2025-10-07, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicke19
Uppenbarligen så behövs det betydligt fler Poliser i "Gettot" , Malå !
En(1) patrull hade nog hjälpt till att börja med iaf.
Citera
2025-10-07, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Den där ambulanschaffisen Renström och kollegan är ju riktigt ynkliga svin, de borde skämmas resten av sina liv, de är medskyldiga till grabbens död. Även telefonoperatören borde skämmas.

Den där Pålsson verkar ju också vara en riktig tönt med sin idiotfrisyr.
Pålsson ser ut som en clown, tror nog han är tuff, men äcklig. VArför måste uppläsaren i programmet viska??? Ska inte alla höra
Citera
2025-10-07, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmy60
Pålsson ser ut som en clown, tror nog han är tuff, men äcklig. VArför måste uppläsaren i programmet viska??? Ska inte alla höra
Och synd om douglas som aldrig varit utanför Malå, fick ta tåg ensam, kanske på tiden ditt fetto
Citera
2025-10-07, 15:58
Medlem
jag har sett 2 avsnitt nu.
är det ingen av de som utgav sig för att vara oroliga som pratade med Emanuels mamma om hans sms?
var det ingen som förstod att han var lite bakom flötet (som robert) men utan samma våldskapital och att det inte går att behandla han som en vuxen?
Citera
2025-10-07, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JockBald
Den stora skillnaden är att i det här fallet så visste faktiskt ambulanspersonalen att offret var knivskuret och att det därför kunde finnas risk för hot mot dom själva. Det visste inte personalen i Harmånger.
Ambulansen FÅR INTE gå in i sådana situationer.
Var kan jag läsa mer om vad ambulanspersonal får och inte får göra när någon är knivskuren?
Låter som snömos när vi vet att mamman tydligen kan vinka in personalen, men inte han som är i lägenheten?
Citera
2025-10-07, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmy60
Och synd om douglas som aldrig varit utanför Malå, fick ta tåg ensam, kanske på tiden ditt fetto

Ja han tyckte bra synd om sig själv. Likaså pappan hans. Att en ung man mördats spelade väl mindre roll än att de utsattes för obehagliga konsekvenser av mordet.
Citera
2025-10-07, 17:28
Medlem
Merrybums avatar
Väldigt intressant serie. Säger inte att Robert Bengtsson inte var inblandad. Men jag håller det inte för omöjligt att polisen, precis som han själv säger, gett sig fan på att sätta dit honom.

Han passar, så att säg, en allmän gärningsmannaprofil.

Jag tycker det är taskigt av polisen att hålla en 15 åring häktad och korsförhörs i flera dygn. Och sedan bara släppa honom vind för våg dåligt klädd över 20 mil hemifrån.

Jag undrar om dom gjort så om han var liten och tanig och såg barnslig ut, som inte är ovanligt att 15-åringar gör. Istället för stor som ett hus och med kraftig skäggväxt.

Är Robert lika stor som sonen kan man undra. Inte för det spelar någon roll, förutom då att stora och skäggiga passar bra in på en allmän gärningsmanorofil.

Stackars store, lille D, när han fick ta sig själv till Norrköping. För som sagt även om han är stor som ett hus, var han ju bara en liten 15- åring.
Citera
2025-10-07, 17:32
Medlem
Merrybums avatar
En sak till.

Vet man om Emanuel överlevt om ambulansen gått in tidigare?

Vet man hur länge ambulansen stod utanför?

Så hemskt om han kunde räddas, att hjälpen bara var några meter bort, och han inte fick den.

