2025-10-08, 21:33
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
??? Det här är ett riktigt argument ifrån dig?

Ja, var står det du får protestera på andra språk än det nationella språket?
Citera
2025-10-08, 21:35
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Är yttrandefriheten bara ett förslag i Tyskland?
Det är inte så svårt att förstå varför Tyskland vurmar för Israel men skall de gå så pass långt att de tänker stå bakom dem när de begår samma typ av brott (om än i mindre utsträckning) mot mänskligheten mot Palestinierna som de en gång gjorde emot Judarna.

Min mening är att Tyskland bryter mot sin egna grundlag när de slår ned på demonstrationerna.

Måste erkänna att lika mycket som jag brinner för situationen i Gaza så stannade jag hemma 7'e. Det var ett vidrigt terrorbrott mot en massa civila och ett som brännmärkt Hamas, med rätta, världen över - och det var ett jävla trauma för Israels civilbefolkning som är värd att uppmärksamma för sig själv. Det behövs inga "meh NI då?!" när det inte är en fotbollsmatch.
Det mer smakfulla är att som flera palestinaaktivister var att gå i demonstrationerna för minnesdagen eller stanna hemma... och kanske reflektera över att övergrepp mot civila, mord av barn mm är problemet, inte vilken färg på flaggan folk har som utför det.

Jag kan glatt pissa på Hamas på samma sätt som jag pissar på Katz och dom andra och jag föreslår att du försöker reflektera litet själv om vad du tycker om det.

Tysklands grundlag är rätt klar. Dom kan bevilja och neka demonstrationsrätt - regering mm kan göra minnesceremonier osv.
Citera
2025-10-08, 21:35
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja, var står det du får protestera på andra språk än det nationella språket?
Det här är nog det löjligaste du sagt hittills.

Du tycks inte greppa vad yttrandefrihet är eller så ter du dig medvetet obtus för att 'vinna'
Citera
2025-10-08, 21:37
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Nej, de har hårda regler kring demonstrationer. Bl.a. får man inte längre använda andra språk än tyska i demonstrationerna. Så fort de märker att de börjar blabba på arabiska så avbryts demonstrationen. Väldigt bra initiativ vilket jag tycker ska vara lag i Sverige också.

Man märker att tyskarna börjar tröttna på pallepacket nu alltså.

Tyska och Engelska.
Citera
2025-10-08, 21:38
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Det här är nog det löjligaste du sagt hittills.

Du tycks inte greppa vad yttrandefrihet är eller så ter du dig medvetet obtus för att 'vinna'

Demonstrationsrätt är inte samma sak som yttrandefrihet. Det handlar om att sätta ner foten för främmande makt som använder nyttiga idioter för att destabilisera samhället. Vi ska inte vara toleranta för intolerans. Vi ska inte tillåta islamism och dylikt. Ska du protestera i Europa ska du använda det språk som används i landet, passar det inte kan du sticka härifrån.
Citera
2025-10-08, 21:39
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Måste erkänna att lika mycket som jag brinner för situationen i Gaza så stannade jag hemma 7'e. Det var ett vidrigt terrorbrott mot en massa civila och ett som brännmärkt Hamas, med rätta, världen över - och det var ett jävla trauma för Israels civilbefolkning som är värd att uppmärksamma för sig själv. Det behövs inga "meh NI då?!" när det inte är en fotbollsmatch.
Det mer smakfulla är att som flera palestinaaktivister var att gå i demonstrationerna för minnesdagen eller stanna hemma... och kanske reflektera över att övergrepp mot civila, mord av barn mm är problemet, inte vilken färg på flaggan folk har som utför det.

Jag kan glatt pissa på Hamas på samma sätt som jag pissar på Katz och dom andra och jag föreslår att du försöker reflektera litet själv om vad du tycker om det.

Tysklands grundlag är rätt klar. Dom kan bevilja och neka demonstrationsrätt - regering mm kan göra minnesceremonier osv.
Jo jag kan sympatisera med det ställningstagandet. Nu valde dock Tyska regeringen att verkligen hylla Israel vilket kan jag anser ändrar på det.

Alltså upplevelsen är inte att regeringen hade en sorgedag för offren för den 7 okt utan demonstrerade sitt blinda stöd till Israel under rådande folkmord vilket gör premisserna annorlunda från vad du beskrev.
Citera
2025-10-08, 21:41
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Demonstrationsrätt är inte samma sak som yttrandefrihet. Det handlar om att sätta ner foten för främmande makt som använder nyttiga idioter för att destabilisera samhället. Vi ska inte vara toleranta för intolerans. Vi ska inte tillåta islamism och dylikt. Ska du protestera i Europa ska du använda det språk som används i landet, passar det inte kan du sticka härifrån.
Your right to protest

Everyone has the right to protest and to organise protests. This right is protected by the European Convention on Human Rights (the ECHR).

Man lär sig nåt nytt var dag.
Citera
2025-10-08, 21:47
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Your right to protest

Everyone has the right to protest and to organise protests. This right is protected by the European Convention on Human Rights (the ECHR).

Man lär sig nåt nytt var dag.

Var står det att du får protestera hur du vill?
Citera
2025-10-08, 21:48
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Jo jag kan sympatisera med det ställningstagandet. Nu valde dock Tyska regeringen att verkligen hylla Israel vilket kan jag anser ändrar på det.

Alltså upplevelsen är inte att regeringen hade en sorgedag för offren för den 7 okt utan demonstrerade sitt blinda stöd till Israel under rådande folkmord vilket gör premisserna annorlunda från vad du beskrev.

Fair, men man måste ge Tyskarna det, dom har en litet tryckt position här. Samtidigt finns det Palestinademos i Tyskland, Tyskland har (i viss mån) protesterat mot behandlingen av Palestinier i Gaza.

Att hoppa till att det inte finns yttrandefrihet blir snabbt komplext dock. Dom har begränsat en plats och det är ju inte udda direkt. Det sker här med.

Angående språkförbudet - ja det är tokigt konstigt meeeeeeeeeen och det här är BARA jag, jag hade litet uppskattat det ibland. Man går några tusen och helt plötsligt hojtar nån nåt på Serbokroatiska och man är inte riktigt hundra på vad karln kan ha sagt naturligtvis.
Men ja, det är sjukt underligt ändå, en bekant i en judisk förening i Tyskland var med på demon där dom grep en kvinna som läste en dikt på Hebreiska om fred för ett tag sen och... ja stämningen efter det var ju helt annorlunda än när dom gripit nån grabb som spelade musik med arabisk text på en demonstration.
Citera
2025-10-08, 21:50
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Var står det att du får protestera hur du vill?
Precis som du inte får sprida barnporr och skyddas av yttrandefriheten kan du inte demonstrera hur som helst. Exempelvis våldsamt. Men att förbjuda språk går tvärt emot yttrandefriheten. Det måste till och med du kunna förstå.
Citera
2025-10-08, 21:54
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Precis som du inte får sprida barnporr och skyddas av yttrandefriheten kan du inte demonstrera hur som helst. Exempelvis våldsamt. Men att förbjuda språk går tvärt emot yttrandefriheten. Det måste till och med du kunna förstå.

Var står det?
Citera
2025-10-08, 21:55
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Var står det?
Du Malange, du tycker inte att du ter dig väldigt löjligt nu?

Om du inte har något av substans att tillföra tråden är det väl bästatt du bara tar och lämnar den istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in