2025-10-09, 07:42
Medlem
lillaliliths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flugornas
Det är väl inte ambulanspersonalen man skall klandra dom fick ju direktiv från centralen, men hon operatören hörde ju Emanuel skrikande, är det någon här ett antal gånger och borde ha insett att han var ensam.
Om Du kryper ut igenom blodet så får du hjälp, hon var totalt iskall och tolkade inte Emanuel rätt, så hon är den man skall klandra och inte ambulanspersonalen.

Dom skickar in mamman utan polis skydd, jaha så låt eventuella mördare ta livet av både mor och son men någon ambulanspersonal skickar vi inte in på grund av risken för att dom råkar ut för något, men mor och son kan vi väl ta hand om när polis är på plats om en timma eller så.
Var bodde Robert innan han kom till Malå?

10-4 klart slut

De väntade väl på brandkåren som var på plats efter en kvart? Och mamman gick väl in trots att de försökte hindra henne? Detta påstår både mamman och ambulanssjukvårdaren under rättegången, som jag uppfattar det.
Citera
2025-10-09, 08:10
Medlem
Crankyshake2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Made.to.suffer
Någon som vet vart Robert bodde tidigare innan han flyttade in till malå?

Han bodde i Slagnäs. Där huset under mystiska omständigheter brann ner. Fam Bengtsson var dock bortresta när det hände. R.B anklagade denna lirare för att tänt eld på huset

(FB) Misstänkt våldtäkt mot barn i Arvidsjaur (aug-2022)

(FB) Arjeplog: Grovt rån - 2016-07-31.
Citera
2025-10-09, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crankyshake2
Han bodde i Slagnäs. Där huset under mystiska omständigheter brann ner. Fam Bengtsson var dock bortresta när det hände. R.B anklagade denna lirare för att tänt eld på huset

(FB) Misstänkt våldtäkt mot barn i Arvidsjaur (aug-2022)

(FB) Arjeplog: Grovt rån - 2016-07-31.

Och efter det så flyttade dom till Sunnanå.
Citera
2025-10-09, 10:53
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Hur säker är du på det?
Låter det inte som Bâxhölmsdialekt, Boxholm-Österbymo?

Aha, jag anade att det fanns en djupare förståelse att finna i det P*lsson (å) sa om varglyan.
I del 2 fick jag veta att han även var där just den lördagsnatten.

Vad är förresten den här Peugeot 505:ans roll i Malå? Den förekommer i dokumentären under alla årstider. Det är väl inte Pål**ons son som har den?

En bedrift att hålla en sådan rullande idag.

Om varglyan verkligen hade 300 personer som skrivit under "medlemskap" så är det många som sanktionerat att Robert Bâxhölmsson har ett entourage i samhället.

Han tog på sig en pseudomoralisk hatt. Han tar i allt han kan i varje möte för att få uppmärksamhet och respekt.

"Barnmisshandlare, pedofiler... Jag tycker inte omm'et."
En man söker ett uppdrag, en roll.

Det hörs på film att han ljuger. I mycket han säger men särskilt när han säger det där.

Den handledaren är inne på det centrala. Det är riskfyllt att sätta ihop flera retards med varandra om någon/några har en stark ambition att utöva makt över andra.

Särskilt när man har nära till hot och våld, som RB.

Du har i dokumentärens första två timmar fått klartänkta och diplomatiska kommentaren från en rad malåbor. Kommunhandläggaren, lokaljournalisten, prästen... Även frisören. (Kvinnor, för övrigt.)

Orter under ca 30 000 invånare har väl fått poliskontoren stängda i en trend sedan 35 år tillbaka. Det är ett välkänt fenomen. I Malå bor 2 000. I Rökå där hälften av de berörda bor finns väl 50 pers.

Konsekvensen blir att om man råkar ut för ett våldsbrott ska man ljuga inför SOS112 att det var en olycka, fram till man omhändertas av vårdpersonal.

Det är bisarrt att Emanuels markplansbostad inte var farligare än att hans mamma skickades in där, men för farlig för att ambulansvårdarna skulle kunna kliva ur bilen, ta i dörrhandtaget och ropa in.

RB kan vara från Boxholm eller Malexander, enligt uppgifter i tråden.

RB ljög för journalisten angående utflykten till Laggträsk, det är jag övertygad om. Jag har sett den sekvensen flera gånger nu, noterat hur kroppsspråket är (handen/benet) och man behöver inte vara utbildad förhörsledare för se hur han läcker.

Ambulansföraren kommer själv från Malå och känner förmodligen till varje hus där. Han var förstås rädd att just RB skulle stå därinne, det måste man hålla i minnet. Men det som samtidigt talar emot ambulansföraren är att han garanterat också visste att Emanuels bostad var så liten att risken att någon (stor person) kunnat gömma sig där måste anses väldigt låg. Emanuel säger till SOS att han är ensam, det förflyter lång tid utan att någon hörs i enrummaren. Han ”stökar runt” till och med för att kolla runt och försöka ta sig ut trots att blodet - och bokstavligen livet - rinner ur honom. Det är så fruktansvärt ångestfyllt och hemskt för honom det här.
Citera
2025-10-09, 11:30
Medlem
Kukdukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Skrämmande sant.

Hur ska en civil person kunna säkra en lägenhet eller en plats på ett lika trovärdigt sätt som Polisen de inväntade?

Ett väldigt konstigt beslut från dem, när hela saken bestod i att de inte ville gå in för att mördarna kunde vara kvar. Då är det alltså okej för dem att potentiellt offra ännu en civil person i E:s mor? Oavsett om hon ville gå in eller ej. Att Polisen ens kontaktade henne och lät henne gå in i lägenheten när ambulansen "inte kunde" är egentligen hårresande i hela kedjan som slutade med E:s död.

