Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-10-08, 12:25
Medlem
Ringhals3s avatar
SvD:
"BRYSSEL Det är en nygammal fråga som nu seglar upp inom EU: vilka varunamn som får användas på vegetarisk och vegansk mat som har en ”förlaga” i köttform. Det gäller namn som sojakorv, vegoburgare, vegetarisk kotlett och tofubiff."

https://www.svd.se/a/73EpAV/eu-parlamentet-rostar-om-att-forbjuda-ord-som-vegoburgare-sojakorv

Säkert rimligt men en korv är ju bara en korv i svenska språket så här funkar väl inte förbudet på just korv? Korv går ju inte att jämföra med till exempel tyskans wurst eller engelskans saussage?

Och kött? Ja vad är det? Fruktkött är ju ett sedan gammalt etablerat uttryck.

Jag är dock för ett förbud för jag ogillar veganer och vet att vänstern är emot förslaget.

Vad är era tankar?
Citera
2025-10-08, 12:30
Medlem
grungewhores avatar
Det kommer väl utifrån två saker.

Dels så finns ett starkare klassificeringssystem av tradition och hävd i många europeiska länder. Att en salami skulle vara gjord på grönsaker måste ju uppröra rätt många italienare, som säkerligen också kan tänka sig förbjuda ananas på pizza.

Men, man får tänka, hur fientligt inställd jag än är till EU, att det också kan skydda individen från att bli lurad. Vi vet att man använt skalbaggsprotein längre än man diskuterat det, är det då långt ifrån att man börjar skapa hybridprodukter som är fullt möjliga att lura konsumenten att de är något annat?

Förvisso förstår nog normalbegåvade att en sojakorv inte innehåller kött, men samtidigt kan det finnas en marknad som vill sudda ut gränserna och använda större andel icke-kött i produkten t ex.
Citera
2025-10-08, 12:47
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Det kommer väl utifrån två saker.

Dels så finns ett starkare klassificeringssystem av tradition och hävd i många europeiska länder. Att en salami skulle vara gjord på grönsaker måste ju uppröra rätt många italienare, som säkerligen också kan tänka sig förbjuda ananas på pizza.

Men, man får tänka, hur fientligt inställd jag än är till EU, att det också kan skydda individen från att bli lurad. Vi vet att man använt skalbaggsprotein längre än man diskuterat det, är det då långt ifrån att man börjar skapa hybridprodukter som är fullt möjliga att lura konsumenten att de är något annat?

Förvisso förstår nog normalbegåvade att en sojakorv inte innehåller kött, men samtidigt kan det finnas en marknad som vill sudda ut gränserna och använda större andel icke-kött i produkten t ex.

Ja och läser man artikelns så ser man att orden "burgare" och "korv" inte är med på förbudslistan.

En annan sak är ju Scan hotdogs med 34% kött, det är så lite kött att det är nästan bluff.

Korven kallas allmänt för Denniskorv trots att det inge är Dennis på korven, så mycket bryr sig svenska konsumenter.
Citera
2025-10-08, 12:53
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ja och läser man artikelns så ser man att orden "burgare" och "korv" inte är med på förbudslistan.

En annan sak är ju Scan hotdogs med 34% kött, det är så lite kött att det är nästan bluff.

Korven kallas allmänt för Denniskorv trots att det inge är Dennis på korven, så mycket bryr sig svenska konsumenter.
Artikeln var låst tyvärr, har du lust att dela vilka ord som faktiskt är med på listan?
Citera
2025-10-08, 12:58
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
SvD:
"BRYSSEL Det är en nygammal fråga som nu seglar upp inom EU: vilka varunamn som får användas på vegetarisk och vegansk mat som har en ”förlaga” i köttform. Det gäller namn som sojakorv, vegoburgare, vegetarisk kotlett och tofubiff."

https://www.svd.se/a/73EpAV/eu-parlamentet-rostar-om-att-forbjuda-ord-som-vegoburgare-sojakorv

Säkert rimligt men en korv är ju bara en korv i svenska språket så här funkar väl inte förbudet på just korv? Korv går ju inte att jämföra med till exempel tyskans wurst eller engelskans saussage?

Och kött? Ja vad är det? Fruktkött är ju ett sedan gammalt etablerat uttryck.

Jag är dock för ett förbud för jag ogillar veganer och vet att vänstern är emot förslaget.

Vad är era tankar?

Jo, visst är det rimligt att stödja ett idiotiskt förslag bara för att någon man ogillar är emot det.

Nej, det här är trams som bara lobbyister kan hävda har något egentligt mervärde. Ingen misstar sojakorv eller vegoburgare för kött, så att försöka skydda termerna för att undvika förvirring hos konsumenter gör ingen nyttogärning.

