2025-10-07, 21:04
Medlem
Blackmonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.Harry
Ja läste om detta i Expressen nyss. Snyft snyft vad tråkigt att höra. Tycker sååååå synd om henne och hennes medbrottslingar 🤣🤣🤣😁
Vad hade dom förväntat sig 😵‍💫

Min första tanke är att det bara är skitanack. Min andra är att de är så dumma så de kommer åka tillbaka. Och då har Israel 0 vinst av att inte tortera dem.

Fick hon inte sin vegomat? Hon brukar ju vägra äta då...
Citera
2025-10-07, 21:15
Medlem
Dirty.Harrys avatar
Dom är så störda att dom kanske bara hittar på för att få mer uppmärksamhet. Jag kanske kan förstå om israelerna agade dom lite grand. Dom är väl trötta dom här människorna.

Kan aldrig tänka mig att dom erbjuder vegomat till fångar. Så du har säkert rätt 😁

Citat:
Ursprungligen postat av Blackmonk
Min första tanke är att det bara är skitanack. Min andra är att de är så dumma så de kommer åka tillbaka. Och då har Israel 0 vinst av att inte tortera dem.

Fick hon inte sin vegomat? Hon brukar ju vägra äta då...
Citera
2025-10-07, 21:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Jag förstår inte att någon kan se henne som en förebild, med tanke på att hon är helt principlös. Från att korsa Atlanten i segelbåt, där hjälpmotorn plomberades så att hon inte skulle bli besmittad av fossilt bränsle, till dagens Greta som gång på gång åker dieseldrivna båtar och dessutom snart räknas som frequent flyer. Aversionen mot fossilt bränsle satt alltså inte djupare än så? Och nu senast visade det sig att hennes solidaritet med HBTQ-folket inte klarade av en valsituation. När hon var tvungen att välja så kastade hon HBTQ under bussen utan att tveka. Det minsta man kan begära av en förebild är väl att människan är principfast? Människan ifråga bör även vara kunnig, vilket Greta inte är på något område. Ta exempelvis frågan om samerna, hon tycks tro att samer lever på samma vis idag som för 150 år sedan. Någon kanske skulle upplysa henne om att samernas arbetsredskap innefattar lastbil, snöskoter och helikopter. Någon borde också upplysa henne om vad som faktiskt händer med bögar på Gaza. Hon har lierat sig med folk som vill mörda alla som är homosexuella, samtidigt som hon säger sig vara solidarisk med HBTQ. Det kräver ganska kraftig kompartmentalisering för att klara av det.

Fast ibland måste man välja det viktigaste, och då får det andra stå tillbaka. Om det gäller att få in mat till svältande barn, så kanske man måste frångå principen om att inte använda sig av fossila bränslen. Tvärtom vore ju knasigare: "jag kan inte hjälpa de svätande barnen, för då måste jag åka motorbåt". Nä.

Ja, det föreligger en extrem form av hederskultur i Gaza. Detta drabbar inte bara bögar utan även kvinnor. En kvinna kan bli hedersmördad där, bara för att någon säger sig ha sett henne se en man (som hon inte är gift med) i ögonen och le mot honom. Det är alldeles förfärligt, och mörkertalet - där unga flickor och kvinnor påstås ha dött av naturliga orsaker - är troligen stort.

Här krävs det uppryckning, upplysning, modernisering. En västerländsk guvernör som bor mitt i alltsammans - Tony Blair t.ex. - skulle kunna inleda det arbetet. Man får göra klart att "vi kommer att hjälpa er, men sedan måste ni följa vissa moderna principer". Dock tycker jag inte att det ska gå så långt, att de tvingas att acceptera t.ex. homovigslar och homoadoptioner. Men vi kan inte låta dem DÖDA de homosexuella (så länge som det handlat om "consenting adults" och inte någon form av övergrepp såklart.)

Hur eller hur så kan man ju inte låta judarna svälta ihjäl de paletinska barnen, för att man inte vill hjälpa ett folk som har gammeldags seder för sig. Det vore ju också ännu mera knasigt, än att försöka hjälpa barnen, eller..? Först tar vi itu med de omedelbara behoven av mat, rent vatten, mediciner och sjukvård, sedan bygger vi upp Gaza igen men nu med västerländskt inflytande. Tycker jag.

Förresten måste här nämnas, att Israel även är medskyldigt till att folket i Gaza lever kvar så mycket i det gamla, då de inte har tillåtit paletinska barn att få någon riktig skolgång eller utbildning. Det enda raka - när vi har täckt de omedelbara behoven som sagt - är att bygga mederna skolor som leds av västerlänningar, där de palestinska barnen både FÅR gå och MÅSTE gå (även om föräldrarna motsätter sig det). OBS: med "västerlänningar" menar jag förstås inte värsta vänsterliberala HBTQ-ivrarna. Det bästa vore kanske kristna skolor? Och sedan får familjerna ägna sig åt islam på fritiden.
Citera
2025-10-07, 21:33
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy

På vilket sätt skulle Greta ha delvis rätt i klimatfrågan? Är du inte alls påläst, eller vad har du i åtanke?

