2025-10-09, 03:00
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Tror verkligen inte på gud

Idag behöver man inte vara troende för att gå på kyrkans aktiviteter. Alla är välkomna dit, och du kommer inte att avkrävas en trosbekännelse.

Kyrkan drar till sig många ensamma människor, så där är det mycket möjligt att du skulle kunna träffa någon som också längtar! På många ställen har de aktiviteter för daglediga på dagtid (vet inte om du är dagledig, men jag har fått det intrycket). De aktiviteterna brukar bara indirekt ha med kristendomen att göra. Det kan vara pyssel, hobbyverksamhet: måla ikoner, stöpa ljus. Fika brukar ingå. Möjligen ingår det en liten, kort andakt också, men inte alltid det heller.

Det viktigaste är att folk får möjlighet att träffa annat folk och prata med någon och inte bara sitta hemma, man måste inte prestera någonting. Och gratis är det också (möjligen självkostnadspris för fikat, det är olika i olika församlingar).

Sedan finns det både präster och diakoner där också, som är utbildade på att stödja och hjälpa. Om de ser att du är olycklig kommer de att ta kontakt med dig.
Citera
2025-10-09, 07:04
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det där är en fantasi som många unga - och inte längre så unga - ensamma kvinnor har. De romantiska komedierna och romanerna bygger på den drömmen: i fiction möter alltid kvinnan precis en sådan man till slut! Men i verkligheten är det jättejättesvårt, det finns inte så många av dem, och det är uppenbart att du inte umgås i sådana kretsar att du kan träffa dem och lära känna dem. Det är även mycket troligt att ni två i så fall inte skulle passa ihop. Alls. En sådan man har andra intressen än vad du har, och (förlåt) en annan intelligensnivå. Ni skulle inte ha något att prata om, inte ha något gemensamt.

Det är bäst att du släpper detta, och tar bästa möjliga man som vill ha dig. Det kommer ändå att bli trevligare än att bo ensam, och ni kan spara ihop till en resa tillsammans genom att leva mycket sparsamt i ett år eller två. Det kan de flesta människor idag, det är inte så oöverkomligt. Sedan vet jag inte vad du jobbar med, men du kan ju själv försöka få upp din lön också. Byta jobb eller jobba extra. Du har ju motivationen i att du kommer X antal hundralappar närmare din resa varje arbetspass! Att bara bli bjuden skulle nog inte ens kännas bra i längden, ens om det vore möjligt för dig. Det är ju alltid den som betalar som bestämmer vad ni ska göra, vart ni ska gå och äta...
Nej i Orlando var morsan på hotellet jag i parkerna själv
Citera
2025-10-09, 07:05
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Idag behöver man inte vara troende för att gå på kyrkans aktiviteter. Alla är välkomna dit, och du kommer inte att avkrävas en trosbekännelse.

Kyrkan drar till sig många ensamma människor, så där är det mycket möjligt att du skulle kunna träffa någon som också längtar! På många ställen har de aktiviteter för daglediga på dagtid (vet inte om du är dagledig, men jag har fått det intrycket). De aktiviteterna brukar bara indirekt ha med kristendomen att göra. Det kan vara pyssel, hobbyverksamhet: måla ikoner, stöpa ljus. Fika brukar ingå. Möjligen ingår det en liten, kort andakt också, men inte alltid det heller.

Det viktigaste är att folk får möjlighet att träffa annat folk och prata med någon och inte bara sitta hemma, man måste inte prestera någonting. Och gratis är det också (möjligen självkostnadspris för fikat, det är olika i olika församlingar).

Sedan finns det både präster och diakoner där också, som är utbildade på att stödja och hjälpa. Om de ser att du är olycklig kommer de att ta kontakt med dig.
Inget som intresserar. Stöpa ljus och måla det låter som det rapumzel gjorde
Citera
2025-10-09, 07:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Nej i Orlando var morsan på hotellet jag i parkerna själv

Nu vet jag inte vad du pratar om. Orlando? Morsan? Det kanske är något du har skrivit om tidigare, men i så fall har jag inte läst det.

