• 1
  • 2
2025-10-05, 19:42
Medlem
Vi vet sedan tidigare att Israel fuskar i Eurovision och betalar röster för att framstå som populära.

Nu framgår att Israel betalar influencers $$$ för pro-Israeliska och anti-palestinska inlägg på Instagram, TikTok, Facebook.

Citat:

The contracts allow for up to $900,000 in payments over several months and include a detailed pricing schedule: $60,000 in upfront payments to cover influencer recruitment and concept development, another $140,000 in development-phase payments as five or six influencers began posting, and monthly allocations of up to $250,000 earmarked for influencer fees, production, and agency costs. A final $50,000 was budgeted for wrap-up and post-campaign reporting.

..

Prime Minister Benjamin Netanyahu met with a group of US influencers on Friday in New York City. When one asked him about how to win back declining support for Israel, he said: “We have to fight back. How do we fight back? Our influencers. I think you should also talk to them if you have a chance, to that community — they are very important.”

Netanyahu added: “We have to fight with the weapons that apply to the battlefields in which we engage, and the most important ones are on social media.”

https://www.timesofisrael.com/israel...-campaign/amp/

Jag kommer ihåg Cambridge Analytica skandalen för ~10 år sedan då det blev stora rubriker i media att Ryssland köpt annonsplatser på Facebook. Då hette det att det var demokratiskt problem. Här ser vi att Israel tagit det till nästa nivå. Är det fortfarande ett demokratiskt problem?

Vad är era erfarenheter av Israels psy-ops?

Är dom proisraeliska åsikterna vi ser egentligen köpta?
Senast redigerad av LaneHaj 2025-10-05 kl. 19:51.
Citera
2025-10-05, 19:46
Medlem
Sasha08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Vi vet sedan tidigare att Israel fuskar i Eurovision och betalar röster för att framstå som populära.

Nu framgår att Israel betalar influencers $$$ för pro-Israeliska och anti-palestinska inlägg på Instagram, TikTok, Facebook.

Jag kommer ihåg Cambridge Analytica skandalen för ~10 år sedan då det blev stora rubriker i media att Ryssland köpt annonsplatser på Facebook. Då hette det att det var demokratiskt problem. Här ser vi att Israel tagit det till nästa nivå. Är det fortfarande ett demokratiskt problem?

Om Israel köpte TikTok bara för att kunna styra narrativet så säger det ju rätt mycket om hur mycket påverkan som faktiskt finns
Citera
2025-10-05, 19:54
Medlem
Sasha08s avatar
Citat:
Följande klipp visar en mycket nöjd Netanyahu som skryter om att dom håller på att köper TikTok och att dom kontrollerar X/Twitter:
https://youtu.be/b_chnlyDPk8
Säger rätt mycket när han sitter och säger det rakt ut, att ingen vågar säga ifrån
Citera
2025-10-05, 20:52
Medlem
Vad är det som är så konstigt med det här?

Att israel köper annons plats eller att influencers säljer?
Citera
2025-10-05, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Vad är det som är så konstigt med det här?

Att israel köper annons plats eller att influencers säljer?
I min värld är det moraliskt tvivelaktigt att ett land försöker förmildra folkmord och krigsbrott genom att betala pengar till folk i sociala medier. Det känns som att det är lite fel fokus.

Ungefär som när Monsanto försöker förmildra effekter av Roundup genom att betala forskare att skriva forskningsrapporter som fördunklar.
Citera
2025-10-05, 23:17
Medlem
kalkryggars avatar
Vad har vi för bevis på att Israel betalar $7000 för ett inlägg?

Citat:
I min värld är det moraliskt tvivelaktigt att ett land försöker förmildra folkmord och krigsbrott genom att betala pengar till folk i sociala medier. Det känns som att det är lite fel fokus.

Ungefär som när Monsanto försöker förmildra effekter av Roundup genom att betala forskare att skriva forskningsrapporter som fördunklar.

Fast Israel försöker inte förmildra folkmord. De talar om det väldigt mycket och alla tycker det är viktigt att tala om muslimernas pågående försök till folkmord på judarna.

Det här är inget nytt. Muslimerna har haft för avsikt att begå folkmord sen långt innan du och jag var födda. Långt innan ens dina föräldrar, morföräldrar och mormorsföräldrars föräldrar var födda.
Citera
2025-10-06, 03:11
Medlem
Citat:

Hmmz.
Jag förstår.
Men är det bara en part som får lobba sina folk mord? Bägge sysslar ju med det.
Enl mig så får inte ena sidan så får inte andra sidan.
Men det är väll mellan influencern & Israel - vad har du med det att göra?

Enl yttrande frihet så får båda sidor - vilket jag är helt ok med.

Ena sidan lyckas inte så bra med sitt folkmord och gnäller över det.
Andra sidan verkar ta 0 förluster och verkar mer tycka det är irriterande att ena sidan ens försöker.

