Citat:
Ursprungligen postat av
Manneniburen
jag har sett 2 avsnitt nu.
är det ingen av de som utgav sig för att vara oroliga som pratade med Emanuels mamma om hans sms?
var det ingen som förstod att han var lite bakom flötet (som robert) men utan samma våldskapital och att det inte går att behandla han som en vuxen?
Precis. Och som förälder till ett barn som säger sig ha blivit utsatt för övergrepp borde man väl göra en polisanmälan? För även om den påstådda förövaren har en intellektuell funktionsnedsättning och kanske inte kan ta ansvar för sina handlingar fullt ut så är det ändå polisens uppgift att utreda ett sånt ärende. Det är viktigt att polisanmäla för att minska risken för att det händer igen. Även om det har gått många år sen det hände osv.
Men Marlene säger under rättegången att hon enligt utredning låg på gränsen till att få diagnosen intellektuell funktionsnedsättning. Och pappan till Marlenes barn jobbar, enligt Marlene, på "Galejan", som, vad jag förstår, är en arbetsplats för funktionsnedsatta? Det är alltså två funktionsnedsatta som har fått barn och flera av barnen har, enligt Marlene, ärvt samma funktionsnedsättning? Och nu har det gått riktigt snett, det slutade med knivmord och livstids fängelse. Här kan man kanske tycka att samhället har ett visst ansvar att ingripa?
Marlene berättar under rättegången att hennes ex-man, barnens pappa, har slagit och våldtagit henne samt "förgripit sig på" deras barn (oklart hur och vilka barn). Om jag minns rätt heter han Johnny (Ahlqvist?). Vet nån om han är dömd för dessa brott? Måste kolla upp det. Har Marlene kanske fått en hjärnskada till följd av våld mot huvudet och kanske där av hennes minnesproblematik som hon säger sig ha? Spekulerar fritt nu.