Citat:
Ursprungligen postat av
Big-City-Life
Jag har några frågor kring var man hittar toppisar. De flesta betesmarker/kohagar jag hittar är inhägnade.
Min första fråga är får jag gå in i de hagarna eller är det olagligt? Allemansrätten gäller väl dock lär det se jävligt konstigt ut kanske.
Min andra fråga är om det växer toppisar på vallar/stora gräsytor där de skördar gräset/hö.
Alltså där stora traktorer eller skördetröskor kör och gödslar eller är det bara ”orörda” vallar det växer på?
Såg att du inte fått svar på detta... Ja, det är lagligt/tillåtet att vara i inhägnade hagar pga allemansrätten. Om markägaren kommer och frågar vad du gör där behöver du inte förklara dig då det är lika tillåtet som att gå omkring i skogen.
På din andra fråga: Spontant, nej. Det är inte troligt att du kommer hitta toppisar på vallar/gräsytor där dom skördar gräset för hö. Leta dig istället till hagar där djur betar (kor, hästar, får). Jag har hittat på gräsmattor som inte varit beteshagar, men då har det alltid varit i anslutning till beteshaga..
Citat:
Ursprungligen postat av
Lennart.Hyland
Någon som har nåt bra tips på ställen runt om Örebro/Närke? Där dom faktiskt har hittats. Jag var å kollade en stor hage med idealiska förhållanden letade i 2 timmar hittade inte en enda. Känns som att sökarlusten dött efter det. Ska ut å kolla några platser till innan säsongen är över
Man måste ha tålamod och inte ge upp. Jag har 3 ställen där jag återkommer år efter år som alltid levererar, men det tog mig lång tid att hitta dom. Ett av ställena är en gigantisk hage där dom endast växer på några mindre, isolerade ytor.
Titta noga, även i grästuvor. Idag t ex hittade jag flertalet gigantiska toppisar som gömde sig i grästuvor som jag helt missade när jag kollade för två dagar sen.