2025-10-12, 14:19
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Du har rätt i att klassisk liberalism inte är synonym med svensk socialliberalism. Locke, Smith och Friedman förespråkade frihet under ansvar och minimal stat, men just därför blir den oförenlig med nationalkonservatismen. Nationalkonservatismen bygger på kollektiv identitet, bevarande av kultur och stark statlig kontroll av värderingar och gränser. Liberalismen bygger på individens rätt att själv välja kultur, tro och livsstil, så länge man inte kränker andras frihet.

Att klassiska liberaler vill begränsa välfärdsberoende invandring är inte samma sak som att de vill ha kulturellt homogen nationalism. Det handlar om ekonomisk självförsörjning, inte etnisk eller kulturell exkludering. Nationalkonservatismen däremot gör just kultur, tradition och nationell enhet till politiska mål, något som liberalismen i grunden motsätter sig.

Så nej, jag syftar inte på "sosse-liberalism", utan på den principiella skillnaden mellan fri individ och styrd nation. Det är den konflikten som gör ideologierna oförenliga, oavsett hur mycket man försöker gifta ihop dem i efterhand.

Klassisk liberalism betonar individens frihet, nationalkonservatism betonar det etniska/kulturella kollektivet, men det finns ingenting som gör dem oförenliga.

Jag pallar inte att göra original-research här, men jag ställde frågan till ChatGPT efter några frågor om de ovan nämnda tänkarna:

Fråga:
Is National Conservatism (protecting a collective cultural/ethnic heritage, traditions and national unity) incompatible with Classical Liberalism? Did any of the abovementioned thinkers espouse elements of National Conservatism, thusly defined, or explicitly reject them?

Svar, extremt nedkortat:
👉 National conservatism and classical liberalism are not inherently incompatible, but they are in tension — classical liberalism emphasizes individual liberty, while national conservatism emphasizes collective identity.

However, most of the Enlightenment liberals did accept some version of national particularism: they saw culture, religion, and tradition as shaping the political community. None of them advocated a borderless, cultureless cosmopolitanism in the modern progressive sense.

Svar för varje tänkare inom spoiler:

TL; DR: Locke, Montesquieu, Voltaire och Hume hade explicita inslag av nationalkonservatism i sin liberalism, Smith och Kant betonade det inte men såg bevarandet av kulturer etc som legitima intressen. Paine "would oppose state-enforced cultural homogeneity, but not the right of a nation to preserve its own civic culture" och är därmed den ende som kommer i närheten av att se dem som oförenliga. (Paine är också den ende som jag personligen inte läst någonting alls av.)

Sedan följde ju John Stuart Mill m.fl. Ska vi ta en titt på vad han har att säga om saken?

"Free institutions are next to impossible in a country made up of different nationalities. Among a people without fellow-feeling, especially if they read and speak different languages, the united public opinion necessary to the working of representative government can not exist."

Jag kunde fortsätta. Din tes att klassisk liberalism är oförenlig med nationalkonservatism är inte bara felaktig, den är totalt felaktig. Såväl klassiska liberaler som nationalkonservativa har tvärtom tenderat att se poänger i den andra ideologin och ta dem till sig.

Dagens vänsterliberalism är däremot oförenlig med båda ideologierna.
Citera
2025-10-12, 14:24
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Skjutningarna i sig kan komma att minska i år men bombdåden ökar samtidigt lavinartat. Make the math please!

Antalet dödssskjutningar för i år kommer med stor sannolikhet att öka och vara större än både 2023 och 2024. Jag trodde du ville ha färre skjutna...

Det faktum att det nu finns en poliskår som ökar får tillskrivas S som kämpade hårt för en spridning av polisutbildningarna. SD och M kämpade emot. Det dröjde två extra år bara för att Sd och M var så motsträviga i frågan. De första "nya" poliserna kom ut 2021 och som sagt. Hade denna regering suttit vid makten hade detta förmodligen inte hänt. Mogge talade hela tiden om för Forssell att först måste vi ha poliser så vi kan fånga bovarna och sedan måste vi i nästa fas ha fängelser. Det är hemskt vad du verkar minneslös på denna punkt. Nu står regeringen där med fulla fängelser och har väl en kalkyl att de ska femdubbla antalet interner vilket kommer att kräva mycket platser....
Allt du önskar är färre brott och fler poliser, och det har du fått nu av M+SD och jag tror ärligt du röstar på SD men är en syltrygg som inte vågar erkänna det.

