2025-09-21, 21:53
Medlem
tack för info , jag läser alla synpunkter!
Citera
2025-09-21, 23:03
Medlem
Generalanderssons avatar
Det enda som samtliga av VAGs bilar i nyare tid är "bra" på att är att de rostar 3x snabbare än bilar av nästan alla andra fabrikat på marknaden.
Citera
2025-09-22, 04:58
Medlem
Hej!
Som vanligt när det gäller bilar så kolla Toyota, KIA, Mazda, Subaru (dyr) och andra bilar med lång garanti. Kolla också så garantin gäller d v s att man tar ansvar för vad som utlovats.
Citera
2025-09-22, 18:12
Bannlyst
Att köpa VW är aldrig en bra idé. Att köpa begagnat VW är ren idioti. Toyota Rav4, Mazda CX-5 och Subaru Outback är mycket bättre val.
Citera
2025-10-03, 21:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Hade en 2018 av den vanliga förut.

Helt okej bil utan att vara speciellt bra på något. Eller jo 4-motion systemet var skitbra. Tog sig fram överallt.

Två saker störde jag mig på. Automatlådan DSG hängde ibland inte riktigt med om man först bromsade in och sedan direkt iväg. Då kunde den tveka lite. Typexempel på väg in i en rondell.
En annan sak är att högfartsstabiliteten är lite tveksam. Ingen bil för autobahn.

Skulle även rekommendera komfortstolarna. Standard är rätt platt, kort dyna och dåligt svankstöd.

Bra dragbil!
Citera
2025-10-04, 22:05
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Det enda som samtliga av VAGs bilar i nyare tid är "bra" på att är att de rostar 3x snabbare än bilar av nästan alla andra fabrikat på marknaden.

Fast det gör de inte alls. Bra om du håller dig till fakta istället för eget tyckande. Japaner tenderar dock ha sämre rostskydd.

https://www.dinitrolcenter.se/admin/resources/visa-vi-bilgares-rostskyddsbetyg.pdf
Citera
2025-10-04, 22:37
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Fast det gör de inte alls. Bra om du håller dig till fakta istället för eget tyckande. Japaner tenderar dock ha sämre rostskydd.

https://www.dinitrolcenter.se/admin/resources/visa-vi-bilgares-rostskyddsbetyg.pdf
Har själv +20 års erfarenhet som säljare, först av personbilar (Ford) och nu som lastbilsförsäljare. Och innan jag startade som säljare så var jag mekaniker. Så jag har allt "lite" kunnskap och några kontakter inom bilbranschen. Hur mkt erfarenhet har du?

Vad en test från en biltidning visar är helt irrelevant. Saken är klar, VWs Tiguan är allmänt kända för att vara bilar som börjar att rosta rätt snabbt - Därför så lönar det sig att köpa en jämnbördig modell från tex Skoda, Hyundai, Toyota eller BMW och MB istället.
Senast redigerad av Generalandersson 2025-10-04 kl. 22:39.
Citera
2025-10-04, 22:44
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Har själv +20 års erfarenhet som säljare, först av personbilar (Ford) och nu som lastbilsförsäljare. Och innan jag startade som säljare så var jag mekaniker. Så jag har allt "lite" kunnskap och några kontakter inom bilbranschen. Hur mkt erfarenhet har du?

Vad en test från en biltidning visar är helt irrelevant. Saken är klar, VWs Tiguan är allmänt kända för att vara bilar som börjar att rosta rätt snabbt - Därför så lönar det sig att köpa en jämnbördig modell från tex Skoda, Hyundai, Toyota eller BMW och MB istället.

Du ljuger ofta? (FB) Vilken utbildning har du och vad jobbar du som i dag?

Tester från biltidningar baseras på fakta från diverse källor, t.e.x bilprovning osv. Kort sagt du har fel. Japaner rostar (iaf i Sverige)
Citera
2025-10-04, 22:55
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Du ljuger ofta? (FB) Vilken utbildning har du och vad jobbar du som i dag?

Tester från biltidningar baseras på fakta från diverse källor, t.e.x bilprovning osv. Kort sagt du har fel. Japaner rostar (iaf i Sverige)
jag ljög visserligen om min bakgrund/profession i den tråden, eftersom att det inte alltid är lika smart att säga att man är lastbilsförsäljare på ett forum som tex flashback.

Tester som visas i biltidningar e.l är, i de allra flesta tillfällen, opålitliga. Och jag väljer att lita mer på vad försäljningschefen hos den loka VW förhandlaren säger som saken.
Citera
2025-10-08, 20:36
Medlem
Citat:

VWs bilar rostar inte för att de har dåligt rostskydd, utan för att de har dålig lack och i vissa fall dåliga konstruktioner. Rostskyddet brukar vara bra utfört, men det hjälper inte mot ovanstående.
Citera
2025-10-10, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
Att köpa VW är aldrig en bra idé. Att köpa begagnat VW är ren idioti. Toyota Rav4, Mazda CX-5 och Subaru Outback är mycket bättre val.

Vi har varit i tanken på en Rav 4 plug-in hybrid, men det är mycket pengar.
Första gången jag ser rekommendationer på Mazda, är det något vidare?
Citera
2025-10-10, 20:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JanLilja
Vi har varit i tanken på en Rav 4 plug-in hybrid, men det är mycket pengar.
Första gången jag ser rekommendationer på Mazda, är det något vidare?

Mazda CX-5 är en storsäljare i USA sen flera år tillbaka. Dieselmotorerna kan vålla problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in