2025-10-07, 18:25
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillalilith
Men nu var det hans mamma som skickade honom med tåg till Norrköping. Socialtjänsten ville ta honom till SIS-boende.

Ja, du ser väl själv att Robert Bengtsson är en bra bit större än sin son. Det är alltså mannen i grå t-shirt som intervjuas i fängelset/häktet. Han säger under rättegången att han är två meter lång och väger 150 kilo.
Jag skrev inget om soc, just för det var mamman som skickade honom.

Asså, jag har lyssnat på avsnitten och bara slängt en blick då och då, när någon ny pratat. Men det är klart han oxå är en jätte.
Citera
2025-10-07, 18:38
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukduken
112-operatören är fullkomligt vidrig.
Varför är dessa människor ofta så osympatiska?

Annars kan man fråga sig hur ambulansen kunde veta, att eventuella knivmördare inte hotade E:s mor till att säga att det inte fanns några i lägenheten, för att locka in dem och överfalla dem.

Om Polisens närvaro verkligen var så viktig för deras beslutsfattande hade de väntat på den och inte tagit en civil persons ord som sanning, för då kunde de lika gärna litat på E när han sade samma sak.
Jag håller med angående 112-människan.
Inget inkännande eller medkännande med Emanuel.
Som lite irriterad när han inte kunde gå till dörren.
När hon säger typ,
- Hjälpen finns precis utanför dörren. Kan du garantera att ingen finns i din lägenhet.
Och han ropar Hallå. Då brister mitt hjärta för Emanuel, stackars stackars han. Ligga där och dö och veta att hjälpen är utanför.

Du har självklart rätt angående ambulansen. I storstäder finns det med all säkerhet fastställda rutiner i sådana här situationen.

Men inte i Malå, där var det säkert första gången detta hände. Och jag tror inte det var gärningsmän i stort polisen var rädd för, utan de var specifikt rädda för 2.5 meter Robert.
Citera
2025-10-07, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Väldigt intressant serie. Säger inte att Robert Bengtsson inte var inblandad. Men jag håller det inte för omöjligt att polisen, precis som han själv säger, gett sig fan på att sätta dit honom.

Han passar, så att säg, en allmän gärningsmannaprofil.

Jag tycker det är taskigt av polisen att hålla en 15 åring häktad och korsförhörs i flera dygn. Och sedan bara släppa honom vind för våg dåligt klädd över 20 mil hemifrån.

Jag undrar om dom gjort så om han var liten och tanig och såg barnslig ut, som inte är ovanligt att 15-åringar gör. Istället för stor som ett hus och med kraftig skäggväxt.

Är Robert lika stor som sonen kan man undra. Inte för det spelar någon roll, förutom då att stora och skäggiga passar bra in på en allmän gärningsmanorofil.

Stackars store, lille D, när han fick ta sig själv till Norrköping. För som sagt även om han är stor som ett hus, var han ju bara en liten 15- åring.

Vad i helvete har stor och skäggig med gärningsmannaprofil att göra? Menar du gärningsmannasignalement?
Citera
2025-10-07, 19:36
Medlem
Vilken jävla ynkrygg till ambulansförare. Han borde bli av med jobbet!
Citera
2025-10-07, 19:53
Medlem
Att idioten ens ville ställa upp i programmet. Helt skamlöst.
Citera
2025-10-07, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillalilith
Precis. Och som förälder till ett barn som säger sig ha blivit utsatt för övergrepp borde man väl göra en polisanmälan? För även om den påstådda förövaren har en intellektuell funktionsnedsättning och kanske inte kan ta ansvar för sina handlingar fullt ut så är det ändå polisens uppgift att utreda ett sånt ärende. Det är viktigt att polisanmäla för att minska risken för att det händer igen. Även om det har gått många år sen det hände osv.

Men Marlene säger under rättegången att hon enligt utredning låg på gränsen till att få diagnosen intellektuell funktionsnedsättning. Och pappan till Marlenes barn jobbar, enligt Marlene, på "Galejan", som, vad jag förstår, är en arbetsplats för funktionsnedsatta? Det är alltså två funktionsnedsatta som har fått barn och flera av barnen har, enligt Marlene, ärvt samma funktionsnedsättning? Och nu har det gått riktigt snett, det slutade med knivmord och livstids fängelse. Här kan man kanske tycka att samhället har ett visst ansvar att ingripa?

Marlene berättar under rättegången att hennes ex-man, barnens pappa, har slagit och våldtagit henne samt "förgripit sig på" deras barn (oklart hur och vilka barn). Om jag minns rätt heter han Johnny (Ahlqvist?). Vet nån om han är dömd för dessa brott? Måste kolla upp det. Har Marlene kanske fått en hjärnskada till följd av våld mot huvudet och kanske där av hennes minnesproblematik som hon säger sig ha? Spekulerar fritt nu.
Tror du rättegången kommer vara ett kommande avsnitt?
Citat:
Ursprungligen postat av Kukduken
112-operatören är fullkomligt vidrig.
Varför är dessa människor ofta så osympatiska?

Annars kan man fråga sig hur ambulansen kunde veta, att eventuella knivmördare inte hotade E:s mor till att säga att det inte fanns några i lägenheten, för att locka in dem och överfalla dem.

Om Polisens närvaro verkligen var så viktig för deras beslutsfattande hade de väntat på den och inte tagit en civil persons ord som sanning, för då kunde de lika gärna litat på E när han sade samma sak.
Ja det kan man fråga sig...

Citat:
Ursprungligen postat av arbeteochbostad
Att idioten ens ville ställa upp i programmet. Helt skamlöst.
Är det ambulansföraren du tänker på? Han ville väl berätta om sin delaktighet sen att han inte förstår skillnaden mellan att göra det som är moraliskt rätt och det är som rätt enligt hans arbetsrutin (som han ändå verkar skita i eftersom polisen helt plötsligt inte längre behövdes) är beklagligt. Det bästa hade varit om han inte hade ställt upp alls.
Citera
2025-10-07, 20:51
Medlem
Ursäkta att jag inte har läst hela tråden.

Vem är Malene (Emelie i dokumentären). Bilder?
Vem mer än henne dömdes för mordet?
Citera
2025-10-07, 21:17
Medlem
laughingducks avatar
Mange vad är det för lirare ?
Citera
2025-10-07, 21:48
Medlem
Crankyshake2s avatar
ÅT i dokumentären har väl haft ihop det med Douglas va? 😂
Citera
2025-10-07, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DBlaa
Vilken jävla ynkrygg till ambulansförare. Han borde bli av med jobbet!

Håller med. Synd mamman inte kom tidigare. Hon vågade ju gå in. Vem ringde henne? Å varför trodde dom honom inte när han sa att dom gått? Han bodde i en liten 1a
Citera
2025-10-07, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
Tror du rättegången kommer vara ett kommande avsnitt?

Ja det kan man fråga sig...

Är det ambulansföraren du tänker på? Han ville väl berätta om sin delaktighet sen att han inte förstår skillnaden mellan att göra det som är moraliskt rätt och det är som rätt enligt hans arbetsrutin (som han ändå verkar skita i eftersom polisen helt plötsligt inte längre behövdes) är beklagligt. Det bästa hade varit om han inte hade ställt upp alls.

Inger inte trygghet direkt
Citera
2025-10-07, 21:54
Medlem
trailblasers avatar
Var kommer Robert ifrån? Måste vara Östgöte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in