Citat:
Ursprungligen postat av
guldduscharn
I ÅR säger du? Det vore en minst sagt häpnadsväckande vändning om de på ca 2,5 månader lyckades göra inte bara vad de stångat sig blodiga på i mer än 12 månader (ta Pokrovsk), och sedan dessutom på något sätt åstadkommer en total kollaps av de ukrainska linjerna i flera välbefästa städer till.
Jag bedömer sannolikheten i detta ganska låg. Absolut att ukrainarna också lider förluster, men modernt krig i allmänhet och strid i bebyggelse i synnerhet är väldigt fördelaktigt för den försvarande sidan. Om Bakhmut och Avdiivka än något att gå på så tror jag snarare att ryssarna har åtskilliga månader och tiotusentals förlorade till innan de tar Pokrovsk, och sedan har de att se fram emot både större och bättre befästa städer.
Ska bli spännande att se vad det innebär när Putin säger att försvarsbudgeten ska bli mindre nästa år när det redan är så att stora försvarstillverkare går back mitt under ett pågående krig. (Sedan lär det såklart i praktiken bli lite bokföringstrolleri, man gömmer det i andra delar av budgeten och flyttar runt resurserna på andra sätt istället, men vem vet).
Det är vad jag tror alltså och det är baserat på vad jag ser på slagfältet som amatör. Då Bakhmut och Avdiivka begav sig var Ukraina betydligt starkare men nu är man utnötta. Vi en hel rad av städer som ryssarna är nära att inta och det är därför Zelensky med NATO är nervös nu. Man försöker med Tomahawk-robotar att få till en vapenvila men Ryssland rycker på axlarna, villkoren för fred ligger på bordet.
Ryssarna är redan inne i Pokrovsk och även i Kupiansk. Man är utanför Lyman och Siversk och efter det väntar Kramatorsk och Slovjansk. Det här är alltså det sista för Donbas och sen väntar resten av Kherson och Zaporizjzja. Efter det får väl Kievregimen ta en ny funderare om dom ska välja fred annars går väl ryssarna vidare mot den gamla ryska staden Odessa och även Kharkiv.
Det är inga inom rysk försvarsindustri som går back och det vet du. Rysk ekonomi är också stabil trots era fantasier. Ekonomin är stabil för man tar det lungt och mobiliserar inte fler soldater utan bombar sönder fronterna och ukrainsk vapenindustri samt energi. Ryssland har Kina, Indien och resten av BRICS bakom sig ekonmiskt.
Du får tro vad du vill men jag får ändå rätt.