Ambulansen kunde väl då bett en granne i huset att kolla av läget och lägenheten om en civil person dög för ändamålet. Om man faktiskt bryter ner det i fler detaljer och delar.

Givetvis skulle de inte kontaktat E:s mor för att göra Polisens jobb, oavsett hennes position och intresse i det. Politiken är verkligen helt åt helvete när staten inte kan producera poliser över landet som finns tillgängliga när det behövs som mest. Äckliga politiker som lägger alla resurser på gängkrig som inte ens hör hemma här.
Senast redigerad av Kukduken 2025-10-09 kl. 11:36.
Citera
2025-10-09, 11:42
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukduken
Hur ska en civil person kunna säkra en lägenhet eller en plats på ett lika trovärdigt sätt som Polisen de inväntade?

Ett väldigt konstigt beslut från dem, när hela saken bestod i att de inte ville gå in för att mördarna kunde vara kvar. Då är det alltså okej för dem att potentiellt offra ännu en civil person i E:s mor? Oavsett om hon ville gå in eller ej. Att Polisen ens kontaktade henne och lät henne gå in i lägenheten när ambulansen "inte kunde" är egentligen hårresande i hela kedjan som slutade med E:s död.

Ambulansen kunde väl då bett en granne i huset att kolla av läget och lägenheten om en civil person dög för ändamålet. Om man faktiskt bryter ner det i fler detaljer och delar.

Givetvis skulle de inte kontaktat E:s mor för att göra Polisens jobb, oavsett hennes position och intresse i det. Politiken är verkligen helt åt helvete när staten inte kan producera poliser över landet som finns tillgängliga när det behövs som mest. Äckliga politiker som lägger alla resurser på gängkrig som inte ens hör hemma här.

Det ligger mycket i vad du skriver. Slutsatsen man kan dra är att om du bor avsides på en liten ort så ”you’re on your own”. Samhällsservicen är nedmonterad med förhoppningen om att allt kan ske digitalt.
Citera
2025-10-09, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillalilith
Att han pratar östgötska hör alla som har öron. Men du kan ha rätt angående uppväxtort. Jag passar på den.

Robert pratar som man gör i södra Östergötland. Typ Boxholm, Malexander och däromkring.
Citera
2025-10-09, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
RB kan vara från Boxholm eller Malexander, enligt uppgifter i tråden.

RB ljög för journalisten angående utflykten till Laggträsk, det är jag övertygad om. Jag har sett den sekvensen flera gånger nu, noterat hur kroppsspråket är (handen/benet) och man behöver inte vara utbildad förhörsledare för se hur han läcker.

Ambulansföraren kommer själv från Malå och känner förmodligen till varje hus där. Han var förstås rädd att just RB skulle stå därinne, det måste man hålla i minnet. Men det som samtidigt talar emot ambulansföraren är att han garanterat också visste att Emanuels bostad var så liten att risken att någon (stor person) kunnat gömma sig där måste anses väldigt låg. Emanuel säger till SOS att han är ensam, det förflyter lång tid utan att någon hörs i enrummaren. Han ”stökar runt” till och med för att kolla runt och försöka ta sig ut trots att blodet - och bokstavligen livet - rinner ur honom. Det är så fruktansvärt ångestfyllt och hemskt för honom det här.
SOS frågade om han sett dem gå ut, han svarade nej.
Citera
2025-10-09, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av podofil1981
Robert pratar som man gör i södra Östergötland. Typ Boxholm, Malexander och däromkring.

Han påstår i polisförhör att han bodde i Göteborg när han var liten. Sidan 606 i fupen.
Citera
2025-10-09, 12:42
Medlem
lillaliliths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Ambulansföraren kommer själv från Malå och känner förmodligen till varje hus där.
Då kunde han väl ringt Robbans hemtelefon och kollat om han var hemma hos sig själv?
Citera
2025-10-09, 12:43
Medlem
lillaliliths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matochpotatis
Han påstår i polisförhör att han bodde i Göteborg när han var liten. Sidan 606 i fupen.
Men sen har han bott i Norrköping. Kan ha bott på fler ställen.
Citera
2025-10-09, 12:51
Medlem
lillaliliths avatar
En intressant sak är att det var pappan till Robin ("tonårspojken" som dömdes till tre års ungdomsvård) som ringde till polisen och berättade att det var Robin som var skyldig och inte Max (Robins storebror som då var häktad och riskerade livstid). Det var alltså två föräldrar med intellektuella funktionsnedsättningar ("utvecklingsstörning") som övertalade sin minderåriga son att ta på sig skulden för ett mord han var oskyldig till?!

Båda föräldrarna vittnar om att de hatade Emanuel för att han "var pedofil och våldtäktsman", att det inte gjorde nåt att han dog och att Robin var glad över att ha mördat. Robin däremot menar att han mår jättedåligt, ångrar sig djupt och att han aldrig menade att misshandeln skulle leda till att Emanuel dog.

På varje fråga under rättegången svarar Robin "blablabla ...som jag har uppfattat det" eller "jag såg i förundersökningsprotokollet att...". Inland försäger han sig och svarar "han sa att.." eller "jag fick höra att det var fyra i bilen" (öh, det vet du väl om du var med?) och till och med "han, nej, jag menar jag, gjorde...". Ingen av advokaterna tror på att han är inblandad och flera av dem säger rakt ut "jag tror inte på dig".

Varför gör föräldrarna såhär?
Senast redigerad av lillalilith 2025-10-09 kl. 12:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in