2025-10-08, 17:51
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Gör som Duplantis. Skaffa dig en flickvän från landet du ska till. Snabbaste vägen och på ett trevligt sätt

Jag är Finlandsfödd men har bott i Sverige sedan 5 års ålder. Flyttat runt med föräldrarna. Bott ett par år på olika orter men majoriteten av tiden i Stockholm. Har släkt i Finland, bl a Helsingfors, där jag själv sommarjobbade som ung på Stockmann ett par månader. Vill bara säga att finska folket är mycket trevligare och öppnare än stockholmarna. Lite bonnigare eller "enklare", men väldigt trevliga. Du kommer inte bli besviken! De flesta finnar har ett mycket stort hjärta och om man inte själv är för tillbakadragen så är det lätt att hitta vänner!
Du sade ungefär exakt det jag tänkte skriva. Älskar finländarna, brödrafolk till döden.
Citera
2025-10-08, 17:52
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Du sade ungefär exakt det jag tänkte skriva. Älskar finländarna, brödrafolk till döden.
Trevligt 😊. De flesta finnar, glömde jag skriva, är väldigt ödmjukt lagda ☺️
Och ja. Sagt ord gäller!
Citera
2025-10-08, 20:33
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Det är väl dyrare att leva i Finland.
Märkligt då dom inte har massa invandrare som vi.
Där sprack bubblan att allt är invandrarnas fel.
Ursäkta, men det där känns som ett långsökt resonemang. Väldigt få har sagt att "allt" är invandrarnas fel. Och kostnadsläget i ett land avgörs inte i så hög grad av storleken på invandringen.

Och är det verkligen dyrarare att bo i Finland än i Sverige?
Senast redigerad av Karman 2025-10-08 kl. 20:40.
Citera
2025-10-08, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Varför svamlar du om att vara arbetarklass om du har en akademisk utbildning? Även om den är flum borde du kunna vända/eventuellt komplettera med kurser (kanske i Finland) som gör examen starkare?

Med en akademisk utbildning kan du ju få jobb på större globala företag där alla kommer snacka flytande engelska och du har god tid att plugga finska vid sidan av jobbet.

Jag har en master i historia och 120 hp journalistik. Har relativt nyligen tagit examen men svårt att hitta relevanta jobb. Jobbar på lager atm. Funkar rätt bra även om inte lönen är den högsta. Har dock ganska låga levnadskostnader.

Att ha pluggat x antal år på universitetet är inte den nyckeln till ett medelklassliv som många tror. Är relativt hög arbetslöshet även bland akademiker idag. Har en polare som har master i teoretisk matematik. Får inte ens jobb på McDonalds. Jag är ändå tacksam att jag har ett jobb.
Citera
2025-10-08, 21:35
Medlem
Läs en termin finska på högskolan, du kan ta bara språkdelen och strunta i litteraturdelen. Går snabbt att få grunden lagd, istället för att sitta hemma och traggla själv.
Citera
2025-10-08, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Det är väl dyrare att leva i Finland.
Märkligt då dom inte har massa invandrare som vi.
Där sprack bubblan att allt är invandrarnas fel.

De har också högre arbetslöshet än Sverige.... oooooops

Hur kan de ha så hög arbetslöshet då de har mycket färre invandrare??
Citera
2025-10-08, 23:04
Medlem
Jävlar vad mycket okunskap i tråden gällande städers fördelning av svensk- och finsktalande. Vasa är majoriteten finsktalande, men det finns ganska gott om svensktalande också. Kanske kan vara en bra början? Ta någon dagsutflykt till Närpes om du tryggt vill falla tillbaka på att bara prata svenska ibland. Kan också rekommendera vackra Kristinestad lite längre söderut där fördelningen är hyfsat jämn - men det är en betydligt mindre stad och det kanske inte finns jättefeta jobbmöjligheter där?

