2025-10-08, 14:41
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Jag bor i stockholm och åker i stort sett aldrig bil, men jag ser folk som inte tycks göra annat än åka bil, och min fråga blir förstås, vad fan gör ni med era liv? Hur blev det så här?

Folk sitter alltså dagligen i bilköer både till och från arbetet.

Men även på t ex en söndag åker dom i bilen, istället för att som vi andra, är ute och promenerar i solskenet så sitter dom i en bil och åker nånstans, eller från nånstans... det verkar som hela deras jävla tillvaro kretsar kring att sitta i bilen.

Vad fan är det för fel på er? tröttnar ni aldrig på att sitta i en bil jämt?

Man tittar ju på er och tänker "ok, där sitter ni i en jävla biljävel, medans vi andra sitter och chillar på en uteservering med en kall öl (ja ni dumma idioter kan ju inte ens dricka öl, för ni måste kunna köra bil) och man undrar vad fan är det för fel på er?

Varför slänger ni bort ert liv på att sitta i en plåtburk? Verkar ju helt skadad beteende.
Jag tycker det är kul att köra bil. Sitter gärna i bilen.
Citera
2025-10-08, 15:01
Medlem
Gojiiras avatar
Det är kul att köra bil. Sedan bor man lyckligtvis inte i Stockholm.
Citera
2025-10-08, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, du ser. Du bor inte i stan, antar jag...

Nop, det stämmer!
Citera
2025-10-08, 18:51
Medlem
Landsbygdens avatar
Folk får väl inte sina liv till att gå ihop annars, så jag kan väl till viss del förstå och respektera det.
Samtidigt är det ju rätt sjukt. Lite sjuk värld vi lever i. Många arbetar verkligen inte nära sitt hem alls. Förr i tiden arbetade man väl nästan alltid där man bodde.

Jag åker typ aldrig bil, men har körkort. Högst en handfull gånger per år, får jag skjuts eller tar taxi, då det inte finns något annat rimligt sätt.

Hade någon släktning för många år sedan, som tog bilen även om det var mindre än 1 km.

Det stör mig lite, alla dessa som sitter i sin bil, och så tror dom att folk på utsidan "känner igen dom" eller "ser dom".
För mig är en bil totalt anonym, om det nu inte är någon väldigt utmärkande gammal amerikanare eller något.

Hela samhället är som uppgjort för just "skadade beteenden". Är nästan så att man är normal idag, om man har ett skadat beteende. Helst inga känslor och ringa polisen för minsta lilla. Inte lösa enkla konflikter på ett normalt sätt.
Citera
2025-10-08, 19:38
Medlem
Klart man tar bilen, har nån kilometer till butiken men hur gör du annars med två matkassar.... Det är ju bara stockholmare som köper mat på fodora som åker buss.
Citera
2025-10-08, 19:45
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
tröttnar ni aldrig på att sitta i en bil jämt?

Här i mörkaste Småland finns inga bilköer.
Kör oftast mellan 50 och 150 mil per vecka som resande fordonstekniker.

Men jag kan absolut förstå fenomenet i storstäder. Inget direkt nöje att sitta i bilköer till eller från arbete.
Men för många kan det vara en form av egentid att sitta i bilen istället för att trängas i kollektivtrafiken.

Personligen älskar jag att köra bil. Det är avkopplande.
Har ett tjugotal gamla veteranbilar och har i stort sett varit i varenda land i Europa med min gamla Volvo Amazon från 1958. Senaste road tripen kördes till Sardinien och gången innan dess körde jag Island runt.

Underbart med långa road trips. Det är frihet.

Har länge funderat på att ge mig ned till Afrikanska kontinenten med den bilen eller annan veteranbil. Får se när det kan tänkas ske.
Citera
2025-10-08, 20:26
Medlem
AbuBakrAlBagDaddys avatar
Jag upplever det tvärtom som att många i Stockholm inte ens har körkort just eftersom att det inte finns något behov av att köra bil när man bor i stan. Jag är 33 och skulle uppskatta att över hälften av mina kompisar inte har körkort (vi bor i Stockholm). De flesta av dem lär aldrig skaffa det heller.
Citera
2025-10-08, 21:22
Medlem
hazey1526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbuBakrAlBagDaddy
Jag upplever det tvärtom som att många i Stockholm inte ens har körkort just eftersom att det inte finns något behov av att köra bil när man bor i stan. Jag är 33 och skulle uppskatta att över hälften av mina kompisar inte har körkort (vi bor i Stockholm). De flesta av dem lär aldrig skaffa det heller.

"Cirka 78 % av Sveriges befolkning, 18 år och äldre, hade körkort för personbil ( Behörighet B) år 2023, enligt Trafikanalys."

Du hänger nog med luffare.
Citera
2025-10-08, 21:44
Medlem
Ballcancers avatar
Skulle hemskt gärna ha en elcykel men de kostar ju lika mycket som en bil. Tar gärna bilen men får dåligt samvete om jag skulle ta den ner till lokala butiken som det ju tar kanske 10 minuter att gå till.
Citera
2025-10-08, 22:18
Medlem
Man lever helt klart helt olika liv beroende på var man bor.
Jag hamnar i bilköer om det skett en olycka eller om det pågår vägarbete. Det tar 15 minuter från dörr till dörr mellan mitt hem och mitt jobb.
Jag har ingen uteservering på gångavstånd. Ska jag till en uteservering så ska se jag bilen och det får till följd att jag inte dricker alkohol förrän jag är hemma igen.
På helgen kan det hända att jag åker och handlar. Coop 15 minuter enkel resa, Systembolaget likaså. Biltema 30 minuter enkel resa, ikea 60 minuter. Förutsatt att det inte är några vägarbeten, men det är det sällan på helgen. På helgen går inga bussar så det är bilen som gäller eller så roar jag mig hemma med att tex baka pizza eller måla huset.
Jag skulle inte vilja bo där det är bilköer varje dag. Håller med om det är slöseri med sitt liv och den tid man fått att använda här på jorden. Men just bilen hjälper mig att få mer tid till det jag vill använda mitt liv till.
Citera
2025-10-08, 22:44
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Jag bor i stockholm och åker i stort sett aldrig bil, men jag ser folk som inte tycks göra annat än åka bil, och min fråga blir förstås, vad fan gör ni med era liv? Hur blev det så här?

Men även på t ex en söndag åker dom i bilen, istället för att som vi andra, är ute och promenerar i solskenet så sitter dom i en bil och åker nånstans, eller från nånstans... det verkar som hela deras jävla tillvaro kretsar kring att sitta i bilen.

Man tittar ju på er och tänker "ok, där sitter ni i en jävla biljävel, medans vi andra sitter och chillar på en uteservering med en kall öl (ja ni dumma idioter kan ju inte ens dricka öl, för ni måste kunna köra bil) och man undrar vad fan är det för fel på er?

Varför slänger ni bort ert liv på att sitta i en plåtburk? Verkar ju helt skadad beteende.

🤣 dagens inlägg helt klart.
Jag har inget bra svar på dina funderingar mer än att jag skulle känna mig jävligt handikappad om jag vore tvungen att förlita mig på bussar eller banan för att ta mig runt.
Det du kallar frihet är i mina ögon motsatsen.
Låt säga att du får en spontan idé att åka ut till Djurgården och njuta av naturen.
Ska du börja kolla tidtabeller då? 😂
Herregud..
Citera
2025-10-08, 23:10
Bannlyst
Citat:

Vad åker du då, tunnelbana? Fullt med folk, även kl 23:10 en onsdag. Som babblar som fan eller lyssnar på musik utan hörlurar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in