• 1
  • 2
2023-04-20, 21:58
Medlem
Kräktes ofta inför tävlingarna på 70-talet av en inneboende rädsla att ryka med i en eventuell krasch.
Smygpolare med sin då värsta konkurrent Niki Lauda.

Intelligent engelsman som brottades med missbruk av stimulantia såsom alkohol och narkotika under karriären, men hade dock instinkten och talangen för att ratta det värsta/bästa som fanns i F1 då.
(McLaren M23, en inte så lite Lotus 72-kopia.)
Tillsammans med "kompisarna" i konkurrerande stall såsom Lauda & Ronnie P., de han såg mest upp till förarmässigt, skapade han bataljer utanför ramarna.

Rolling Stones på asfalt.
(Och om han händelsevis skulle ha rattat på 90-talet: Oasis på asfalt.)

Respekterad bisittare i brittisk TV efter F1-karriären, mer avslappnad av att vara utanför getingboet nere på banan; dock lika frispråkig p g a kontinuerligt alkoholintag.

Den fatala olyckan med Ronnie P -78 på Monza - där han var högst delaktig - smetades över i o m att han ryckte in så snabbt; han kände nog viss skuld trots allt, och tappade helt motivationen året efter.

Dog 1993 45 år gammal, helt bankrutt efter tveksamma försök inom såväl racing som i den finansiella världen.

Life in the fast lane kanske inte alltid är det bästa recepet?
Citera
2023-04-20, 23:49
Medlem
Var det inte lite romansrykten kring honom och Ronnie Petterssons änka ett tag?
Citera
2023-04-21, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Var det inte lite romansrykten kring honom och Ronnie Petterssons änka ett tag?

Hunt jagade väl ständigt nästa kvinna...

Nä, skämt åsido: de syntes väl då o då tillsammans ett tag; fångades på bild.
Istället tog annan förarkollega , John Watson, Barbro Peterson under sina vingar och levde med henne och R.P´s dotter under 80-talet, fram till B:s död 1987.
Citera
2023-04-22, 21:05
Medlem
flaess avatar
James Hunt är en av de mest karismatiska F1-förarna någonsin. Mycket snabb och skicklig förare vars vilda livsstil på och utanför racingbanan tyvärr lade en skugga över racingframgångarna. Han var ökänd för sin frispråkighet, festande, drogmissbruk, sexberoende och mer därtill. En rockstjärna i den seriösa racingvärlden!

James var ökänd redan i början av karriären för sina återkommande krascher, han fick till följd av detta smeknamnet "Hunt The Shunt". Under denna tid så lärde han känna Niki Lauda, och trots att de var stora motpoler så blev de snabbt nära vänner, en vänskap som kvarstod ända tills James så snabbt rycktes från jordelivet. I det avseendet så målar filmen Rush upp en felaktig bild av deras förhållande under säsongen 1976. Niki sa i en intervju att han gratulerade James efter VM-titeln med orden "du är den enda av mina konkurrenter som jag kan stå ut med att förlora mot".

Trots ryktet som kraschkung så fick han ett kontrakt med Hesketh Racing, anfört av den excentriske lorden Alexander Hesketh. James mognade snabbt, och framgångarna kom som ett brev på posten. Men det var först när James gick över till Mclaren efter Heskeths nedläggning som han nådde sina drömmars mål. Den historien känner ni redan till.

Av olika anledningar så bestämde sig James för att lägga racingkarriären på hyllan 1979. Men kort därefter så fick han ett erbjudande av BBC som bisittare till den legendariske motorsportkommentatorn Murray Walker. Till en början så var det minst sagt frostigt mellan James och Murray. Extrema motpoler är bara förnamnet. Men ju längre tiden gick så uppstod det även i detta fallet en nära vänskap.

Det finns mycket material på till exempel Youtube från James tid som F1-kommentator, och det är rent guld att lyssna på! Frispråkigheten blommade ut fullkomligt och förare som inte höll måttet tvekade han inte att kritisera i direktsändning. Men samtidigt så gav James beröm åt förare som förtjänade det, och de enorma racingkunskaperna kom ofta till nytta, han hade exempelvis en otrolig förmåga att förutse skeenden under loppets gång. Vila i frid!
Senast redigerad av flaes 2023-04-22 kl. 21:10.
Citera
2023-04-25, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaes
James Hunt är en av de mest karismatiska F1-förarna någonsin. Mycket snabb och skicklig förare vars vilda livsstil på och utanför racingbanan tyvärr lade en skugga över racingframgångarna. Han var ökänd för sin frispråkighet, festande, drogmissbruk, sexberoende och mer därtill. En rockstjärna i den seriösa racingvärlden!

James var ökänd redan i början av karriären för sina återkommande krascher, han fick till följd av detta smeknamnet "Hunt The Shunt". Under denna tid så lärde han känna Niki Lauda, och trots att de var stora motpoler så blev de snabbt nära vänner, en vänskap som kvarstod ända tills James så snabbt rycktes från jordelivet. I det avseendet så målar filmen Rush upp en felaktig bild av deras förhållande under säsongen 1976. Niki sa i en intervju att han gratulerade James efter VM-titeln med orden "du är den enda av mina konkurrenter som jag kan stå ut med att förlora mot".

Trots ryktet som kraschkung så fick han ett kontrakt med Hesketh Racing, anfört av den excentriske lorden Alexander Hesketh. James mognade snabbt, och framgångarna kom som ett brev på posten. Men det var först när James gick över till Mclaren efter Heskeths nedläggning som han nådde sina drömmars mål. Den historien känner ni redan till.

Av olika anledningar så bestämde sig James för att lägga racingkarriären på hyllan 1979. Men kort därefter så fick han ett erbjudande av BBC som bisittare till den legendariske motorsportkommentatorn Murray Walker. Till en början så var det minst sagt frostigt mellan James och Murray. Extrema motpoler är bara förnamnet. Men ju längre tiden gick så uppstod det även i detta fallet en nära vänskap.

Det finns mycket material på till exempel Youtube från James tid som F1-kommentator, och det är rent guld att lyssna på! Frispråkigheten blommade ut fullkomligt och förare som inte höll måttet tvekade han inte att kritisera i direktsändning. Men samtidigt så gav James beröm åt förare som förtjänade det, och de enorma racingkunskaperna kom ofta till nytta, han hade exempelvis en otrolig förmåga att förutse skeenden under loppets gång. Vila i frid!

70- och 80-talets F1-profiler är de man saknar mest....
Människor med blottade mänskliga brister, och vid sidan av sin sport ett ganska öppet och inbjudande ärligt beteende. (Gäller väl de flesta dåtida "sportare".)

Tennisens John McEnroe bad väl heller direkt aldrig om ursäkt för sina eskapader på och utanför linjerna, men höll precis som Hunt världsklass under ett antal år i sin kategori av sport, och blev precis som James H en mycket respekterad TV-kommentator på först (tror jag) kanalen Eurosport på 90-talet.

Rätta mig om det krävs, FB:are!!
Citera
2023-04-26, 19:58
Medlem
flaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mastercheif97
70- och 80-talets F1-profiler är de man saknar mest....
Människor med blottade mänskliga brister, och vid sidan av sin sport ett ganska öppet och inbjudande ärligt beteende. (Gäller väl de flesta dåtida "sportare".)

Tennisens John McEnroe bad väl heller direkt aldrig om ursäkt för sina eskapader på och utanför linjerna, men höll precis som Hunt världsklass under ett antal år i sin kategori av sport, och blev precis som James H en mycket respekterad TV-kommentator på först (tror jag) kanalen Eurosport på 90-talet.

Rätta mig om det krävs, FB:are!!
Jag följer den officiella F1-podden Beyond The Grid, men lyssnar endast när det är förare, racingtekniker, stallchefer och så vidare från den "gamla goda tiden" som intervjuas. Dagens F1-profiler är alldeles för medietränade och karaktärslösa, det var mer hardcore och känslor inom motorsporten om vi backar några årtionden bakåt i tiden.

Apropå James Hunts mustiga och filterlösa kommentarer så finns det några exempel i dessa länkar:

https://www.youtube.com/watch?v=JMZhPtJ86Eo

https://www.youtube.com/watch?v=y7TWb6qNsEA
Senast redigerad av flaes 2023-04-26 kl. 20:07.
Citera
2023-04-29, 16:21
Medlem
Citat:
Jag följer den officiella F1-podden Beyond The Grid, men lyssnar endast när det är förare, racingtekniker, stallchefer och så vidare från den "gamla goda tiden" som intervjuas. Dagens F1-profiler är alldeles för medietränade och karaktärslösa, det var mer hardcore och känslor inom motorsporten om vi backar några årtionden bakåt i tiden.

Apropå James Hunts mustiga och filterlösa kommentarer så finns det några exempel i dessa länkar:

https://www.youtube.com/watch?v=JMZhPtJ86Eo

https://www.youtube.com/watch?v=y7TWb6qNsEA

Jag tror att jag vid ett tillfälle såg ett YT-klipp med James Hunt, fångad på övervaknings-kamera vid en krog/nattklubb, där han blir nekad entré p g a av klädkod. (Gästerna tillåts inte bära jeans....)
Tror det är på tidigt 90-tal, när han inte har så långt kvar.
Minns dåligt, men han försöker väl få dörrvakten att förstå vem han är, och se mellan fingrarna.
Han blir till sist avvisad, men först efter ett aggressivt utfall...
(Ska f-n försöka leta upp det där igen någon gång.)
Citera
2023-04-29, 21:27
Medlem
flaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mastercheif97
Jag tror att jag vid ett tillfälle såg ett YT-klipp med James Hunt, fångad på övervaknings-kamera vid en krog/nattklubb, där han blir nekad entré p g a av klädkod. (Gästerna tillåts inte bära jeans....)
Tror det är på tidigt 90-tal, när han inte har så långt kvar.
Minns dåligt, men han försöker väl få dörrvakten att förstå vem han är, och se mellan fingrarna.
Han blir till sist avvisad, men först efter ett aggressivt utfall...
(Ska f-n försöka leta upp det där igen någon gång.)
Inspelningen finns i den här dokumentären. Hoppa till 42.18:

https://www.youtube.com/watch?v=AoGutdzmHCI
Citera
2023-04-30, 08:22
Medlem
Citat:
Inspelningen finns i den här dokumentären. Hoppa till 42.18:

https://www.youtube.com/watch?v=AoGutdzmHCI

TACK!
Citera
2023-05-29, 20:17
Medlem
Generalanderssons avatar
Tycker att James Hunt’s privatliv overdrivs en hel del. Visst, han var mastare pa att ragga och knulla brudar, men det tror jag att samtliga F1 forare var/ar om de bara vill. Dessutom sa var det en annan tid pa 70-talet, hippie trenden levde fortfarande i sitt basta valgaende, det var liksom lite «friare» pa den tiden.

Annars sa ska Hunt ha varit en valdigt serios idrottsman, en som holl sitt privatliv utanfor racingen.
Citera
2025-10-07, 21:33
Medlem
flaess avatar
Till min stora förvåning så hittade jag ett program om James Hunt på Sveriges radios hemsida, som är producerat av av inga mindre än modeprogrammet Stil som sänds i P1!

"James Hunt – den framgångsrika playboyen som spred glamour över Formel 1" heter avsnittet som sändes 2013. Överraskande lyssningsvärt:

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/264623
Citera
2025-10-07, 21:54
Medlem
Herr.Dittlings avatar
En mycket bra film finns om F1 säsongen 1976.

Rush (2013)

Vari Hunt och Lauda slogs om mästartiteln.

Absolut sevärd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in