Citat:
Ursprungligen postat av
ReedMe
Går det åt helskotta, så kommer meida förstås lägga alla skuld på Israel som vanligt. Sanningen tystar man.
Boris Johnson skrev ett bra inlägg på X i dag:
On the second anniversary of the appalling Hamas massacres of 2023 it is entirely up to Hamas - and Hamas alone - to end the suffering in Gaza. The Islamist terrorists have been offered a tremendous deal. They get an amnesty for their crimes - even the worst acts of murder and torture. They get to choose whether to live out their retirement in Gaza or take safe passage elsewhere. They get a Palestinian run Gaza and massive Western investment in the Gaza Strip. They get continued Western commitment to an eventual Palestinian state. All they have to do is release the 20 innocent Israeli hostages and the remains of the dead, renounce terrorism and abandon their disgusting charter of anti-Semitic violence. It’s not that much to ask.
https://x.com/BorisJohnson/status/1975508428811309251
Fint avtal och underbart om det blir fred. Sedan får Trump lägga all fokus på Ukraina, min förhoppning.
Jag har en tanke, alltså bara en tanke.
Det hade kunnat bli fred från dag ett om Hamas lagt ner sina vapen och frigivit gisslan. Varför går man med på det nu?
Ja, Hamas är instängt i Gaza stad och kommer inte kunna hålla ut länge till oavsett. Detta spelar säkert stor roll. Men spelar det all roll? Israel har tagit ut Hizbollahs ledning en efter en, de har varit träffsäkra och knappt felat en enda gång. Man tog ut en Hamas ledare när han var i Iran, men övriga ledare har kunnat känna sig säkra så länge de stannar i Qatar, fram till alldeles nyligen.
Kanske Israel inte ville ta ut ledningen i Hamas när de attackerade de i Qatar utan bara visa att de inte är säkra någonstans och på det viset även få ledningen att känna dödsfruktan och att även de riskerar något om de fortsätter kriget.
När Israel attackerade Hamas i Qatar sa alla experter i Svensk etablerad media att detta omkullkastade fredssamtalen. Men så ser det inte ut att ha blivit, istället ser det snarare ut att tack vare den så kan vi se fred.
Jag säger inte att det är så, det är en teori.