Citat:
Ursprungligen postat av
flaes
James Hunt är en av de mest karismatiska F1-förarna någonsin. Mycket snabb och skicklig förare vars vilda livsstil på och utanför racingbanan tyvärr lade en skugga över racingframgångarna. Han var ökänd för sin frispråkighet, festande, drogmissbruk, sexberoende och mer därtill. En rockstjärna i den seriösa racingvärlden!
James var ökänd redan i början av karriären för sina återkommande krascher, han fick till följd av detta smeknamnet "Hunt The Shunt". Under denna tid så lärde han känna Niki Lauda, och trots att de var stora motpoler så blev de snabbt nära vänner, en vänskap som kvarstod ända tills James så snabbt rycktes från jordelivet. I det avseendet så målar filmen Rush upp en felaktig bild av deras förhållande under säsongen 1976. Niki sa i en intervju att han gratulerade James efter VM-titeln med orden "du är den enda av mina konkurrenter som jag kan stå ut med att förlora mot".
Trots ryktet som kraschkung så fick han ett kontrakt med Hesketh Racing, anfört av den excentriske lorden Alexander Hesketh. James mognade snabbt, och framgångarna kom som ett brev på posten. Men det var först när James gick över till Mclaren efter Heskeths nedläggning som han nådde sina drömmars mål. Den historien känner ni redan till.
Av olika anledningar så bestämde sig James för att lägga racingkarriären på hyllan 1979. Men kort därefter så fick han ett erbjudande av BBC som bisittare till den legendariske motorsportkommentatorn Murray Walker. Till en början så var det minst sagt frostigt mellan James och Murray. Extrema motpoler är bara förnamnet. Men ju längre tiden gick så uppstod det även i detta fallet en nära vänskap.
Det finns mycket material på till exempel Youtube från James tid som F1-kommentator, och det är rent guld att lyssna på! Frispråkigheten blommade ut fullkomligt och förare som inte höll måttet tvekade han inte att kritisera i direktsändning. Men samtidigt så gav James beröm åt förare som förtjänade det, och de enorma racingkunskaperna kom ofta till nytta, han hade exempelvis en otrolig förmåga att förutse skeenden under loppets gång. Vila i frid!
70- och 80-talets F1-profiler är de man saknar mest....
Människor med blottade mänskliga brister, och vid sidan av sin sport ett ganska öppet och inbjudande ärligt beteende. (Gäller väl de flesta dåtida "sportare".)
Tennisens John McEnroe bad väl heller direkt aldrig om ursäkt för sina eskapader på och utanför linjerna, men höll precis som Hunt världsklass under ett antal år i sin kategori av sport, och blev precis som James H en mycket respekterad TV-kommentator på först (tror jag) kanalen Eurosport på 90-talet.
Rätta mig om det krävs, FB:are!!