Om de verkligen hade varit ute efter att förtydliga för konsumenter hade man kunnat införa t.ex. obligatorisk märkning för vad som är vegetariskt, veganskt, fisk, fläsk, nöt och så vidare. Det hade nog både veganer och köttätare uppskattat, men förmodligen få av de lobbyister som står bakom detta förslag. De vill nämligen gärna kunna fortsätta sälja produkter som innehåller 30% potatismjöl och ströbröd som burgare, och riskerar då kanske att behöva märka sin produkt som "blandprodukt med kött i" eller liknande.
Citera
2025-10-08, 13:13
Medlem
Onanikrems avatar
Bryr mig inte så hårt, men köttfria köttbullar kunde ju ha ett annat namn kan jag tycka.
https://foodservice.dafgards.se/Alla-Produkter/Vegetariskt-och-veganskt/Bullar-och-bollar/Leifs-K%C3%B6ttfria-K%C3%B6ttbullar-500-g/p/3989
Citera
2025-10-08, 13:18
Medlem
zombie-nations avatar
Om jag fick bestämma skulle jag tillåta konceptnamn och förbjuda självklara köttnamn.

OK: Vegoburgare, grönsaksbiff, sojakorv.

Inte OK: Vegetariskt kött, vegetarisk kotlett.

Men som någon säger, blir det inte alltid lika självklart på ett annat språk.

Jag menar, jag är uppvuxen med korv som främst är gjort på korngryn och väldigt lite kött i, men det var en flera hundra år gammal sorts korv. Så för mig är korv bara en form.
Citera
2025-10-08, 13:33
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Artikeln var låst tyvärr, har du lust att dela vilka ord som faktiskt är med på listan?

Ingen lista men står såhär:

EU-kommissionen har föreslagit att 29 olika köttrelaterade ord skyddas i EU framöver, som fläsk, kycklingklubba och entrecôte.

Däremot så har EU-kommissionen inte alls föreslagit att man förbjuder orden burgare och korv. Det är istället en fransk EU-parlamentariker som har petat in dessa ord i EU-parlamentets motförslag om saken – och därmed grävt upp den fem
Citera
2025-10-08, 13:38
Medlem
Queutards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
grönsaksbiff

Biff är per definition nötkött.
Citera
2025-10-08, 13:40
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ingen lista men står såhär:

EU-kommissionen har föreslagit att 29 olika köttrelaterade ord skyddas i EU framöver, som fläsk, kycklingklubba och entrecôte.

Däremot så har EU-kommissionen inte alls föreslagit att man förbjuder orden burgare och korv. Det är istället en fransk EU-parlamentariker som har petat in dessa ord i EU-parlamentets motförslag om saken – och därmed grävt upp den fem
Ok, så om jag förstår det hela rätt så vill man alltså skydda ord med distinkt ursprung, d v s ett specifikt djur eller kroppsdel, men inte en processad produkt som burgare eller korv.

Det låter väl rätt rimligt ändå. Som sagt, processad mat har ju ingen fast innehållsförteckning över tid, framtida kycklingnuggets kanske kommer innehålla hälften vegetarisk dito om produktionen är billigare.

Viss processad mat (korv) har väl likt ost skyddad identitet ändå. Kan tänka mig att många hantverkare vill värna om märkningen.
Citera
2025-10-08, 13:46
Medlem
triptykens avatar
Eftersom INGEN tror att vegokorv är gjort på ko luras ingen.

Ett struntförslag för att charma dom dreglande idioterna helt utan värde.
En korv borde väl snarare ha en skarpare köttmängd som bemärkning. Alltså ingen Falu"korv" ingen grill"korv" osv.

Utan det är det bara populism för dom lättlurade så att EUs konservativa kan lajva att dom "äger libs" eller nåt.

Om nån av er har blivit lurad av vegokorv, vegofärs, eller vegoschnitsel är det fan ert fel

Läste ni inte "vego" detaljen
Citera
2025-10-08, 13:47
Medlem
SVT i sin artikel länkar till den engelska översättningen, men tack vare Finland så är svenska ett officiellt språk i EU.

Här är förslaget i sin helhet - på svenska direkt från källan (EU-parlamentet):

https://www.europarl.europa.eu/meetdocs/2024_2029/plmrep/COMMITTEES/AGRI/AM/2025/09-08/1321108SV.pdf#page=448

Citat:
Dessa beteckningar omfattar bland annat
- Stek
- Schnitzel
- Korv
- Burgare
- Hamburgare
- Äggula
- Äggvita
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera