Nyss så var det ju inte så självklart, det var ju bortkastat skrev du?
2 veckor (?), då har du inte gjort ditt jobb korrekt.
Bortkastat har jag aldrig sagt. Men i en krigssituation är det ganska meningslöst att kunna leva på konserver i några veckor när de flesta krig varar flera år.
När kriget bryter ut handlar det inte om att isolera sig och mysa med ett spritkök. Om du inte lyckas fly så kommer du bli krigsplacerad och sen är det bara att rätta in sig i ledet med alla andra. Ransonering av allt och frihet och lyx ut genom fönstret. Så enkelt är det.
Med det sagt är det såklart ett plus om du råkar sitta på ett lager av bristvaror. Känner jag att kriget är på väg kommer jag samla på mig kryddor, kaffe, kakao, socker, sprit, snus, cigg och knark.
Nu handlade trådstarten om krig.
Men om vi snackar krig så är det bara löjligt att snacka Bullens, värmeljus och spritkök. I ett sånt scenario kommer du aldrig att kunna stänga in dig och rida ut stormen framför din kamin.
Fel av mig, du skev att det var löjligt.
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Bortkastat har jag aldrig sagt. Men i en krigssituation är det ganska meningslöst att kunna leva på konserver i några veckor när de flesta krig varar flera år.
När kriget bryter ut handlar det inte om att isolera sig och mysa med ett spritkök. Om du inte lyckas fly så kommer du bli krigsplacerad och sen är det bara att rätta in sig i ledet med alla andra. Ransonering av allt och frihet och lyx ut genom fönstret. Så enkelt är det.
Med det sagt är det såklart ett plus om du råkar sitta på ett lager av bristvaror. Känner jag att kriget är på väg kommer jag samla på mig kryddor, kaffe, kakao, socker, sprit, snus, cigg och knark.
Du verkar inte riktigt veta vilket ben du ska stå på, dina argument flackar och anpassar sig bara efter dom svar du får.
Från att försöka förlöjliga till att det är självklart att det är bra och du skulle göra detsamma.
Hoppas det går bra för dig och alla andra medmänniskor i händelse av krig eller kris
Du verkar inte riktigt veta vilket ben du ska stå på, dina argument flackar och anpassar sig bara efter dom svar du får.
Från att försöka förlöjliga till att det är självklart att det är bra och du skulle göra detsamma.
Hoppas det går bra för dig och alla andra medmänniskor i händelse av krig eller kris
Alla preppar utifrån sina egna förutsättningar. Jag är krigsplacerad och vet vad jag kommer jobba med i händelse av krig. Sen kommer jag ha en side business där jag säljer/byter bristvaror som jag samlat på mig. Så tänker jag i alla fall.
Bortkastat har jag aldrig sagt. Men i en krigssituation är det ganska meningslöst att kunna leva på konserver i några veckor när de flesta krig varar flera år
Att kunna överleva den inledande fasen är inte meningslöst. Det ger tid till att anpassa sig till en ny situation vare sig det handlar om krig eller arbetslöshet.
Läser dagligen kommentarsfält på Facebook med överdrivet efterblivna kommentarer. Många är helt jävla dum i huvudet/ultraveganer och saknar helt verklighetsuppfattning. Ibland hoppas jag till viss del att Puttler ska invadera hårt när det är -20° i ett par veckor. Jävlar va inkompetenta idioter det skulle stryka med. Vad tror ni skulle ske i det scenariot om det blev invasion med sträng kyla, helt/delvis strömlöst, matbrist i ett par/tre veckor? Eller ännu längre?
Det är faktiskt galen hur veka fredagsmys Sverige är. Många skulle behöva tuffa till sig, hoppas dock inte på något krig men det här är ett bra wakeup call för många
Med eld i kaminen och på vedspisen kommer jag inte frysa eller stå utan lagad mat, vatten från egen brunn ordnat också så även det inget bekymmer. Så blir mysa i stugvärmen.
Med eld i kaminen och på vedspisen kommer jag inte frysa eller stå utan lagad mat, vatten från egen brunn ordnat också så även det inget bekymmer. Så blir mysa i stugvärmen.
Precis! Skulle scenariot inträffa måste man gå under jorden bokstavligt menat. Göra inget som avslöjar sin lägesposition.
Att bo i hus på landet med kamin, konserver för två år och egen brunn...Nej. Jag förstår tänket men de kommer gå åt de med. Det kommer bli djungelns lag. Folk kommer ge sig ut på landet och med våld plundra allt de kommer åt.
Läser dagligen kommentarsfält på Facebook med överdrivet efterblivna kommentarer. Många är helt jävla dum i huvudet/ultraveganer och saknar helt verklighetsuppfattning. Ibland hoppas jag till viss del att Puttler ska invadera hårt när det är -20° i ett par veckor. Jävlar va inkompetenta idioter det skulle stryka med. Vad tror ni skulle ske i det scenariot om det blev invasion med sträng kyla, helt/delvis strömlöst, matbrist i ett par/tre veckor? Eller ännu längre?
Tja , dra nytta av den gratis tända elden (av allt bombande) - fattar inte riktigt varför brandkårer släcker brinnande bostäder för - under ett krig. Dessa kan juh tjäna som värmekällor för andra personer t.ex
Själv skulle jag nog klara av att värma mig av en typ sprängd byggnad som står i lågor.. om det nu är skitkallt och vinter.
I ärlighetens namn skulle denna brinnande byggnad vara ett camouflage samtidigt.
Dessutom går uppbränt trä att äta - kol helt enkelt , rent ljummet och bra för magen.
Här är ett utklipp från just aktivt kol : Det kan vara enklare att greppa att 1 kilo kol innehåller 10 000 kalorier, och att var och en av oss köper hem mat motsvarande 120 kilo kol varje år.
Senast redigerad av Halvtrasch 2025-10-04 kl. 17:21.
För min egen del (som vägrar prepping) skulle ett krig ge mig tillgång till andras bostäder.
Inte nödvändigtvis för all maten, utan även för knivar, material för camping.
Själv drar jag nytta av andra. Helt klart billigast.
Senast redigerad av Halvtrasch 2025-10-07 kl. 15:45.
Klart man kommer ha användning av sina konserver, värmeljus och alkogel även i en krigssituation men efter två veckor är dessa saker slut och då är det bara att falla in i ledet.
Det är väl de första veckorna som kan bli problem, sedan har antagligen landet anpassat sig eller ockuperats.
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Precis! Skulle scenariot inträffa måste man gå under jorden bokstavligt menat. Göra inget som avslöjar sin lägesposition.
Att bo i hus på landet med kamin, konserver för två år och egen brunn...Nej. Jag förstår tänket men de kommer gå åt de med. Det kommer bli djungelns lag. Folk kommer ge sig ut på landet och med våld plundra allt de kommer åt.
Kan du lista många krig där sådan plundring varit vanlig? Ukraina verkar fungera ganska bra för att vara angripet. Det enda jag kan komma på som skulle kunna leda till sådan plundring är total samhällskollaps som även drabbat omgivningen, men då handlar det nog om kärnvapen mot flera större städer i Sverige, samt motsvarande i stora delar av Europa. Alltså en situation där vi har några miljoner internflyktingar i Sverige och obefintlig infrastruktur.