Har hon även rätt när hon tiger om Hamas?

Jag är MYCKET påläst, och jag försökte i flera år att bena ut vilken sida som har rätt i klimatfrågan. Jag landade i att INGEN EGENTLIGEN VET hur det ligger till, men att det ändå är bäst för planeten - även med tanke på miljöförstöring och så vidare - att leva klimatsmart fast inom normala ramar så att säga. Inte fanatiskt. Men om någon vill leva fantatiskt klimatsmart så respekterar jag det. Och klimatet är inte frågan för den här tråden.

Hamas är ett problem. De är på den rätta sidan men använder fel metoder. Sedan måste man även förstå att mycket av det vi tror oss veta om Hamas är skräckpropaganda som kommer från Israel.

Men vad man än tycker om Hamas, så måste man ju vilja hjälpa civilbefolkningen i Gaza. I alla fall barnen kan inte beskyllas för att vara Hamas... Sedan krävs det att en västerländsk guvernör tar över där i alla fall under en övergångsperiod, och reder upp det där området.
Citera
2025-10-07, 21:36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.Harry
Ja läste om detta i Expressen nyss. Snyft snyft vad tråkigt att höra. Tycker sååååå synd om henne och hennes medbrottslingar 🤣🤣🤣😁
Vad hade dom förväntat sig 😵‍💫

I och med att Israel påstår sig vara den enda moderna och demokratiska staten i Mellanöstern, så ska man väl i alla fall inte behöva förvänta sig tortyr och övergrepp när man reser dit? Inte ens om man kommer i häkte eller fängelse. Egentligen borde en västerländsk guvernör ta över Isreal också... och inte bara Gaza. Hela Mellanöstern behöver egentligen en uppryckning. Så att de i alla fall respekterar de mänskliga rättigheterna.
Citera
2025-10-07, 21:41
Medlem
Bor hon fortfarande vid exklusiva Grubbens/Klara strand/Kungsholmen/Stockholm?
Att som 18 åring flytta till egen bostad där, Ja då är du definitivt styrd av någon annan.
Citera
2025-10-07, 21:57
Medlem
Greta uttalar sig i Aftonbladet idag:

Jag skulle kunna prata om de extrema fysiska övergrepp och tortyr vi utsattes för, säger hon.

Greta vill inte dela med sig om vad hon själv har upplevt – men berättar ändå om en scen från fängelset.

– Folk svimmade och när vi bad om läkare och livsnödvändiga mediciner satte de upp till 60 personer i jättesmå burar och sa att de skulle gasa oss, säger Greta Thunberg.

Kan inte låta bli att undra över de extrema fysiska övergreppen hon och de andra utsatts för.
Hon verkar kunna gå och stå samt prata för sig, så verkligt extrema övergrepp ligger nog långt borta.

Hot om ihälgasning i jättesmå burar fyllda med folk för att de bad om läkarhälp låter otroligt hemskt, men är det verkligen sant?
Citera
2025-10-07, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrandmasterE
Man skulle kunna säga att hästarna har inte alla Greta hemma.

Hon påstår att utsatts för tortyr och övergrepp.
Vi kan lugnt konstatera att hon travar som en häst ljuger. Att hon inte har alla samerna i snöskotern vet vi sedan tidigare.

Man måste nog vara mentalt handikappad om man tror på henne.
Senast redigerad av Osynlige.Mannen 2025-10-07 kl. 22:05.
Citera
2025-10-07, 22:11
Medlem
Greta är SÅ pinsam! Lika illa är att media visar upp skiten.
Citera
2025-10-07, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast ibland måste man välja det viktigaste, och då får det andra stå tillbaka. Om det gäller att få in mat till svältande barn, så kanske man måste frångå principen om att inte använda sig av fossila bränslen. Tvärtom vore ju knasigare: "jag kan inte hjälpa de svätande barnen, för då måste jag åka motorbåt". Nä.

Ja, det föreligger en extrem form av hederskultur i Gaza. Detta drabbar inte bara bögar utan även kvinnor. En kvinna kan bli hedersmördad där, bara för att någon säger sig ha sett henne se en man (som hon inte är gift med) i ögonen och le mot honom. Det är alldeles förfärligt, och mörkertalet - där unga flickor och kvinnor påstås ha dött av naturliga orsaker - är troligen stort.
Hur vet du allt det här om hederskulturen i Gaza, t.ex. att en kvinna kan bli hedersmördad bara för att någon säger sig ha sett henne se en man (som hon inte är gift med) i ögonen och le mot honom? Vad har du för källa på det? Eller har du varit där själv och sett det? Jag tror att du överdriver.
Citera
2025-10-07, 22:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nammnet
Hur vet du allt det här om hederskulturen i Gaza, t.ex. att en kvinna kan bli hedersmördad bara för att någon säger sig ha sett henne se en man (som hon inte är gift med) i ögonen och le mot honom? Vad har du för källa på det? Eller har du varit där själv och sett det? Jag tror att du överdriver.

