2025-10-12, 12:14
Medlem
Hej alla!

Senaste tiden har jag köpt några påsar utav Estrellas karameliserade rödlöks chips, från olika affärer, och varje påse har luktat gammal fisk eller djur foder. Nu undrar jag om det kan vara så att Estrella försöker spara på resurserna och därför använder återanvänd olja från kloakerna så kallad "sewer oil"?
Citera
2025-10-12, 12:18
Medlem
Galejans avatar
Inte från kloakerna men det är nog inte otänkbart att de återanvänder egen olja in absurdum. ”Miljöskäl” kan det kallas, när det egentligen bara handlar om att tjäna pengar. Slå ut ett par dagars extra friterande vid chipsfabriken i gammal olja över ett år på hela förbrukningen så handlar det om miljoner sparade kronor.
Citera
2025-10-12, 12:39
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suinabru
påsar utav Estrellas karameliserade rödlöks chips,
Gäller det bara just den smaken?
Citera
2025-10-12, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Gäller det bara just den smaken?

Vet ej har bara testat denna smaken. Men 3 olika påsar från 2 olika affärer köpta vid olika tillfällen har luktat samma.
Citera
2025-10-12, 12:56
Medlem
BombaySaphires avatar
Estrella smakar inte bra nu. Nånting har hänt. Tyvärr kan jag inte köpa Estrella längre.
Citera
2025-10-12, 13:15
Medlem
Brantforss avatar
Citat:
Vet ej har bara testat denna smaken. Men 3 olika påsar från 2 olika affärer köpta vid olika tillfällen har luktat samma.

Tillhör de samma batch?
Citera
2025-10-12, 13:30
Medlem
Citat:

Det kan ju vara från samma sats där gammal olja har använts. Bränd gammal frityrolja luktar ju typ fisk av sig själv så det låter inte så väldigt konstigt tycker jag.
Citera
2025-10-12, 13:41
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Estrella smakar inte bra nu. Nånting har hänt. Tyvärr kan jag inte köpa Estrella längre.
Inte jag heller. Slängde halva påsen sist.

Köper sällan chips men föredrar en mindre förpackning med bättre kvalitet. Typ lantchips
Citera
2025-10-12, 14:00
Medlem
För en sådär 10 år sedan jobbade jag nått år på en chipsfabriks lageravdelning.

Vissa av lastbilarna som kom för att hämta körde annat också när de inte körde chips, och de kunde lukta förjävla starkt av fisk/sunkig havsdoft i släpet..

Om inte chipsen smakar skit tror jag bara att påsen fraktats i en dåligt städad lastbil som ofta kör fisk/skaldjur.
Citera
2025-10-12, 21:24
Medlem
sommarlovs avatar
I kina lagas mat på ett sätt att mycket olja hamnar i avloppet, detta fiskas upp och säljs tillbaka till restaurangerna...

Här finns knappast olja i avloppet.
Mera troligen har oljan tagit smak av något annat.
Citera
2025-10-12, 21:48
Medlem
Batman-Livess avatar
Det blir bara sämre och sämre med chipsen.

Estrella är på tydlig nedgång
Citera
2025-10-12, 21:58
Avstängd
Helge.Palmcrantzs avatar
Har en påse rödlök här som öppnades igår. Märkte att smaken var lite vek, inte lika starkt som den tidigare varit. Kollade BF datum och står 03/26. Säkert därför Lidl säljer ut den batchen för halva priset.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in