2025-10-12, 11:45
Medlem
Obs. Inga ätstörda hälsofreaks som vattenfastar i svaren tack.

Körde en cutt nu i runt 6 månader och ligger på runt 1800 kalorier men börjar bli jävligt trött på torr kyckling och smaklöst rist till middag varje dag. Har ni några tips mat eller recept som gör dieten lite mer uthärdlig.
Citera
2025-10-12, 11:49
Avslutad
Kycklingfärs fräst med lök och sommargrönsaker, dra i en burk krossade tomater, du får en gigantisk måltid och låga kalorier.
Citera
2025-10-12, 11:51
Avslutad
Tonfisk majs blomkålspuré, pintobönor... Pinto har mycket protein och är mättande.
Torsk ägg och LITE potatis
Citera
2025-10-12, 11:57
Medlem
kyrkstockens avatar
Äter två ggr om dagen Lunch middag mellan 12-18.

Testar att försöka få i mig så mycket protein så tidigt som möjligt.

Så nu kyckling, lök curry/ärter/isbergsallad, skorpa(fullkor) med jordnotssmör och en folköl. ca max 20 kolhydrater alltså.
Citera
2025-10-12, 11:58
Avstängd
Grisus-Kristuss avatar
Bacon och grädde.

Jag brukar göra en rejäl spaghetti carbonara utan spaghetti.
Du kan använda stekt köttfärs eller äggröra istället för spaghetti.
Senast redigerad av Grisus-Kristus 2025-10-12 kl. 12:00.
Citera
2025-10-12, 12:00
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.worldwide
Obs. Inga ätstörda hälsofreaks som vattenfastar i svaren tack.

Körde en cutt nu i runt 6 månader och ligger på runt 1800 kalorier men börjar bli jävligt trött på torr kyckling och smaklöst rist till middag varje dag. Har ni några tips mat eller recept som gör dieten lite mer uthärdlig.

Varför tillagar du kycklingen så att den blir torr? Tillaga kycklingen i ugn på lagom temperatur (150-175 grader) om det är filéer du äter. Smörj formen med raps och olivolja, pressa en halv citron över brösten (eller delarna), var inte rädd för salt och peppar, ha även på paprikapulver, lägg vitlöksklyftor och färska örter runt kycklingen. Ta ut formen efter halva tiden (8-10 minuter), ös vätskan från kyckling, olja och citron över brösten minst en gång. Låt formen med kyckling stå och dra 5-10 minuter innan du äter, då drar köttet åt sig safterna.

Krydda riset. Nedanstående kan vara vara en hjälp på vägen, vägledning. Med ett bra kryddat ris, saknar man som regel inte sås.
https://www.ica.se/recept/indiskt-ris-3506/

Något som stillar hungern och är nyttigt och är bra för viktnedgång är soppor. Grönsakssoppor. Går att hyva ner vilka grönsaker som helst i en kastrull/gryta, snåla inte på buljongtärningar och/eller fond, skit i att ha ner feta mejeriprodukter, krydda istället. Skit i att äta bröd till soppan. Ät mycket kål. Broccoli, vitkål, brysselkål, grönkål, blomkål. Fokusera på ovanjordgrönsaker.
Citera
2025-10-12, 12:01
Medlem
Crabbofixs avatar
6 månader är lite långt.

men 1800 kalorier, är ju i princip 2 rejäla måltider om dan av vad som helst kaloriemässigt.
Citera
2025-10-12, 12:19
Medlem
HBTKuks avatar
Mindre portioner. Jag reglerar min vikt via anpassat matintag (skräll). Blir magen lite tjock em vecka äter jag mindre nästkommande vecka.
Citera
2025-10-12, 12:23
Medlem
Onanikrems avatar
Brukar sällan gå på "diet" men det har hänt. Då äter jag ägg, kycklingcurry med bara broccoli 50/50, vitlök, inget ris och dricker mycket vatten.

Högproteindiet men får ändå i mig vitaminer och mineraler. Äter även skinnet på kycklingen så det blir lite fett också.
Citera
2025-10-12, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Mindre portioner. Jag reglerar min vikt via anpassat matintag (skräll). Blir magen lite tjock em vecka äter jag mindre nästkommande vecka.

Hur märker man sånt, bara på en vecka?
Att gå ner i vikt. Tar flera månader, trots tex sallad och raska promenader
Man ska inte stressa på viktnedgång.
Om du slutar att äta. Så blir du bara trött och hungrig.

Du förlorar bara vätska
Förmodligen tömmer du bara magen och fyller inte på med något nytt
Sen äter du desto mer nästa vecka
Citera
2025-10-12, 12:38
Medlem
HBTKuks avatar
Jag är inte överviktig på något vis. Äter jag enorma portioner ett tag märker jag skillnad - därför äter jag mindre i perioder.

Att det låter osannolikt för dig förvånar mig.
Citera
2025-10-12, 14:47
Medlem
Är det mycket kalorier i kryddor?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem