt liv samlade jag på massa saker. Nu när jag är på andra halvan gör jag mig av med sakerna. Det enda jag inte kan avyttra är min pipsamling.
Citera
2025-10-12, 17:51
Medlem
Är det inte lite tvångstankar och fomo? Blir väl lite som vissa gamers - som måste göra allt och är rädda att missa något.
Citera
2025-10-12, 19:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BalduinGroller
Första halvan av mitt liv samlade jag på massa saker. Nu när jag är på andra halvan gör jag mig av med sakerna. Det enda jag inte kan avyttra är min pipsamling.

Hur gör du dig av med sakerna?

Även jag har samlat massor. Det ger en kort stund av lycka och trygghet i ett annars tomt liv.

Tyvärr är en av sakerna skor. Har säkert 20 par som inte går att använda för att mina fötter fortsätter växa.
Citera
2025-10-12, 19:33
Medlem
BalduinGrollers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
Hur gör du dig av med sakerna?

Även jag har samlat massor. Det ger en kort stund av lycka och trygghet i ett annars tomt liv.

Tyvärr är en av sakerna skor. Har säkert 20 par som inte går att använda för att mina fötter fortsätter växa.
Beror på vad. Vissa saker har jag sålt via kontakter andra saker har jag gett bort. Tradera har oxå fungerat bra.
Citera
2025-10-12, 19:53
Medlem
Gillar samla på lite nostalgiprylar från min barndom, har en hel del walkie Talkie som funkar, just nu samlar jag på corgi toys leksaksbilar som fans förr. vissa är svindyra idag.. Helt ok litet intresse som inte är så dyrt,
en jobbarkompis samlar på olika julgranskulor..
bara det är roligt så.
men jag tycker att samla på nått så är ju Vitsen att det är lite svårt att få tag i.
Citera
2025-10-12, 20:29
Medlem
Timoteuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Vill inte outa mig för mycket. Men.. större grejer.

Intressant!
Får man fråga, är det saker du använder eller är det mer som heminredning? (Är det stora saker gissar jag att du inte har dem på hylla eller i en monter eller så. )

Aldrig hört någon som samlar just på SL-grejer. När jag var barn cyklade det iofs runt en äldre man i Stockholm som alltid var klädd i Spårvägens uniform med mössa med SS- emblemet. Men den sortens gubbar som fanns på den tiden brukade ju vara typen som inte skulle ta med sig ens en penna från arbetet, men uniformen var väl troligen outslitlig och därför ekonomisk.

Eller är SL-samling en grej i någon subkultur?
Man har ju hört att SL av hävd är en arbetsplats med många utpräglade individualister.
Citera
2025-10-12, 20:40
Moderator
Popesizes avatar
Subkulturer och socioekonomiska livsstilar --> Hobby
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem