2025-10-06, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyniskallt
. Dom verkar ta drygt 2000kr/h bara. Drar det här ut på tiden så kan det rinna iväg duktigt och jag kan få problem med att betala denne. Antar att dom inte jobbar så att dom tar en del av kakan när allt är klart likt mäklare.

Du verkar ju ha inkomst. Så anlita jurist.

Du ska kräva halva värdet av ert hus. När man gifter sig så har man gemensam egendom.

Det är din lagliga rätt. Kvinnor hade inte tvekat en sekund på att ta halva värdet av ditt hus. Du ska göra likadant. Du ska inte vara ädel mot en person som försöker blåsa dig på pengar, efter alla dina uppoffringar.

Tillåt inte dig själv att bli utnyttjad. Vilket du i ärlighetens namn har blivit från första stund i denna relation. Betala hyra till sin fru?? Hon har tre barn som inte är dina??
Citera
2025-10-06, 07:07
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Du verkar ju ha inkomst. Så anlita jurist.

Du ska kräva halva värdet av ert hus. När man gifter sig så har man gemensam egendom.

Det är din lagliga rätt. Kvinnor hade inte tvekat en sekund på att ta halva värdet av ditt hus. Du ska göra likadant. Du ska inte vara ädel mot en person som försöker blåsa dig på pengar, efter alla dina uppoffringar.

Tillåt inte dig själv att bli utnyttjad. Vilket du i ärlighetens namn har blivit från första stund i denna relation. Betala hyra till sin fru?? Hon har tre barn som inte är dina??
Detta,
Hade din fru låtit dig ha kvar huset om situationen var tvärtom? Nej det hade hon inte.
Citera
2025-10-06, 07:14
Medlem
Jurister är inte gratis.

Det är stor sannolikhet att eventuella pengar i bodelningen kommer försvinna i kostnader för rättsprocessen. Det tar också lång tid.

Skulle det falla ut till din fördel slutar det antagligen med att kvinnan ändå saknar ekonomiska medel att lösa problemet.

Bryr du dig om barnen? Hur är er relation efter tre år under samma tak? Vill de skiljas från dig?

Gå vidare i livet, är mitt råd. Pengar kommer och går.
Citera
2025-10-06, 07:14
Medlem
Finns inga äktenskapsförord så är varandras sparpengar och hus era gemensamma tillgångar och ska delas lika vid en skilsmässa. Dock kan de ske en viss jämkning vid kortare äktenskap än 5 år till den rikare personens fördel.

Med andra ord ingen av er kan kräva något extra för att denne äger huset eller det var ”mina” sparpengar.
Citera
2025-10-06, 07:15
Medlem
flukkes avatar
Du kan säkert kräva halva huset av henne om du vill om ni inte har äktenskapsförord.
Men fan, det är en snart ensamstående 3 barns mor. Låt henne ha huset och några eventuella småpengar som du lagt på det.

Se det som läropengar och gå vidare.
Citera
2025-10-06, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Finns inga äktenskapsförord så är varandras sparpengar och hus era gemensamma tillgångar och ska delas lika vid en skilsmässa. Dock kan de ske en viss jämkning vid kortare äktenskap än 5 år till den rikare personens fördel.

Med andra ord ingen av er kan kräva något extra för att denne äger huset eller det var ”mina” sparpengar.

Kan tillägga att i och med att varandras pengar är gemensamma i ett äktenskap så torde ett hyreskontrakt påverka. Om du skulle betala hyra inom äktenskapet med ”dina” pengar som egentligen är bådas pengar betalar du till ”hemnes” pengar som du äger hälften av så det blir bara en rundgång av era gemensamma pengar,
Citera
2025-10-06, 07:20
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Du kan säkert kräva halva huset av henne om du vill om ni inte har äktenskapsförord.
Men fan, det är en snart ensamstående 3 barns mor. Låt henne ha huset och några eventuella småpengar som du lagt på det.

Se det som läropengar och gå vidare.
Lägg ner, ts har rätten på sin sida. Huset är värt 5 miljoner, hon får ta pengarna från försäljningen och hitta nått nytt boende. HON får ta det som en läropeng och försöka få ordning på sin ekonomi.
Citera
2025-10-06, 07:26
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Lägg ner, ts har rätten på sin sida. Huset är värt 5 miljoner, hon får ta pengarna från försäljningen och hitta nått nytt boende. HON får ta det som en läropeng och försöka få ordning på sin ekonomi.