Jag menar inte att något formellt fel begåtts. Men fan vad hemskt.
Citera
2025-10-07, 17:35
Medlem
lillaliliths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
jag har sett 2 avsnitt nu.
är det ingen av de som utgav sig för att vara oroliga som pratade med Emanuels mamma om hans sms?
var det ingen som förstod att han var lite bakom flötet (som robert) men utan samma våldskapital och att det inte går att behandla han som en vuxen?
Precis. Och som förälder till ett barn som säger sig ha blivit utsatt för övergrepp borde man väl göra en polisanmälan? För även om den påstådda förövaren har en intellektuell funktionsnedsättning och kanske inte kan ta ansvar för sina handlingar fullt ut så är det ändå polisens uppgift att utreda ett sånt ärende. Det är viktigt att polisanmäla för att minska risken för att det händer igen. Även om det har gått många år sen det hände osv.

Men Marlene säger under rättegången att hon enligt utredning låg på gränsen till att få diagnosen intellektuell funktionsnedsättning. Och pappan till Marlenes barn jobbar, enligt Marlene, på "Galejan", som, vad jag förstår, är en arbetsplats för funktionsnedsatta? Det är alltså två funktionsnedsatta som har fått barn och flera av barnen har, enligt Marlene, ärvt samma funktionsnedsättning? Och nu har det gått riktigt snett, det slutade med knivmord och livstids fängelse. Här kan man kanske tycka att samhället har ett visst ansvar att ingripa?

Marlene berättar under rättegången att hennes ex-man, barnens pappa, har slagit och våldtagit henne samt "förgripit sig på" deras barn (oklart hur och vilka barn). Om jag minns rätt heter han Johnny (Ahlqvist?). Vet nån om han är dömd för dessa brott? Måste kolla upp det. Har Marlene kanske fått en hjärnskada till följd av våld mot huvudet och kanske där av hennes minnesproblematik som hon säger sig ha? Spekulerar fritt nu.
Citera
2025-10-07, 17:42
Medlem
lillaliliths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Väldigt intressant serie. Säger inte att Robert Bengtsson inte var inblandad. Men jag håller det inte för omöjligt att polisen, precis som han själv säger, gett sig fan på att sätta dit honom.

Han passar, så att säg, en allmän gärningsmannaprofil.

Jag tycker det är taskigt av polisen att hålla en 15 åring häktad och korsförhörs i flera dygn. Och sedan bara släppa honom vind för våg dåligt klädd över 20 mil hemifrån.

Jag undrar om dom gjort så om han var liten och tanig och såg barnslig ut, som inte är ovanligt att 15-åringar gör. Istället för stor som ett hus och med kraftig skäggväxt.

Är Robert lika stor som sonen kan man undra. Inte för det spelar någon roll, förutom då att stora och skäggiga passar bra in på en allmän gärningsmanorofil.

Stackars store, lille D, när han fick ta sig själv till Norrköping. För som sagt även om han är stor som ett hus, var han ju bara en liten 15- åring.

Men nu var det hans mamma som skickade honom med tåg till Norrköping. Socialtjänsten ville ta honom till SIS-boende.

Ja, du ser väl själv att Robert Bengtsson är en bra bit större än sin son. Det är alltså mannen i grå t-shirt som intervjuas i fängelset/häktet. Han säger under rättegången att han är två meter lång och väger 150 kilo.
Senast redigerad av lillalilith 2025-10-07 kl. 17:45.
Citera
2025-10-07, 17:58
Medlem
Telefonoperatören har en vidrigt uppfostrande och överlägsen attityd. Hennes agerande är givetvis också kriminellt och hon bör lagföras.
Citera
2025-10-07, 18:11
Medlem
Kukdukens avatar
112-operatören är fullkomligt vidrig.
Varför är dessa människor ofta så osympatiska?

Annars kan man fråga sig hur ambulansen kunde veta, att eventuella knivmördare inte hotade E:s mor till att säga att det inte fanns några i lägenheten, för att locka in dem och överfalla dem.

Om Polisens närvaro verkligen var så viktig för deras beslutsfattande hade de väntat på den och inte tagit en civil persons ord som sanning, för då kunde de lika gärna litat på E när han sade samma sak.
Senast redigerad av Kukduken 2025-10-07 kl. 18:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in