2025-10-11, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menethil
Jag hittar ett företag på Chrippa som har f- skatt. Men osäker om det är hans gamla eller nya.
Men eftersom chrippa fick hjälp av myndigheten att starta det nya just för att kunna deklarera och skatta korrekt så har jag svårt att tro att han inte har f-skatt.

Tillägg
Tydligen skatteverket som startades det åt honom, svårt att se att de skulle ignorerat f-skatt eftersom det gör det oanvändbart då

(FB) Christofer "Chrippa" Lundström (f.d Berg, misstänks för ekobrott)

Ja det är så Jocke har sagt att det gick till dvs att skatteverket startade det åt honom.
Citera
2025-10-11, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av devaleva
Herregud vad mycket skit utan substans som skrivits här senaste dygnen, nästan som man skulle kunna tro det är någon slags botar ... Folk ältar samma gamla skit som ältats under flera månader...

Hursomhelst, ser fram emot FUP...
ja det är helt sinnessjukt. Som en jävla tombola.

Catch me if you can.

11/17
Citera
2025-10-11, 21:57
Medlem
Citat:
Vart finns videon som bevisar att Jocke vägrade betala ut Chrippas pengar innan kronofogden var inkopplade?

Jag tror att ljudklippen finns på Anjos kanal. Likaså i Jocke och Jonnas podd.
Jag ristar inte in det i sten.
Citera
2025-10-11, 21:57
Medlem
Menethils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiViNE
Jag tror inte han har F-skatt (om han nu någonsin haft det), då det förutsätter att han sköter sina deklarationer och betalning av skatter och avgifter.
Jag gjorde ett tillägg i inlägget ovan, tydligen skatteverket som fixade det åt honom, svårt att tro att de inte skulle se till att det hade f-skatt. De ville ju att chrippa skulle göra rätt, vilket blir svårt utan f-skatt.
Citera
2025-10-11, 21:59
Medlem
Citat:
Jag gjorde ett tillägg i inlägget ovan, tydligen skatteverket som fixade det åt honom, svårt att tro att de inte skulle se till att det hade f-skatt. De ville ju att chrippa skulle göra rätt, vilket blir svårt utan f-skatt.

Exakt. Det var således flera som ville hjälpa honom men han tog inte emot hjälpen.
Citera
Medlem
Menethils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 111-111
Jag tror att ljudklippen finns på Anjos kanal. Likaså i Jocke och Jonnas podd.
Jag ristar inte in det i sten.
Det finns inte, Jocke säger "jag kontaktade Skatteverket och Kronofogden för att se till att allt gick rätt till, kronofogden sa åt mig att hålla på pengarna, då är det klart jag gör det. Även om Chrippa blir arg över det."
Citera
Medlem
DiViNEs avatar
Citat:

F-skatt ansöker man om det är inget man får automatiskt.
Citera
2025-10-11, 22:01
Medlem
Menethils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 111-111
Ja det är så Jocke har sagt att det gick till dvs att skatteverket startade det åt honom.
Ja, jag vet att chrippas första företag gick i konkurs, eller om det försvann pga att chrippa gick i personlig konkurs.
Och sen hjälp skatteverket honom med ett nytt företag så han inte hade någon ursäkt att inte göra rätt för sig.
Citera
2025-10-11, 22:03
Medlem
DiViNEs avatar
Citat:
Ja, jag vet att chrippas första företag gick i konkurs, eller om det försvann pga att chrippa gick i personlig konkurs.
Och sen hjälp skatteverket honom med ett nytt företag så han inte hade någon ursäkt att inte göra rätt för sig.

Det där är ju inte helt korrekt.

Citat:
Om du t.ex. har fått pengar från flera håll, t.ex. sålt tjänster eller varor regelbundet, kan Skatteverket efterhand besluta att:

“Detta är näringsverksamhet, inte hobby.”

Då kan de beskatta inkomsterna som om du hade en enskild firma, även om du aldrig formellt startat en.
Det är alltså en skattemässig bedömning, inte en faktisk företagsregistrering.

Du får alltså inte ett organisationsnummer, men de behandlar inkomsterna som företagsinkomst i deklarationen.
Citera
2025-10-11, 22:04
Medlem
Menethils avatar
Citat:
F-skatt ansöker man om det är inget man får automatiskt.
Man får inte heller ett företag så man kan göra rätt för sig, det får man normalt starta själv. Men det fick chrippa ifrån skatteverket, så känns inte omöjligt med f-skatt
Citera
2025-10-11, 22:06
Medlem
Menethils avatar
Citat:
Det där är ju inte helt korrekt.
Jag vet att det inte klassas som företag. Men eftersom syftet är att chrippa ska kunna få in pengar och sen deklarera och betala skatt så måste han ju kunna ta emot oskattade pengar. Annars faller ju själva syftet att skatteverket fixade detta.
Citera
2025-10-11, 22:10
Medlem
DiViNEs avatar
Citat:
Jag vet att det inte klassas som företag. Men eftersom syftet är att chrippa ska kunna få in pengar och sen deklarera och betala skatt så måste han ju kunna ta emot oskattade pengar. Annars faller ju själva syftet att skatteverket fixade detta.

Herregud..läs vad jag citerade åt dig. Han har inte fått ett företag skapat åt sig som han kan använda.
Dom har beskattat honom som OM han haft en enskild firma

Så om det inte finns någon annan firma som jag inte kan hitta som han tänkt fakturera jockes AB med så är det som privatperson han ska ha pengarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in