Jag önskar också färre brott. Liksom alla svenskar. Ibland undrar jag om du ens är svensk.
Citera
2025-10-12, 14:27
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Allt du önskar är färre brott och fler poliser, och det har du fått nu av M+SD och jag tror ärligt du röstar på SD men är en syltrygg som inte vågar erkänna det.

Jag önskar också färre brott. Liksom alla svenskar. Ibland undrar jag om du ens är svensk.
Färre brott men fler dödskjutningar och ännu fler bomber som briserar där folk förväntas kunna bo tryggt är alltså det du önskar dig.
Citera
2025-10-12, 14:32
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Klassisk liberalism betonar individens frihet, nationalkonservatism betonar det etniska/kulturella kollektivet, men det finns ingenting som gör dem oförenliga.

Jag pallar inte att göra original-research här, men jag ställde frågan till ChatGPT efter några frågor om de ovan nämnda tänkarna:

Fråga:
Is National Conservatism (protecting a collective cultural/ethnic heritage, traditions and national unity) incompatible with Classical Liberalism? Did any of the abovementioned thinkers espouse elements of National Conservatism, thusly defined, or explicitly reject them?

Svar, extremt nedkortat:
👉 National conservatism and classical liberalism are not inherently incompatible, but they are in tension — classical liberalism emphasizes individual liberty, while national conservatism emphasizes collective identity.

However, most of the Enlightenment liberals did accept some version of national particularism: they saw culture, religion, and tradition as shaping the political community. None of them advocated a borderless, cultureless cosmopolitanism in the modern progressive sense.

TL; DR: Locke, Montesquieu, Voltaire och Hume hade explicita inslag av nationalkonservatism i sin liberalism, Smith och Kant betonade det inte men såg bevarandet av kulturer etc som legitima intressen. Paine "would oppose state-enforced cultural homogeneity, but not the right of a nation to preserve its own civic culture" och är därmed den ende som kommer i närheten av att se dem som oförenliga. (Paine är också den ende som jag personligen inte läst någonting alls av.)

Sedan följde ju John Stuart Mill m.fl. Ska vi ta en titt på vad han har att säga om saken?

"Free institutions are next to impossible in a country made up of different nationalities. Among a people without fellow-feeling, especially if they read and speak different languages, the united public opinion necessary to the working of representative government can not exist."

Jag kunde fortsätta. Din tes att klassisk liberalism är oförenlig med nationalkonservatism är inte bara felaktig, den är totalt felaktig. Såväl klassiska liberaler som nationalkonservativa har tvärtom tenderat att se poänger i den andra ideologin och ta dem till sig.

Ja, därför det bör talas om gal/tan

Somliga säger globalism mot nationalism. Det fungerar också.
Citera
2025-10-12, 14:54
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Färre brott men fler dödskjutningar och ännu fler bomber som briserar där folk förväntas kunna bo tryggt är alltså det du önskar dig.
Nej, jag länkade precis att dödsskjutningar halverats i år men du hade papphatten på. För att klara av sprängningarna måste vi ha ännu fler poliser och det är jag också för liksom SD och det är på gång.

Tack för att du driver SD-frågor på FB!
Citera
2025-10-12, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det lär bli strul och ännu mer massinvandring när Maggan tar över om ett år.

Klart att jag håller med om att de senaste tre åren varit bättre än de hade varit med brunröran vid rodret, men positionerna inför framtiden ser inte lovande ut nu.

Hade Sd gjort klart att de omöjligt skulle kunna
samregera med liberaler och krävt ministerposter redan förra valet, då hade vi nu haft ett land med extrem inflation och ännu mer invandring, men väldigt goda chanser att se Sd ta över i höst.

Sedan fattar jag förstås att det är väldigt skakigt att regera utan tidigare erfarenhet av regeringsarbete. Risken att Sd oavsett vad de gör behöver göra detta ändå en dag bedömmer jag som överhängande. Jag kan inte se att M mjuknat det minsta i frågan sedan 2022, och varför skulle de?

Brunröran är väl dom som sitter, va?

Och invandringen ökade ju under deras första år vid makten och nu tillbaka vid när sossarna lämnade över.

Det enda vi fått är väl sänkt a-kassa, urholkat sjukvårdssystem och dubblade rut- och rotbidrag.

Och högre matpriser och skatt på snus.
Citera
2025-10-12, 15:25
Avstängd
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller

Fråga:

Svar, extremt nedkortat:

Du blandar ihop nivåerna här. Att klassiska liberaler ansåg att invandring kan regleras betyder inte att de delade nationalkonservatismens syn på staten som beskyddare av en etnisk eller kulturell identitet. För Locke, Smith och Friedman handlar det om ekonomi och samhällskontrakt, inte om att staten ska värna svenskhet eller kultur.

Klassisk liberalism utgår från individens rätt till liv, frihet och egendom, inte från kollektiva värden. Nationalkonservatismen gör tvärtom. Den prioriterar nationens sammanhållning över individens frihet. Det är inte ”sosse-liberalism” att påpeka den motsättningen, det är ren idéanalys.

Så visst, man kan kalla det kompatibelt i teorin så länge staten bara skyddar gränser och äganderätt. Men i verkligheten ser vi vad som händer när nationalkonservativa börjar definiera vilka som hör till nationen. Då är man inte längre liberal, bara konservativ med marknadsvänlig fernissa.

Kan du ge exempel på ett nationalkonservativt parti som springer ur den fascistiska vitmakt-myllan, som haft regeringssamarbete med liberaler?
Citera
2025-10-12, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Liberalerna måste ändra sitt beslut om att inte släppa fram en regering där SD ingår, skriver SD-ledaren Jimmie Åkesson i ett inlägg på Facebook.

”De enda alternativ som kvarstår efter dagens besked är annars att gå till nyval eller lämna över regeringsmakten till Socialdemokraterna och Vänsterpartiet”, skriver Åkesson.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/a...s-vantar-nyval

Jag vill inte ha nyval. Vill ni?

Fattar inte Herr Åkesson att Liberalerna kommer hamna i förhandlingsläge när dem sätter stopp för SD i en regering. Det här fenomenet har vi sett under dem senaste två valen när småpartierna kohandlar om maktpositioner.
Citera
2025-10-12, 16:35
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det lär bli strul och ännu mer massinvandring när Maggan tar över om ett år.

Klart att jag håller med om att de senaste tre åren varit bättre än de hade varit med brunröran vid rodret, men positionerna inför framtiden ser inte lovande ut nu.

Hade Sd gjort klart att de omöjligt skulle kunna
samregera med liberaler och krävt ministerposter redan förra valet, då hade vi nu haft ett land med extrem inflation och ännu mer invandring, men väldigt goda chanser att se Sd ta över i höst.

Sedan fattar jag förstås att det är väldigt skakigt att regera utan tidigare erfarenhet av regeringsarbete. Risken att Sd oavsett vad de gör behöver göra detta ändå en dag bedömmer jag som överhängande. Jag kan inte se att M mjuknat det minsta i frågan sedan 2022, och varför skulle de?

Den demografiska frågan gjorde det akut. SD var tvungna att försöka stoppa inflödet och födslarna för att inte Svenskarna permanent skulle röstas bort från inflytande. Nu har det ju lyckats men tyvärr kunde de inte stoppa myndigheterna från att accelerera nya medborgarskap. Därför måste SD in i regeringen nästa mandatperiod för att ta kontroll över myndigheterna.
Citera
2025-10-12, 16:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
Fattar inte Herr Åkesson att Liberalerna kommer hamna i förhandlingsläge när dem sätter stopp för SD i en regering. Det här fenomenet har vi sett under dem senaste två valen när småpartierna kohandlar om maktpositioner.