Jag har läst om det på flera håll. Det finns t.ex. en organisation i Schweiz - minns inte namnet på den nu - som aktivt räddar kvinnor i den situationen därifrån. De har kontaktpersoner som bor där, och de sätter upp lappar överallt, på lyktstolpar, på damtoaletter i offentliga byggander o.s.v. med kontaktinformation. Kvinnan tar kontakt och smugglas ut, flygs till Schweiz och får hjälp att skapa sig ett liv där. (D.v.s. gissningsvis har denna verksamhet inte fungerat de senaste två åren, men det var så i alla fall.)

Organisationen har publicerat berättelser från många kvinnor. De flesta av dem var naturligtvis gravida, men ibland har det räckt med att det har spritts rykten, för klanens överhuvud har menat att det inte ens får finnas rykten om klanens kvinnor för att det skadar klanen även utan bevis, och därför är det bättre att döda kvinnan.

Flickorna gifts bort extremt tidigt - direkt efter första mens - och de har konstiga seder i samband med bröllopet, som att mamman ska ta bort dotterns könshår inför bröllopsnatten!

Detta att de trycker så hårt på tidiga äktenskap (för att de är livrädda att flickan annars ska göra något som skadar klanens heder, om hon får springa runt könsmogen men ogift), är väl också en förklaring till att det föds så mycket barn där nu trots omständigheterna, och att så många havande får missfall på grund av svält. Det enda vettiga skulle ju vara att vänta med att gifta bort döttrarna i en sådan situation som råder nu, eftersom det är meningslöst och farligt att bli gravid där nu, men traditionen och rädslan att klanens heder ska skadas övervinner väl det sunda förnuftet.

Judarna i Europa var dock precis lika dumma på 1930-40-talet, de fortsatte att gifta sig och fortplanta sig trots det svåra läget och att de visste om riskerna. Vissa till och med i för-koncentrationslägren, där män och kvinnor fick vara tillsammans innan de deporterades åt olika håll. De blev till och med gravida med flit. Jag skriver detta, för att det jag skrev innan inte ska uppfattas som att palestinierna är sämre än judarna. Jag tror att det finns ett visst bristande konsekvenstänk i alla befolkningar i Mellanöstern, faktiskt.
Citera
2025-10-07, 23:17
Medlem
Citat:
(…)

OBS: med "västerlänningar" menar jag förstås inte värsta vänsterliberala HBTQ-ivrarna. Det bästa vore kanske kristna skolor? Och sedan får familjerna ägna sig åt islam på fritiden.

Jaa du, vilken djärv idé att sätta palestiniernas barn i kristna skolor, har du kommit på den själv?

Då kanske vi här i Sverige ska flytta över barn i muslimska friskolor till kristna. Det blir nog en succé utan dess like. Vad väntar ”vi” på?

Citat:
Jag är MYCKET påläst, och jag försökte i flera år att bena ut vilken sida som har rätt i klimatfrågan. Jag landade i att INGEN EGENTLIGEN VET hur det ligger till, men att det ändå är bäst för planeten - även med tanke på miljöförstöring och så vidare - att leva klimatsmart fast inom normala ramar så att säga. Inte fanatiskt. Men om någon vill leva fantatiskt klimatsmart så respekterar jag det. Och klimatet är inte frågan för den här tråden.

Nej, inte en fråga för den här tråden men nu var det ju du som började dra upp den.

Men om du tror att Greta skulle skriva under på att INGEN EGENTLIGEN VET hur det ligger till har du nog läst henne som F-n läser bibeln. Hon har varit j-vligt kaxig med sitt ”Science is settled” för därefter kläcka ur sig fantasifull och föga vetenskaplig skrämselpropaganda.

Citat:
I och med att Israel påstår sig vara den enda moderna och demokratiska staten i Mellanöstern, så ska man väl i alla fall inte behöva förvänta sig tortyr och övergrepp när man reser dit? Inte ens om man kommer i häkte eller fängelse. Egentligen borde en västerländsk guvernör ta över Isreal också... och inte bara Gaza. Hela Mellanöstern behöver egentligen en uppryckning. Så att de i alla fall respekterar de mänskliga rättigheterna.

Och du tror blint på påståendena om ”tortyr och övergrepp”

Ja, om du ”köpte” berättelsen om den omfattande nödsändningen så varför inte? Men bli inte förvånad om andra bara skrattar åt din naivitet och blåögdhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in