Citat:
Ursprungligen postat av
Reddead2
Är det den eviga oskulden som håller på? Eller är det sådana i autismspektrumet som blir samlare? Handlar det om pengar kanske?
Vad är poängen med att samla? Är det något evolutionärt? Finns det tjejer som samlar på något förutom Barbie dockor? Vad tycker ni om samlare f.ö?
Det handlar framför allt om pengar. "Vad ska jag göra med alla mina pengar? Jag borde köpa något kul".
Utöver pengar så handlar det om expertis (kunskap) och kontaktnät.
En person som har världens mest värdefulla samling av elgitarrer, kommer med stor säkerhet vara en känd gitarrist med mycket pengar.
Varför tror du inte att kvinnor kan samla på något annat än barbiedockor?
Nästan
alla kvinnor samlar ju på smycken och kläder. Har du glömt bort det?
En av världens mest framstående konstsamlare, var den amerikanska författarinnan Gertrude Stein.
Hon umgicks med Picasso, Matisse, Hemingway m.fl., under tiden hon levde i Paris.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrMadoff
Autister och i framtiden är väl alla autister så det är nog lönsamt att börja samla ldag.
Elitens framgångsrika och förmögna personer byggde redan för flera hundra år sen upp magnifika samlingar av antikviteter och konst, som idag visas upp på världens finaste muséer och institutioner.
Samlande har mer att göra med intelligens och kapital, snarare än autistisk besatthet.