Jag gör kanske samma sak med mitt finska medborgarskap (och kassa finskakunskaper) en vacker dag. Väl mött isåfall - och lycka till!
Senast redigerad av damnyou 2025-10-08 kl. 23:07.
Citera
2025-10-08, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull
Förstår inte varför det skulle bli bättre i finland?
Är ju väldigt likt sverige i många aspekter men lite mindre invandring.

I många ja .men inte alla .om det finns Främlingsfientlighet i Sverige .Det finns i vart fall det här på detta forumet
Så är det bättre eller kan vara att vara Finnpajsare i Finland än Finnpajsare i Sverige
Med det sagt så behöver det inre vara --,Bra det finns en Socioekonomisk faktor och Finland kan vara rått med mer Fascism. Utan att det sägs öppet.

De är inte onda om än tuffa och raka . .. En kille som flyttar över får nog Chansen man är vana vid att människor flyttar
Många har varit i Sverige provat lyckan samt åkt tillbaks samt under kriget flyttade folk.
Börja sök jobb lite grand se vad som händer Språk kan man få lite hum om via internet och / eller internet Radio
ett halvår kanske känna på det .Kanske har råd behålla bostad här eller hyra ut i andra hand .

Fan unga gör ju sådant här -Äventyr l livet Det kan gå åt he--e men alla som flyttade hit reste sig från Mjölkpallen '
Provade ..

Från Stockholm ut på Bonnvishan kan vara ett för stort kliv ?? .Men varför inte ?? :Stockholm kan ingen jä..l bo i i alla fall.
Citera
2025-10-08, 23:49
Medlem
Steff83s avatar
Hur är största städerna i jämförelse med varandra?

Tex. Stockholms vs Helsingfors .

eller Göteborg/Malmö vs Åbo/Tammerfors?

Vad är skillnaden när man jämför och går i dessa städer.?
Och att bo?

Om man trivs i ena svenska staden..trivs man då ofta automatiskt lika bra i motsvarande finska?

Är livet kanske såpass likt att det handlar mer om skillnader mellan stad och land snarare än stadsliven mellan.
Citera
2025-10-08, 23:50
Medlem
Finns yrkesutbildningar på svenska hos t ex axxell, och högskola som novia, det sistnämnda har på engelska också.
Läser du mot sjöfart blir du vaktman på 6-10 månader, styrman ca 3 år, eller kapten ca 4,5 år.
Du kan inte princip jobba världen över, sen gå i land och få landbaserade jobb som riktar sig mot sjöfarten.

Dock känns det som om du läser tre terminer på högskolan så kan du bygga ihop en egen vettig kandidat istället, o även om man då kanske blir akademiker/tjänsteman är det egentligen också arbetare om än bättre betalt.

O förresten, jobba inte i vården i Finland, tror min svenska lön som brevbärare för 15 år sedan var högre än en SSKs lön i Finland, även om de har det bättre nu är det fortfarande skit.

Vissa saker är dyrare, andra billigare, kött känns billigare men godis dyrare, dock finns det Lidl i Finland också o då är priserna i princip som här.

En fin sak med Finland är att man kan bo i förorterna, inte alls samma problem som i Sverige. Dessutom är det med alla vattendrag varesig det är havet, älvar eller sjöar helt fantastiskt fint.
Citera
2025-10-09, 08:10
Medlem
Gå till finska borgen dvs ambassaden i Sthlm och lämna in en undersökning om medborgarskap, kostar några tusenlappar sedan får du ditt finska medborgarskap.

Studera finska och ha onlinekonversationer kan du ha via finska institutet i Stockholm.

Börja lyssna på finska program på radion och följ finska konton på Instagram tex så du får höra språket.

Suomen mestari är en bra lärobok att börja med och iom du är van vid akademiska studier kan du lägga upp en enkel studieplan runt den boken, sitt en timme per dag och ha finsk radio på hemma tex. Många radiokanaler finns online.

Lycka till!
Citera
2025-10-09, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av damnyou
Ta någon dagsutflykt till Närpes om du tryggt vill falla tillbaka på att bara prata svenska ibland.
Ha ha ha, så när han vill slappna av och tala svenska så ska han försöka tala med någon som talar närpesiska?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in