Senaste tiden har jag köpt några påsar utav Estrellas karameliserade rödlöks chips, från olika affärer, och varje påse har luktat gammal fisk eller djur foder. Nu undrar jag om det kan vara så att Estrella försöker spara på resurserna och därför använder återanvänd olja från kloakerna så kallad "sewer oil"?
Inte från kloakerna men det är nog inte otänkbart att de återanvänder egen olja in absurdum. ”Miljöskäl” kan det kallas, när det egentligen bara handlar om att tjäna pengar. Slå ut ett par dagars extra friterande vid chipsfabriken i gammal olja över ett år på hela förbrukningen så handlar det om miljoner sparade kronor.
Vet ej har bara testat denna smaken. Men 3 olika påsar från 2 olika affärer köpta vid olika tillfällen har luktat samma.
Det kan ju vara från samma sats där gammal olja har använts. Bränd gammal frityrolja luktar ju typ fisk av sig själv så det låter inte så väldigt konstigt tycker jag.
För en sådär 10 år sedan jobbade jag nått år på en chipsfabriks lageravdelning.
Vissa av lastbilarna som kom för att hämta körde annat också när de inte körde chips, och de kunde lukta förjävla starkt av fisk/sunkig havsdoft i släpet..
Om inte chipsen smakar skit tror jag bara att påsen fraktats i en dåligt städad lastbil som ofta kör fisk/skaldjur.
Har en påse rödlök här som öppnades igår. Märkte att smaken var lite vek, inte lika starkt som den tidigare varit. Kollade BF datum och står 03/26. Säkert därför Lidl säljer ut den batchen för halva priset.