2025-10-08, 12:48
Medlem
Hej alla,

Jag har nyligen tagit del av två mycket intressanta videor om crop circles. Dessa är särskilt fascinerande eftersom de initialt försöktes tystas ner i slutet av 1990-talet och början av 2000-talet, men nu återigen har blivit tillgängliga.

Den första videon visar hur en amatörfotograf dokumenterar skapandet av den första crop circlen – med andra ord hur dessa mönster faktiskt skapas.

Den andra videon är nästan ännu mer anmärkningsvärd. Den visar hur National Geographic försökte motbevisa hela fenomenet genom att anlita en skådespelare som skulle utge sig för amatörfotografen, medan den verkliga fotografen hade försvunnit spårlöst. Syftet var att iscensätta situationen och därigenom undergräva trovärdigheten hos den första videon.

Det är verkligen intressant att observera hur dessa händelser både dokumenterades och manipulerades, vilket tillför en ny dimension till historien om crop circles.

Hur crop circles skapas
https://jumpshare.com/s/cb1En2zuiwYsPkpycMAA
Försök att undergräva trovärdigheten
https://jumpshare.com/s/wfak2uoJcJbnetpwNB6A
Senast redigerad av Cryptoking 2025-10-08 kl. 13:03.
Citera
2025-10-08, 14:56
Medlem
adcals avatar
Vad är det du vill diskutera?
lite fattig trådstart imo....

Dina två videos ger mig ingenting. går jag in på youtube och söker på typ "how to make crop circles" kommer det garanterat upp ett gäng videos som visar hur man kan göra dom.

Det här är väl debunkat sen länge?
Citera
2025-10-08, 15:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cryptoking
Hej alla,

Jag har nyligen tagit del av två mycket intressanta videor om crop circles. Dessa är särskilt fascinerande eftersom de initialt försöktes tystas ner i slutet av 1990-talet och början av 2000-talet, men nu återigen har blivit tillgängliga.

Den första videon visar hur en amatörfotograf dokumenterar skapandet av den första crop circlen – med andra ord hur dessa mönster faktiskt skapas.

Den andra videon är nästan ännu mer anmärkningsvärd. Den visar hur National Geographic försökte motbevisa hela fenomenet genom att anlita en skådespelare som skulle utge sig för amatörfotografen, medan den verkliga fotografen hade försvunnit spårlöst. Syftet var att iscensätta situationen och därigenom undergräva trovärdigheten hos den första videon.

Det är verkligen intressant att observera hur dessa händelser både dokumenterades och manipulerades, vilket tillför en ny dimension till historien om crop circles.

Hur crop circles skapas
På den första filmen ser man inga hjulspår i samband med att ljusbollarna "skapar" mönstren. Men det är fullt med hjulspår i fältet när mönstren senare filmas rakt uppifrån. Det kunde gubben ha kommenterat tycker jag.
Citera
2025-10-08, 15:52
Medlem
Ilimitados avatar
Fenomenet med stympade kor är ännu konstigare. Det är verkligen svårt att förstå varför någon har satt det i system. Kanske fenomenet med crop circles och stympade kor hänger ihop och att det är någon form av sjuk sekt?
Citera
2025-10-08, 15:55
Medlem
Givet fenomenets långa historia så ser jag det som trovärdigt, det är precis den sorts nonsens som UFOs gillar. Mitt problem är mest att det är sånt överflöd av foton och det känns så lätt att fejka. Det är därför jag inte lagt ner någon tid på det.

Det jag tänker kunde vara intressant är att försöka fundera ut hur det går till. Intrycket man får är att det är något liknande ett magnetfält som sorterar och böjer likt hur magneter behandlar järnfilspån. Men det är mycket möjligt att det är något jag missat. Är inte alls insatt i ämnet.

Kommer för övrigt att tänka på Die Glocke, som påstods påverka tiden, och därmed påverkade växter och djur (och man experimenterade säkert med människor också) rätt brutalt.
Citera
2025-10-08, 16:30
Medlem
OnkelUnkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ilimitado
Fenomenet med stympade kor är ännu konstigare. Det är verkligen svårt att förstå varför någon har satt det i system. Kanske fenomenet med crop circles och stympade kor hänger ihop och att det är någon form av sjuk sekt?