Skit samma, jag förstår ändå inte vad VI i sverge har med något av det att göra.Zipp, 0, Inget är mitt svar
Senast redigerad av Chilledippen 2025-10-06 kl. 03:14.
Citera
2025-10-06, 04:30
Medlem
Citat:

Vilka jävla grisar.

Förvånas ständigt över hur vilka man än pratar med så hatar dom Israel men i Eurovision så haglar 12rna in och dagen efter löper repriserna av deras röstköperi in.
Ändå blir dom inte diskade.

Money can buy much, but not good people, som det heter.
Citera
2025-10-06, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Vad har vi för bevis på att Israel betalar $7000 för ett inlägg?
Det står i TS och så är det estimeringar från det:

The invoices detailed a sum of $900,000, starting in June and slated to end in November, for a cohort of 14-18 influencers to create content.

The document, which was filed under the Foreign Agents Registration Act, notes that the funding is for both “payments for influencers and production,” but does not provide a breakdown between the two. When taking into account the administrative production costs through Sept. 16 — legal fees, banking fees, marketing fees, and other project services noted in a separate document — that leaves an estimated sum of $552,946 for the influencers between June and September of this year.

The firm estimated that the cohort was expected to produce 75-90 posts in that time. Doing the math, that would be $6,143 per post on the low end. On the high end, each influencer could be making as much as $7,372 per post.

https://truthout.org/articles/influe...media-content/
Senast redigerad av LaneHaj 2025-10-06 kl. 07:50.
Citera
2025-10-06, 10:44
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Det står i TS och så är det estimeringar från det:

The invoices detailed a sum of $900,000, starting in June and slated to end in November, for a cohort of 14-18 influencers to create content.

The document, which was filed under the Foreign Agents Registration Act, notes that the funding is for both “payments for influencers and production,” but does not provide a breakdown between the two. When taking into account the administrative production costs through Sept. 16 — legal fees, banking fees, marketing fees, and other project services noted in a separate document — that leaves an estimated sum of $552,946 for the influencers between June and September of this year.

The firm estimated that the cohort was expected to produce 75-90 posts in that time. Doing the math, that would be $6,143 per post on the low end. On the high end, each influencer could be making as much as $7,372 per post.

https://truthout.org/articles/influe...media-content/

Om du faktagranskar källan så ser du att den bedöms vara ungefär lika vänsterextrem som vänstersnusket Expo. Det är således inte speciellt trovärdig källa. Kan man få en mer trovärdig källa?

Man undrar vilka det är som får så bra betalt. Det måste vara några få väl utvalda. Jag skulle inte ha några problem med att skriva sanningen om muslimernas folkmord på judarna om jag fick betalt för det. Kallas väl frilansjournalist?

För det är väl ingen som säger att de ljuger i sina inlägg som de gör?
Citera
2025-10-06, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Om du faktagranskar källan så ser du att den bedöms vara ungefär lika vänsterextrem som vänstersnusket Expo. Det är således inte speciellt trovärdig källa. Kan man få en mer trovärdig källa?

Man undrar vilka det är som får så bra betalt. Det måste vara några få väl utvalda. Jag skulle inte ha några problem med att skriva sanningen om muslimernas folkmord på judarna om jag fick betalt för det. Kallas väl frilansjournalist?

För det är väl ingen som säger att de ljuger i sina inlägg som de gör?
Ja du hade Times of Israel som källa i TS. Tack för att du visar din intelligens

Då låter det som att det är fritt fram för vem som helst egentligen att betala för att bilda opinion för vilken sak som helst. Cambridge Analytica var aldrig ett hot mot demokratin?
Senast redigerad av LaneHaj 2025-10-06 kl. 11:08.
Citera
2025-10-06, 11:27
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ja du hade Times of Israel som källa i TS. Tack för att du visar din intelligens

Då låter det som att det är fritt fram för vem som helst egentligen att betala för att bilda opinion för vilken sak som helst. Cambridge Analytica var aldrig ett hot mot demokratin?

Jo tack, jag anses oftast vara den mest intelligenta på Flashback.. inget nytt. Men bra att du har uppmärksammat det så du kanske kan lära dig ett å annat.

Det har väl alltid varit fritt fram för vem som helst att betala för att bilda opinion? Gör inte alla det? Huvudsaken är väl att det inte handlar om fake news eller propaganda. Då måste vi vara noga med att belysa att det är just fake news.

Så frågan är alltså om det rör sig om fake news eller om det handlar om legitim opinion?

Det är ju grötigt i den delen speciellt med all fake news som sprids av muslimska Hamas och sen sprids vidare av vänstersnusket i väst. Ta exemplet med det egna sjukhuset som muslimska Hamas bombade och försökte skylla på judarna. Det finns fortfarande dårar som tror på att det var judarna som bombade det.

Där har du exempel på varför det är viktigt att arbeta emot fake news. Därför som sagt är den brinnande frågan om opinionen skulle röra sig om fake news? Om det är det så är det skäl att vara kritisk. Om det var fake news så skulle nog Israel sett till att stoppa det omedelbart tror jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in