2025-10-10, 13:27
Medlem
Det finns en berömd hamburgare och det är Big Mac.

Tack vare ett otal okända för mig, ekonomer, så finns det något som kallas Big Mac-index.
Där man jämför med valuta olika sorters länders priser på hamburgaren Big Mac.

Nu till min fråga finns det ett liknande index för ketchup?

Det borde jämföras priser på ketchup från olika länder.

Ett ketchup-index helt enkelt.

Vad tycker ni?

Mvh.
Citera
2025-10-10, 13:38
Avslutad
Ketchup är ett alldeles för vagt begrepp för att ha som index. Finns jättarna (Heinz, Hunt's osv) och så de inhemska varumärkena. Hur ska man veta vilket av märkena som avses med ketchup?

Anledningen till att man har ett Big Mac-index är för att man inledningsvis humoristiskt försökte använda valutakursen valutor sinsemellan för att försöka utjämna priset för en identisk vara i olika länder. McDonald's finns i en mycket stor andel av världens länder och därför betjänar deras Big Mac på ett tillfredsställande sätt syftet.

Big Mac kan man köpa bara hos McDonald's till skillnad från ketchup som kan köpas på talrika ställen vilket gör det svårt att jämföra priset.
Senast redigerad av IanMcEwan 2025-10-10 kl. 13:45.
Citera
2025-10-10, 13:58
Medlem
Kan tänka mig att Big Mac-index är mycket bättre än ketchup index. Samma vara, globalt och lite roligt.

Däremot borde ketchup oberoende av land ha jämlikt pris.

Ett index för ketchup i norden borde jämföras som ett eget index. (Utesluter inte andra länder).

Göra en sammanställning av olika länders priser på ketchup och där få fram vilka länder som har dyr vs billig ketchup.

Det blir inte lika exakt fast väl värt göra.
Citera
2025-10-10, 14:21
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Det finns en berömd hamburgare och det är Big Mac.

Tack vare ett otal okända för mig, ekonomer, så finns det något som kallas Big Mac-index.
Där man jämför med valuta olika sorters länders priser på hamburgaren Big Mac.

Nu till min fråga finns det ett liknande index för ketchup?

Det borde jämföras priser på ketchup från olika länder.

Ett ketchup-index helt enkelt.

Vad tycker ni?

Mvh.

Poängen med Big Mac-index är att det rör sig om en inhemskt producerad vara, som är samma i alla länder. Det är därför användbart för att mäta köpkraft, då det så långt som möjligt är ett standardiserad mått.

Ett index med ketchup som referenspunkt blir mycket knepigare, ketchup produceras så gott som aldrig inhemskt utan transporteras från fabriken, så för vissa länder har du inhemsk produktion och i andra så har du utländsk produktion och då underförstått transportkostnader inbakat i priser, det blir alltså inte jämförbart.

Plus, att Big Mac finns i alla länder gör att man kan mäta köpkraft bättre. Välkända ketchup-märken har rimligen högre vinstmarginal än mindre kända pga. starkare varumärken, så för vissa varor får du visst pris och för andra högre, det är alltså inte ett bra mått.
Citera
2025-10-10, 14:22
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Kan tänka mig att Big Mac-index är mycket bättre än ketchup index. Samma vara, globalt och lite roligt.

Bygger främst på att det är en inhemskt producerad produkt, ska man räkna med transportkostnader så blir det stor diff om det produceras i typ Kina, låg transportkostnad till Japan och hög till Sverige.

Sen har vi ju ett pågående tullkrig också som såklart spiller över på priserna till slutkonsument.
Citera
2025-10-10, 15:03
Medlem
Frakten i norden borde vara den samma.

Tillskilnad till Asien.
Citera
2025-10-10, 15:15
Medlem
Big Mac-index är ju mycket bättre index.

Det är exakt samma produkt - McDonalds har ansträngt sig extremt mycket så att en Big Mac ska smaka exakt samma oavsett vart man köper den men priset påverkas av flera saker:

Skatter i olika länder, transportkostnader, elkostnader, markpris, priset på arbetskraft osv osv.
Citera
2025-10-10, 16:04
Medlem
tantaluss avatar
Ett ketchupindex vore sannolikt mer intressant att titta på som tidsserie för enskilda länder i syfte att sanity checka den riktiga inflationen, eftersom innehållet i flaskan är samma år för år.
Citera
2025-10-10, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantalus
Ett ketchupindex vore sannolikt mer intressant att titta på som tidsserie för enskilda länder i syfte att sanity checka den riktiga inflationen, eftersom innehållet i flaskan är samma år för år.

Det är inte därför inflation, utan köpkraft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in