"Stympade kor" eller som i Mexico där man talar om Chupacabran som dränerar djurkadaver på blod har den extremt simpla förklaringen som stavas insekter och rovdjur som angriper mjukdelar som ögon och tunga på döda djur
Citera
2025-10-08, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
"Stympade kor" eller som i Mexico där man talar om Chupacabran som dränerar djurkadaver på blod har den extremt simpla förklaringen som stavas insekter och rovdjur som angriper mjukdelar som ögon och tunga på döda djur

Ok, så insekter och rovdjur kan snitta bort läppar, tunga, kinder, ögon, könsorgan, tappa kadavret på blod och sedan inte röra resten av kroppen? Känns det troligt?
Citera
2025-10-08, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Framforallt
Givet fenomenets långa historia så ser jag det som trovärdigt, det är precis den sorts nonsens som UFOs gillar. Mitt problem är mest att det är sånt överflöd av foton och det känns så lätt att fejka. Det är därför jag inte lagt ner någon tid på det.

Det jag tänker kunde vara intressant är att försöka fundera ut hur det går till. Intrycket man får är att det är något liknande ett magnetfält som sorterar och böjer likt hur magneter behandlar järnfilspån. Men det är mycket möjligt att det är något jag missat. Är inte alls insatt i ämnet.

Kommer för övrigt att tänka på Die Glocke, som påstods påverka tiden, och därmed påverkade växter och djur (och man experimenterade säkert med människor också) rätt brutalt.

Crop Circles är för fan avlönat som rent humbug som med allt annat påstått paranormalt. Det är lustigkurrar till folk som smyger runt på nätterna och med enkla medel, pinne snören planka, skapar dessa cirklar.
Man har intervjuat dessa och de har demonstrerat hur de går till väga, på film.

Men såklart ska vissa direkt tro på och hävda att det är ufos etc… jävla trams av naiva okunniga lättlurade stollar….
Citera
2025-10-08, 22:29
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Crop Circles är för fan avlönat som rent humbug som med allt annat påstått paranormalt. Det är lustigkurrar till folk som smyger runt på nätterna och med enkla medel, pinne snören planka, skapar dessa cirklar.
Man har intervjuat dessa och de har demonstrerat hur de går till väga, på film.

Men såklart ska vissa direkt tro på och hävda att det är ufos etc… jävla trams av naiva okunniga lättlurade stollar….

Tror du alla cirklar är gjorda av skojfriska snubbar med planka och snöre?

Titta på denna Joe Rogan-avsnitt med Why files-snubben: https://youtu.be/Q-xFWVx5k3w?si=oD4EXR4ejRXXWqH3 (15 min) och se om du fortfarande tror det.
Citera
2025-10-08, 23:11
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryptoking
Hej alla,

Hur crop circles skapas

Videon med ljuspunkterna som fladdrar runt är från 1996 och kallas för Oliver’s castle video. Den gjordes av John Wabe - ägaren av ett bolag som gjorde videoeffekter.

Att påstå att det skulle varit den första crop circles är ju dock väldigt märkligt - de hade förekommit flitigt i årtionden då.
Citera
2025-10-08, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Tror du alla cirklar är gjorda av skojfriska snubbar med planka och snöre?

Titta på denna Joe Rogan-avsnitt med Why files-snubben: https://youtu.be/Q-xFWVx5k3w?si=oD4EXR4ejRXXWqH3 (15 min) och se om du fortfarande tror det.

Ja hur någon människa vid sina sinnens fulla bruk kan välja att tro på att det skulle vara nåt övernaturligt, eller aliens etc, som gör detta före alla de extremt mycket mer sannolikare och mer logiska att det är människor som bluffar, vilket ju även det vittnas om och kunnat demonstreras.
Citera
2025-10-09, 05:06
Medlem
OnkelUnkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einh
Ok, så insekter och rovdjur kan snitta bort läppar, tunga, kinder, ögon, könsorgan, tappa kadavret på blod och sedan inte röra resten av kroppen? Känns det troligt?

Ja, mjukdelar äts upp först, det är väldokumenterat i flera undersökningar, exempelvis genom Operation Animal Mutilation. Resten av kroppen äts upp om den ligger tillräckligt länge.

Känns det troligt att det är utomjordingar eller en sekt som reser runt och "snittar" upp boskap?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in