Citat:
Ursprungligen postat av
Osynlige.Mannen
Jag förstår inte att någon kan se henne som en förebild, med tanke på att hon är helt principlös. Från att korsa Atlanten i segelbåt, där hjälpmotorn plomberades så att hon inte skulle bli besmittad av fossilt bränsle, till dagens Greta som gång på gång åker dieseldrivna båtar och dessutom snart räknas som frequent flyer. Aversionen mot fossilt bränsle satt alltså inte djupare än så? Och nu senast visade det sig att hennes solidaritet med HBTQ-folket inte klarade av en valsituation. När hon var tvungen att välja så kastade hon HBTQ under bussen utan att tveka. Det minsta man kan begära av en förebild är väl att människan är principfast? Människan ifråga bör även vara kunnig, vilket Greta inte är på något område. Ta exempelvis frågan om samerna, hon tycks tro att samer lever på samma vis idag som för 150 år sedan. Någon kanske skulle upplysa henne om att samernas arbetsredskap innefattar lastbil, snöskoter och helikopter. Någon borde också upplysa henne om vad som faktiskt händer med bögar på Gaza. Hon har lierat sig med folk som vill mörda alla som är homosexuella, samtidigt som hon säger sig vara solidarisk med HBTQ. Det kräver ganska kraftig kompartmentalisering för att klara av det.
Fast ibland måste man välja det viktigaste, och då får det andra stå tillbaka. Om det gäller att få in mat till svältande barn, så kanske man måste frångå principen om att inte använda sig av fossila bränslen. Tvärtom vore ju knasigare: "jag kan inte hjälpa de svätande barnen, för då måste jag åka motorbåt". Nä.
Ja, det föreligger en extrem form av hederskultur i Gaza. Detta drabbar inte bara bögar utan även kvinnor. En kvinna kan bli hedersmördad där, bara för att någon säger sig ha sett henne se en man (som hon inte är gift med) i ögonen och le mot honom. Det är alldeles förfärligt, och mörkertalet - där unga flickor och kvinnor påstås ha dött av naturliga orsaker - är troligen stort.
Här krävs det uppryckning, upplysning, modernisering. En västerländsk guvernör som bor mitt i alltsammans - Tony Blair t.ex. - skulle kunna inleda det arbetet. Man får göra klart att "vi kommer att hjälpa er, men sedan måste ni följa vissa moderna principer". Dock tycker jag inte att det ska gå så långt, att de tvingas att acceptera t.ex. homovigslar och homoadoptioner. Men vi kan inte låta dem DÖDA de homosexuella (så länge som det handlat om "consenting adults" och inte någon form av övergrepp såklart.)
Hur eller hur så kan man ju inte låta judarna svälta ihjäl de paletinska barnen, för att man inte vill hjälpa ett folk som har gammeldags seder för sig. Det vore ju också ännu mera knasigt, än att försöka hjälpa barnen, eller..? Först tar vi itu med de omedelbara behoven av mat, rent vatten, mediciner och sjukvård, sedan bygger vi upp Gaza igen men nu med västerländskt inflytande. Tycker jag.
Förresten måste här nämnas, att Israel även är medskyldigt till att folket i Gaza lever kvar så mycket i det gamla, då de inte har tillåtit paletinska barn att få någon riktig skolgång eller utbildning. Det enda raka - när vi har täckt de omedelbara behoven som sagt - är att bygga mederna skolor som leds av västerlänningar, där de palestinska barnen både FÅR gå och MÅSTE gå (även om föräldrarna motsätter sig det). OBS: med "västerlänningar" menar jag förstås inte värsta vänsterliberala HBTQ-ivrarna. Det bästa vore kanske kristna skolor? Och sedan får familjerna ägna sig åt islam på fritiden.