Citat:
Inget som intresserar. Stöpa ljus och måla det låter som det rapumzel gjorde

Rapunzel, kanske? Grejen var inte själva aktiviteterna, utan att det är lättare att prata med andra när man har något för händer. Även om man inte tycker att det är så jättekul. Det var ett tips bara, en möjlighet för dig att komma ut lite och träffa folk, utan att det kostar pengar. Studieförbunden brukar ha handarbetskurser och -cirklar, men där är det ganska dyrt. Du kanske kan försöka få läsa något gratis på Komvux? I så fall ska du gå genom din kultur. Finns mer praktiska ämnen där också, och yngre människor. Så du kommer ut lite.
Citera
2025-10-09, 07:42
Medlem
Citat:
Morsan sa det därför bara bluff om Jesus. Kolla på världen hur den ser ut med alla krig
Krigen beror på avsaknad av tro, att de tillber satan eller ja måste försvara sig. Se bara på många präster idag och många andra inom Svenska kyrkan, de är vänstervridna. Ateister utan hjärta, vad gör de i kyrkan? Deras ledstjärna är inte tron ivf. Man måste älska sig själv innan man kan älska någon annan. Svårt, men möjligt. Du verkar mer vara ute efter rikedom än kärleken.
Citera
2025-10-09, 12:06
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Krigen beror på avsaknad av tro, att de tillber satan eller ja måste försvara sig. Se bara på många präster idag och många andra inom Svenska kyrkan, de är vänstervridna. Ateister utan hjärta, vad gör de i kyrkan? Deras ledstjärna är inte tron ivf. Man måste älska sig själv innan man kan älska någon annan. Svårt, men möjligt. Du verkar mer vara ute efter rikedom än kärleken.
Är redan rik och då vill man ej ha fattig kille
Citera
2025-10-09, 12:07
Medlem
SodaFointains avatar
Ja eller så skaffar man sig en Imiginary lover.
Citera
2025-10-10, 23:06
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Är redan rik och då vill man ej ha fattig kille
Jag förstår dig till fullo. Jag är rik som en gasell. Är själv trött på fattiglappar.
Citera
2025-10-12, 01:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ja eller så skaffar man sig en Imiginary lover.

Det är det många som gör. Finns t.ex. många kvinnor som älskar en operatenor i många år, och när han dör eller avslutar karriären och blir gammal och oattraktiv, så skriver de på operaforumen: "I need a new heroic tenor to love! Can you recommend anyone?"

Fast många av dessa kvinnor - jag tror de flesta, faktiskt - lever ändå tillsammans med en man i verkligheten, som inte är någon hjältetenor precis men som får duga för alla praktiska ändamål!
Citera
2025-10-12, 08:23
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Det är det många som gör. Finns t.ex. många kvinnor som älskar en operatenor i många år, och när han dör eller avslutar karriären och blir gammal och oattraktiv, så skriver de på operaforumen: "I need a new heroic tenor to love! Can you recommend anyone?"

Fast många av dessa kvinnor - jag tror de flesta, faktiskt - lever ändå tillsammans med en man i verkligheten, som inte är någon hjältetenor precis men som får duga för alla praktiska ändamål!
Man kan va ihop med ai det är en del som gifter sig med ai. Synd hubbotar ej finns på riktigt.
Senast redigerad av SodaFointain 2025-10-12 kl. 08:25.
Citera
2025-10-12, 08:24
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:

Det betyder mest att va ihop med Mollgan
Citera
2025-10-12, 20:04
Bannlyst
Som tjej är det ju bara att ta någon. Många killar vill ha en relation direkt. Så jävla snabbt innan man en känner varandra. Helt sjukt är det, men så här är det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in