Men alltså är du på riktigt? Du tycker TS ska tvinga en 3 barns mamma ur huset på grund av en formalitet? Inte konstigt att så många kvinnor föraktar oss män ibland.

Ts flyttade in innan de gifte sig och skulle då betala 7500/ månad.
Nu har han bott där "drygt 3 år" plus tiden innan de gifte sig. Låt oss säga 4 år

Men sina påstådda 450 000 blir det totalt 9375/månad som han har lagt ut, och då bor han i hus.

TS, se det som en hyra där det ingår livserfarenhet. Betala inte en spänn mer och spring iväg och köp dig en egen bostad
Citera
2025-10-06, 07:29
Medlem
Har ni papper skrivna sinsemellan på lånet? Annat skriftligt som visar överenskommelsen? Mail, sms?

Sen faller ni troligen under jämkning /skevdelning då ni varit gifta kortare tid än 5 år.

Du behöver absolut en jurist. Sen läs på innan du begär bodelningsförrättare. Det kostar också en massa pengar.

https://enklajuridik.se/jamkning-av-...ng-skilsmassa/

Citat:
Tack för ditt svar! Du har en del poänger absolut. Jag vill inte på något sätt handla omoraliskt mot henne. Jag vill henne väl och är inte intresserad av en enda krona från henne som jag inte lagt från egen ficka till en början. Jag har även tagit ett lån då jag hade bättre kreditvärdighet än henne för att lösa lån hon tagit som hon betalade hög ränta på. Det gjorde så att vi sänkte hennes månadskostnader avsevärt. Men jag ligger fortfarande och betalar på det lånet. Och sant, hon har inte mått bra. Men ja det passar väl kanske bättre att ta upp i relationsforumet.

Det jag är mest intresserad av är hur gällande det där hyreskontraktet står sig i en bodelning. Om vi når en överenskommelse på en summa sen kommer hon dragandes med det där efteråt. Senaste halvåret har jag dock betalt hyra till henne och inte lagt några betydande summor på huset. Hon är på krigsstigen gentemot mig och jag vill mest skydda mig själv och få till ett smidigt avslut där jag blir kompenserad bland annat för lånet jag står på efter jag betalade alla de där småkrediterna. Tråkigt lån att bära med sig i mitt nya liv.
Citera
2025-10-06, 07:30
Medlem
Undrar om svaren blivit annorlunda om en kvinna bott hyresfritt i tre år i en mans hus och sedan vill bli kompenserad för det? För jag gissar att även ts ätit av maten han köpte?

Synd dock att du lånade ut 150 000 utan att skriva nåt.
Citera
2025-10-06, 07:35
Medlem
PrippsFats avatar
Citat:
Tack för ditt svar! Du har en del poänger absolut. Jag vill inte på något sätt handla omoraliskt mot henne. Jag vill henne väl och är inte intresserad av en enda krona från henne som jag inte lagt från egen ficka till en början. Jag har även tagit ett lån då jag hade bättre kreditvärdighet än henne för att lösa lån hon tagit som hon betalade hög ränta på. Det gjorde så att vi sänkte hennes månadskostnader avsevärt. Men jag ligger fortfarande och betalar på det lånet. Och sant, hon har inte mått bra. Men ja det passar väl kanske bättre att ta upp i relationsforumet.

Det jag är mest intresserad av är hur gällande det där hyreskontraktet står sig i en bodelning. Om vi når en överenskommelse på en summa sen kommer hon dragandes med det där efteråt. Senaste halvåret har jag dock betalt hyra till henne och inte lagt några betydande summor på huset. Hon är på krigsstigen gentemot mig och jag vill mest skydda mig själv och få till ett smidigt avslut där jag blir kompenserad bland annat för lånet jag står på efter jag betalade alla de där småkrediterna. Tråkigt lån att bära med sig i mitt nya liv.
Hmm. Någonstans så tror jag att du mår bättre, om du bara låter det hela gå. Vi män skall betala för kvinnor. Gud med dig.
Citera
2025-10-06, 07:39
Medlem
TheKhurgans avatar
Sluta bete dig som en kvinna.
450 000 var vad det kostade dig att alka runt och snickra på hennes hus i tre år. Vilket inte alls är någon fantasisumma för att bo i en villa. Det är inte bara lån som ska betalas, det är elräkning, sophämtning, försäkring, internet, vatten och avlopp om du har kommunalt, osv osv.

Bara lämna nu och tacka för de tre år ni haft. Konflikter kostar mer i slutändan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in