Ca 2-3 månader sedan uppstod ett eländigt brusande i mitt ena öra i samband med att jag lyssnat på tok för hög musik med mina hörlurar. Jag upplever att oljudet inte har någon fast form utan kan t.ex gå ifrån ett brusande till ett pippande och även till ett gnistrande vid ett par tillfällen. Oljudet började även senare att förflytta sig emellan öronen och ibland sätta sig i båda öronen efter att ha enbart suttit i högra örat de första veckorna. Jag var till vårdcentralen några veckor efter att eländet började, de checkade öronen och de visade sig att jag hade vaxpropp i båda öronen som jag låtit vara obehandlad i flera år. De spolade öronen och gjorde en ny kontroll där de konstaterade att örat fortfarande var rött på grund av infektion och att det är möjligt att ljudet kan bestå ett tag till tills örat läkt helt. Så lämnade det där och tänkte att det bör gå över så småningom. Men nu har det ju gått flera månader sedan dess och jag upplever inte att det blivit bättre alls.
En annan detalj är att jag enbart hör av ljudet när jag är hemma ensam utan något ljud ifrån omgivningen. Men så fort jag går utomhus och vistas på allmänna platser där folk småpratar, fåglar kvittar osv så är det som om ljudet är helt borta. Har ibland letat efter det medan jag suttit på t.ex restauranger, gått på stan osv men hör inte av ljudet alls då.
Har börjat ha bakgrundsljud på hemma så som fläkt, fågelljud osv som dämpar oljudet en aning.
Trots att det kan låta milt så har jag ändå en hel del ångest över att inte veta hur länge detta kommer att bestå och det försämrar ändå livskvaliteten en del att inte veta om det kan gå över eller om det är något som man helt enkelt får lära sig att leva med. Finns det några bevis eller tecken som tyder på tillfällig/permanent tinnitus eller får man helt enkelt vänta och låta tiden utvisa?
En annan detalj är att jag enbart hör av ljudet när jag är hemma ensam utan något ljud ifrån omgivningen. Men så fort jag går utomhus och vistas på allmänna platser där folk småpratar, fåglar kvittar osv så är det som om ljudet är helt borta. Har ibland letat efter det medan jag suttit på t.ex restauranger, gått på stan osv men hör inte av ljudet alls då.
Har börjat ha bakgrundsljud på hemma så som fläkt, fågelljud osv som dämpar oljudet en aning.
Trots att det kan låta milt så har jag ändå en hel del ångest över att inte veta hur länge detta kommer att bestå och det försämrar ändå livskvaliteten en del att inte veta om det kan gå över eller om det är något som man helt enkelt får lära sig att leva med. Finns det några bevis eller tecken som tyder på tillfällig/permanent tinnitus eller får man helt enkelt vänta och låta tiden utvisa?