2025-10-07, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoTheGreat
Det har jag påpekat i snart ett år nu men väst vägrar. Det finns teorier om varför väst vägrar detta men dessa är inte rumsrena

Att utbyta strikes mot varandras energianläggningar är ingenting som Urkaina vinner på i längden. Zelenski vet om detta. Det är därför han nu senast börjat prata om "vapenvila i luften".
Ja, det är ju själva fan att de inte lyssnar lyssnar på dig Hugo!
Då hade kanske fasciststaten Ryssland kunnat rädda sig själva från det förnedrande och fiaskobetonade tredagarskriget. Ge inte upp Hugo. Fortsätt med att påpeka, än är det inte försent för de ryska neofascisterna att dra sig ur!
Citera
2025-10-07, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Varför har vi i väst inte satt hårt mot hårt isf? För att experter är eniga om att de har en potent kärnvapentriad givetvis. De klarade av det för 70 år sedan redan. Fungerar 10% är der mer än Europa förfogar över.

Vart tar de där 10% vägen?
Citera
2025-10-07, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuckeliku123
Förlåt men jag fattar inte. Varför konvertera? Menar du att det egentligen saknas reservdelar?
Nja, eftersom alla jordbruksmaskiner går på diesel och Menea har blivit beordrad att hävda att bensinbristen beror på att det är skördetid så måste det ju innebära att alla ryska jordbruksmaskiner numera drivs av bensin….
Citera
2025-10-07, 18:19
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Förlåt men jag fattar inte. Varför konvertera? Menar du att det egentligen saknas reservdelar?
Det är nog för att visa hur korkad Menea är som påstår att höstskörden är en orsak till bensinbristen.
Alla normalbegåvade vet nog att jordbruksmaskiner är dieseldrivna.
Vi andra har i alla fall förstått att bensinbristen beror på Ukrainas framgångsrika attacker på ryska raffinaderier
Citera
2025-10-07, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Nja, eftersom alla jordbruksmaskiner går på diesel och Menea har blivit beordrad att hävda att bensinbristen beror på att det är skördetid så måste det ju innebära att alla ryska jordbruksmaskiner numera drivs av bensin….

Tack. Ryssland hade deras sämsta skörd på många år så jag trodde att det kanske hade med det att göra.
Citera
2025-10-07, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldduscharn
I ÅR säger du? Det vore en minst sagt häpnadsväckande vändning om de på ca 2,5 månader lyckades göra inte bara vad de stångat sig blodiga på i mer än 12 månader (ta Pokrovsk), och sedan dessutom på något sätt åstadkommer en total kollaps av de ukrainska linjerna i flera välbefästa städer till.

Jag bedömer sannolikheten i detta ganska låg. Absolut att ukrainarna också lider förluster, men modernt krig i allmänhet och strid i bebyggelse i synnerhet är väldigt fördelaktigt för den försvarande sidan. Om Bakhmut och Avdiivka än något att gå på så tror jag snarare att ryssarna har åtskilliga månader och tiotusentals förlorade till innan de tar Pokrovsk, och sedan har de att se fram emot både större och bättre befästa städer.

Ska bli spännande att se vad det innebär när Putin säger att försvarsbudgeten ska bli mindre nästa år när det redan är så att stora försvarstillverkare går back mitt under ett pågående krig. (Sedan lär det såklart i praktiken bli lite bokföringstrolleri, man gömmer det i andra delar av budgeten och flyttar runt resurserna på andra sätt istället, men vem vet).
Det är vad jag tror alltså och det är baserat på vad jag ser på slagfältet som amatör. Då Bakhmut och Avdiivka begav sig var Ukraina betydligt starkare men nu är man utnötta. Vi en hel rad av städer som ryssarna är nära att inta och det är därför Zelensky med NATO är nervös nu. Man försöker med Tomahawk-robotar att få till en vapenvila men Ryssland rycker på axlarna, villkoren för fred ligger på bordet.

Ryssarna är redan inne i Pokrovsk och även i Kupiansk. Man är utanför Lyman och Siversk och efter det väntar Kramatorsk och Slovjansk. Det här är alltså det sista för Donbas och sen väntar resten av Kherson och Zaporizjzja. Efter det får väl Kievregimen ta en ny funderare om dom ska välja fred annars går väl ryssarna vidare mot den gamla ryska staden Odessa och även Kharkiv.

Det är inga inom rysk försvarsindustri som går back och det vet du. Rysk ekonomi är också stabil trots era fantasier. Ekonomin är stabil för man tar det lungt och mobiliserar inte fler soldater utan bombar sönder fronterna och ukrainsk vapenindustri samt energi. Ryssland har Kina, Indien och resten av BRICS bakom sig ekonmiskt.

Du får tro vad du vill men jag får ändå rätt.
Citera
2025-10-07, 18:21
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Vart tar de där 10% vägen?

Vad menar du?
Citera
2025-10-07, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Hur ofta vill du bli påmind om detta under de 85 dagar som återstår av 2025?
Ja, det är vad jag tror och förväntar mig. Jag skulle bli mycket förvånad om inte dessa städer inte blev ryska igen innan 2026.
Citera
2025-10-07, 18:25
Medlem
Hur blev det brist på diesel?
Frågar åt en vän.
Citera
2025-10-07, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Ja, det är vad jag tror och förväntar mig. Jag skulle bli mycket förvånad om inte dessa städer inte blev ryska igen innan 2026.
Såpass mycket att du kan erkänna dig lurad av propaganda?
Citera
2025-10-07, 18:44
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex

Jaha. Skönt att du har noll trovärdighet då.
Citera
2025-10-07, 18:57
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Hur blev det brist på diesel?
Frågar åt en vän.
Höstskörden och vägbyggen säger rysshoror. Vi med hjärnan i behåll säger bombade raffinaderier
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in