Det fattar SD och de har gett sitt minimumbud: De hjälper inte en regering de inte själva ingår i.
Citera
2025-10-12, 17:01
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Du blandar ihop nivåerna här. Att klassiska liberaler ansåg att invandring kan regleras betyder inte att de delade nationalkonservatismens syn på staten som beskyddare av en etnisk eller kulturell identitet. För Locke, Smith och Friedman handlar det om ekonomi och samhällskontrakt, inte om att staten ska värna svenskhet eller kultur.

Klassisk liberalism utgår från individens rätt till liv, frihet och egendom, inte från kollektiva värden. Nationalkonservatismen gör tvärtom. Den prioriterar nationens sammanhållning över individens frihet. Det är inte ”sosse-liberalism” att påpeka den motsättningen, det är ren idéanalys.

Jag blandar inte ihop något alls, jag konstaterar att värnandet av individuella friheter är helt och hållet kompatibelt med att värna nationell särart och självbestämmande. Motsägelser uppstår först när man dogmatiskt sätter det ena intresset alltför långt över det andra. De flesta klassiska liberaler erkänner att nationell sammanhållning är en förutsättning för att kunna försvara individuella friheter, samtidigt som de flesta nationalkonservativa erkänner att individuella friheter i grunden är något positivt.

Citat:
Så visst, man kan kalla det kompatibelt i teorin så länge staten bara skyddar gränser och äganderätt. Men i verkligheten ser vi vad som händer när nationalkonservativa börjar definiera vilka som hör till nationen. Då är man inte längre liberal, bara konservativ med marknadsvänlig fernissa.

Visst, det finns en viss spänning mellan den nationalkonservativa hållningen (där nationalitet i grunden ses som essentiell, du föds in i en nation och tillhör den vare sig du vill eller inte) och den liberala (där nationalitet i grunden är frivillig, du föds in i en nation men kan lämna den eller träda in i den utifrån), men i den praktiska verkligheten och realpolitiken är skillnaderna inte jättestora. Ingen klassisk liberal hade argumenterat för att du kan träda in i en nation utan medgivande från de som utgör nationen. Det går dessutom att nyansera med andra begrepp som etnicitet, där etniciteten är essentiell men inte utgör den enda byggstenen för nationalitet.

Det kan tilläggas att Sverigedemokraternas syn på nationalitet ("svensk är den som av sig själv och andra svenskar betraktas som svensk") är något som John Stuart Mill hade skrivit under på utan att blinka.

Citat:
Kan du ge exempel på ett nationalkonservativt parti som springer ur den fascistiska vitmakt-myllan, som haft regeringssamarbete med liberaler?

Det är ett ganska märkligt val av kriterium att partiet måste "springa ur den fascistiska vitmakt-myllan" för att godkännas. Vad skulle det ens spela för roll? Stryker vi det kriteriet så har du ett alldeles utmärkt exempel i den danska regeringen med nationalkonservativa Dansk Folkeparti och liberala Venstre.

Du har också haft regeringssamarbetet mellan PVV och (bland andra) liberala VVD i Nederländerna, även om det tyvärr avslutats efter att de övriga partierna var för mesiga i invandringsfrågan.

Om du insisterar på "vitmakt-myllan" så diskuteras det just nu inom österrikiska NEOS om de kan ha ett närmare samarbete med FPÖ, som har en SD-liknande bakgrund med ex-nazister på ledande poster. (Än så länge har NEOS typ agerat stödparti åt FPÖ och ÖVP.)
Senast redigerad av Threadkiller 2025-10-12 kl. 17:04.
Citera
2025-10-12, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det fattar SD och de har gett sitt minimumbud: De hjälper inte en regering de inte själva ingår i.

Så lät det innan valet och dom har varit ute och skramlat om nyval 5 gånger sen dess.
Sen lagt sig ner utan att få igenom sina "krav".

Dom måste visa några wrestlingmoves för sina väljare, det är det allt handlar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in