2025-10-07, 19:17
Medlem
Ca 2-3 månader sedan uppstod ett eländigt brusande i mitt ena öra i samband med att jag lyssnat på tok för hög musik med mina hörlurar. Jag upplever att oljudet inte har någon fast form utan kan t.ex gå ifrån ett brusande till ett pippande och även till ett gnistrande vid ett par tillfällen. Oljudet började även senare att förflytta sig emellan öronen och ibland sätta sig i båda öronen efter att ha enbart suttit i högra örat de första veckorna. Jag var till vårdcentralen några veckor efter att eländet började, de checkade öronen och de visade sig att jag hade vaxpropp i båda öronen som jag låtit vara obehandlad i flera år. De spolade öronen och gjorde en ny kontroll där de konstaterade att örat fortfarande var rött på grund av infektion och att det är möjligt att ljudet kan bestå ett tag till tills örat läkt helt. Så lämnade det där och tänkte att det bör gå över så småningom. Men nu har det ju gått flera månader sedan dess och jag upplever inte att det blivit bättre alls.

En annan detalj är att jag enbart hör av ljudet när jag är hemma ensam utan något ljud ifrån omgivningen. Men så fort jag går utomhus och vistas på allmänna platser där folk småpratar, fåglar kvittar osv så är det som om ljudet är helt borta. Har ibland letat efter det medan jag suttit på t.ex restauranger, gått på stan osv men hör inte av ljudet alls då.

Har börjat ha bakgrundsljud på hemma så som fläkt, fågelljud osv som dämpar oljudet en aning.

Trots att det kan låta milt så har jag ändå en hel del ångest över att inte veta hur länge detta kommer att bestå och det försämrar ändå livskvaliteten en del att inte veta om det kan gå över eller om det är något som man helt enkelt får lära sig att leva med. Finns det några bevis eller tecken som tyder på tillfällig/permanent tinnitus eller får man helt enkelt vänta och låta tiden utvisa?
Citera
2025-10-07, 19:26
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Det är lurigt, det kan gå över men är det tinnitus så kan du få leva med det tyvärr!
Citera
2025-10-07, 19:29
Avslutad
Nja tinnitus går väll inte över men man lär sig leva med det och inte tänka på det så mycket, likt grumlingar i synfältet
Citera
2025-10-07, 19:32
Medlem
Finns mycket på nätet att läsa om tinnitus. Hur mycket/ om det går tillbaka beror mycket på orsaken och är individuellt
Citera
2025-10-07, 21:12
Medlem
Inte rota i örat. Köp någon spray.Ligg med den sidan uppåt en halvtimme. Gör likdant på den andra sidan
bruka inte våld i örat. Gör om nästa dag. Ha tålamod,det blir bättre.
Citera
2025-10-07, 22:01
Medlem
Fuldamobiles avatar
Ett kosttillskott som hjälper många med tinnitus är NAC.

Själv lider jag av detta, men NAC hjälper en hel del.

Skip NAC kör jag med, rekommenderas.

Tar även tid för örat att läka, se till att hörsen får vila i det örat du har problem i, använd exempelvis 3M Classic proppar.
Citera
2025-10-07, 22:32
Medlem
Hej TS!

Fick själv Tinnitus efter en konsert där jag stod för nära scenen. Den försvann efter ca 2 månader, så kan definitivt gå över!
Men vila dina öron nu, de kan behöva lång tid att återhämta sig.
Åkte senare på tinnitus efter en allergi (Örontrumpeten svullnade upp) Har gått ett år nu men den blir bara tystare och tystare så håller tummarna återigen.
Citera
2025-10-08, 05:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blixtochstorm
Inte rota i örat. Köp någon spray.Ligg med den sidan uppåt en halvtimme. Gör likdant på den andra sidan
bruka inte våld i örat. Gör om nästa dag. Ha tålamod,det blir bättre.

Får testa detta, tackar!
Citera
2025-10-08, 05:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuldamobile
Ett kosttillskott som hjälper många med tinnitus är NAC.

Själv lider jag av detta, men NAC hjälper en hel del.

Skip NAC kör jag med, rekommenderas.

Tar även tid för örat att läka, se till att hörsen får vila i det örat du har problem i, använd exempelvis 3M Classic proppar.

Får testa med Nac Skip, så länge eländet lindras tills det eventuellt kan avta är jag nöjd. Upplever att ljudet bollar mellan öronen, just nu är det i vänstra. Tidigare idag var det i högra. Det var mer konstant i bara högra de första veckorna men började sedan att förflyta sig emellan öronen. Så antar att det är båda jag har problem i.
Citera
2025-10-08, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thracezx
Hej TS!

Fick själv Tinnitus efter en konsert där jag stod för nära scenen. Den försvann efter ca 2 månader, så kan definitivt gå över!
Men vila dina öron nu, de kan behöva lång tid att återhämta sig.
Åkte senare på tinnitus efter en allergi (Örontrumpeten svullnade upp) Har gått ett år nu men den blir bara tystare och tystare så håller tummarna återigen.

Det låter hoppfullt i alla fall. Har läst att man ska ha haft det i minst 6 månader för att det ska räknas som permanent. Så tänker ändå att för väldigt många lär det finnas en chans till återställning så länge som man inte helt fuckat upp trumhinnorna.
Citera
2025-10-08, 12:05
Medlem
tinnitus kan vara permanent och den kan vara tillfällig

spända käkmuskler kan orsaka tinnitus (kläm på dina käkar och ansikte, är det ömt så är det spända käkmuskler du har). Då försvinner tinnitusen när det spända upphör (vilket för många är bettskena eller stressfriare liv)

det låter konstigt att ljudet förflyttar sig, men det talar för att det är den där infektionen, irritationen, när den lägger sig så kommer du bli av med tinnitusen är min gissning, men det kan säkert ta tid. Du skall nog undvika hög musik mm

något jag läst är att det skall vara rätt lurigt med tex airpods/likannde för de gör något att ljudvågorna kommer närmare in i örongången vilket på något sätt ger en högre belasnint på hammare mm, detta är något jag läst och inte vet hur det är med det, men tål att nämnas
Citera
2025-10-08, 15:46
Medlem
zebra121s avatar
Är det hörselgångsinflammation du har i öronen /örat?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in