Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-10-12, 16:09
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag har aldrig lyckats med att låta bli att spilla. Jag är inte så mycket för de där skalen annars heller. Har jag köpt något liknande hem, så köper jag alltid mjuka bröd, till exempel tortillabröd. När jag var sambo, så köpte min sambo ibland nachochips till det hela, vilket är väl i mitt tycke ett bättre alternativ.

Edit: Förr i tiden hände det någon gång att flickvänner ville gå på texmex-restaurang. Även då brukade jag oftast handla enchiladas.
Det är riktigt gott , men saknar "chrunchet". Jag får väl som många av er redan gör kanske ta och ge upp skalen.
Senast redigerad av Masinga 2025-10-12 kl. 16:12.
Citera
2025-10-12, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borasare1980
Jag har gett upp att käka tacoskal civiliserat. Jag brukar istället bara ta en påse nachos, göra en liten öppning så luften kan pysa ut medan jag knycklar ihop alltsammans så innehållet smular sig i mindre bitar och sedan häller jag ut det på ena halvan av tallriken, använder matsked till att sleva i mig nachosbitarna tillsammans med resten av måltiden. Enklast så.

Går kanske att optimera med en mixer osså?
Köttfärs, grönsaker (obs, glöm inte vitlök!), tacosås, creme fraiche, tacoskal. Ner i mixer. Ner i strupen.
Är det torrt, så kan man ju pytsa i lite av valfri läskeblask, Pommac, eller nåt.
Citera
2025-10-12, 16:15
Medlem
Borasare1980s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Går kanske att optimera med en mixer osså?
Köttfärs, grönsaker (obs, glöm inte vitlök!), tacosås, creme fraiche, tacoskal. Ner i mixer. Ner i strupen.
Är det torrt, så kan man ju pytsa i lite av valfri läskeblask, Pommac, eller nåt.

Är det för torrt är det bara att hälla i det överblivna flottet från stekpannan.
Citera
2025-10-12, 16:35
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Det är riktigt gott , men saknar "chrunchet". Jag får väl som många av er redan gör kanske ta och ge upp skalen.

Som sagt, det går ju äta nacho/tortilla-chips till det hela, de är knapriga.
Citera
2025-10-12, 17:12
Medlem
Inga problem. Värm dem i ugnen så spricker de inte när du tar en tugga.
Citera
2025-10-12, 17:31
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Tycker det är hopplöst att äta med dessa. Finns det någon teknik som jag inte känner till som gör det enklare att äta?

Jo, har skrivit tidigare i en tråd hur man kan göra.. idag minns jag inte i vilken tråd och ogillar att upprepa mig men

Tänk dig ett upp och ner vänt U. Nu lägger du mjuka tacobrödet i ugnen över gallertängerna så brett som du vill ha brödet. När brödet är halvmjukt så det stelnar det i den formen. Sen kapar du av kanterna på brödet med att klippa av dom i den munhöjd du har, sen gör du som en lasagne att du varvar färs, grönsaker och med tacochips på varann till önskad höjd och bredd i behållarbrödet

Sen äre ba käka

https://www.youtube.com/watch?v=jApbvi0y5Pg

Eller så tar du mjukt tacobröd eller nåt helt smaklöst tunt tunt bröd typ rispapper och gör en tacorulle med tacochips i
Senast redigerad av Sladdaren 2025-10-12 kl. 17:33.
Citera
2025-10-12, 17:37
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Tycker det är hopplöst att äta med dessa. Finns det någon teknik som jag inte känner till som gör det enklare att äta?

Tycker de är värdelösa men hopplösa att äta är det inte. Man rymmer knappt nåt i dom och formatet gör det trång att fylla dom och fylla dom på ett bra sätt. Men om du ska äta dom är det väl foliepapper runt hela tortillan och skala av folien för varje tugga. Tror det inte spricker lika mycket då

Annars kan du googla "how too prevent tacoshells too crack when eating them"

Så får du lite tips ibland ifrån ett AI genererat svar
Senast redigerad av Sladdaren 2025-10-12 kl. 17:42.
Citera
2025-10-12, 17:51
Medlem
Sereenas avatar
Man får vara snål med fyllningen om man vill minimera risken att spilla.

Vill man ha crunchet och slippa spilla så är minitubs överlägset.
Citera
2025-10-12, 17:57
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Man får vara snål med fyllningen om man vill minimera risken att spilla.

Vill man ha crunchet och slippa spilla så är minitubs överlägset.

Man borde kunna göra så med mjuka tacobröd ochså som man penslar lite olja på i ugnen
genom att lägga brödet på mindre eldfast form som är 4 kantig eller rektangulär och låta brödet
ligga på botten av den formen så kanterna till brödet viker sig neråt av tyngdlagen. Sen kommer det stelna sådär lagomt segt i ugnen i det formatet

Men micra brödet innan lite några sekunder typ 10 sek eller nåt så det blir följsamt
Citera
2025-10-12, 18:00
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Man borde kunna göra så med mjuka tacobröd ochså som man penslar lite olja på i ugnen
genom att lägga brödet på mindre eldfast form som är 4 kantig eller rektangulär och låta brödet
ligga på botten av den formen så kanterna till brödet viker sig neråt av tyngdlagen. Sen kommer det stelna sådär lagomt segt i ugnen i det formatet

Men micra brödet innan lite några sekunder typ 10 sek eller nåt så det blir följsamt

Det hjälper ju dock inte om man vill ha ett hårt/krispigt skal och inte ett segt.
Citera
2025-10-12, 18:04
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det hjälper ju dock inte om man vill ha ett hårt/krispigt skal och inte ett segt.

https://www.bagarenochkocken.se/p/exxent-pajform-10-cm-4-pack_60801/

Iofs sant, det är ju inte samma typ av bröd heller, alltså mjukt tacobröd och tacoskals bröd
annars kanske en sån här bakform för mjuka brödet fast upp och ner vänt så brödet ligger på botten av formen

Men det utesluter inte tacochips som man kan varva lagren kött, grönsaker med som en lasagne
i själva mjuka tacobrödet som har stelnat nu i ugnen efter ett form. Men du väljer ju hur länge du köra mjuka tacobrödet i ugnen. Då blir det krispigt
Citera
2025-10-12, 18:05
Avstängd
Rulla in tacopaketet i folie, ungefär som när du köpt en kebab.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in