2025-10-02, 13:52
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Därför att en man och en kvinna som är tillsammans med varandra och har sex med varandra kan inte sägas köpa sex av varandra för att de hjälps åt i vardagen och ställer upp för varandra. Samma med vänner som ligger med varandra osv.

Förstår du nu varför det är näst intill omöjligt att föra en diskussion/argumentation med dig?

Det står förklarat 1000 ggr i tråden, bara att läsa ikapp lite.

Jag vill höra din förklaring. Och ta hänsyn till att sexköp inte ses som ett brott mot individen (säljaren) utan ett brott mot staten.
Citera
2025-10-02, 14:07
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Därför att en man och en kvinna som är tillsammans med varandra och har sex med varandra kan inte sägas köpa sex av varandra för att de hjälps åt i vardagen och ställer upp för varandra. Samma med vänner som ligger med varandra osv.
Men att fråga grannen och hon kommer med ett motbud som jag accepterar då är det helt plötsligt inte OK?

Eller ännu "värre" egentligen, grannen kommer med ett erbjudande (jag har inte frågat utan hon erbjuder) och jag tackar ja och genomför samlaget och min del av dealen så ska jag ses som en brottsling och straffas medans hon kan fortsätta och göra likadant mot nästa granne och nästa o.s.v.

Var ligger det någon som helst logik i det?
Citera
2025-10-02, 14:46
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Jag vill höra din förklaring. Och ta hänsyn till att sexköp inte ses som ett brott mot individen (säljaren) utan ett brott mot staten.

Min förklaring är samma som förklarats 1000 ggr tidigare i tråden.

Citat:
Men att fråga grannen och hon kommer med ett motbud som jag accepterar då är det helt plötsligt inte OK?

Eller ännu "värre" egentligen, grannen kommer med ett erbjudande (jag har inte frågat utan hon erbjuder) och jag tackar ja och genomför samlaget och min del av dealen så ska jag ses som en brottsling och straffas medans hon kan fortsätta och göra likadant mot nästa granne och nästa o.s.v.

Var ligger det någon som helst logik i det?

Säljer hon sex?
Citera
2025-10-02, 14:55
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Säljer hon sex?

Enligt lagen gör hon ju det eftersom sexet vi hade var med ett villkor som skulle uppfyllas.
Sådan är ju definitionen av lagen. Trodde att du hade förstått det.

Citat:
Det är straffbart att köpa sexuella tjänster mot ersättning, med en straffskala som är böter eller fängelse i högst ett år.
Citera
2025-10-02, 14:56
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Enligt lagen gör hon ju det eftersom sexet vi hade var med ett villkor som skulle uppfyllas.
Sådan är ju definitionen av lagen. Trodde att du hade förstått det.

Jaha, men varför frågar du då?

Jag känner väl inte din granne....
Citera
2025-10-02, 14:58
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Säljer hon sex?

Återigen blir jag förbluffad (fast jag borde väl egentligen inte bli det längre när det gäller vissa personer här på FB).

Menar du att du funnits i den här tråden och skrivit tusentals inlägg som du säger utan att ha vetat om detta?

Citat:
I Sverige är det lagligt att sälja sex. Men att köpa sexuella tjänster är olagligt. Förbudet innebär att det är olagligt att mot ersättning skaffa sig en tillfällig sexuell förbindelse. Ersättningen kan vara pengar, men även varor eller tjänster som alkohol, boende, presenter eller resor.
Citera
2025-10-02, 14:59
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jaha, men varför frågar du då?

Jag känner väl inte din granne....

Men vad menade du med din fråga om hon säljer sex eller inte? Jag skrev ju att min granne erbjöd sex mot ersättning.
Citera
2025-10-02, 16:23
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Återigen blir jag förbluffad (fast jag borde väl egentligen inte bli det längre när det gäller vissa personer här på FB).

Menar du att du funnits i den här tråden och skrivit tusentals inlägg som du säger utan att ha vetat om detta?

Ja precis, det är olagligt att köpa sex i Sverige.
Citera
2025-10-02, 16:40
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ja precis, det är olagligt att köpa sex i Sverige.

Vi borde jobba för att även förbjuda försäljningen av sexuella tjänster om vi nu inte vill ha förekomsten av det i vårt land. Det skulle vara det enda logiska och rätta att göra.
Jag tror att du är med på tåget eftersom du inte vill att prostitution ska förekomma i Sverige.
Citera
2025-10-02, 17:11
Medlem
Citat:
Fan vad patetisk du är.

Som vanligt träffar jag mitt i prick och du har ingenting att sätta emot överhuvudtaget.
Citera
2025-10-03, 16:14
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Är det här något man skulle kunna anföra mot en person som säljer sex? Det skulle ju vara intressant att se om något sådant skulle kunna leda till åtal och dom.

https://lawline.se/answers/brottsprovokation-1

Citat:
Vidare gäller att en privatperson som begår brottsprovokation teoretiskt sett skulle kunna dömas till förberedelse, stämpling eller medverkan till brott enligt 23 kap. BrB. Den som med uppsåt att främja brott hjälper till med att tillhandahålla pengar inför brottet eller hjälper till med något annat som är ägnat att användas som hjälpmedel vid ett brott kan dömas till förberedelse till brott, 23 kap. 2 § 1-2 st. BrB. I vissa fall kan brottsprovokatören dömas till stämpling enligt 23 kap. 2 § 3 st. BrB om denne i samråd med annan beslutar att utföra ett brott eller försöker förmå annan att utföra brott eller erbjuder sig eller åtager sig att utföra ett brott. Brottsprovokatören skulle även kunna göra sig skyldig till medverkan till brott, 23 kap. 4 § BrB, genom att uppsåtligen främja gärningsmannen med råd eller dåd.

Ytterligare brott som skulle kunna bli aktuellt för en brottsprovokatör är uppvigling, 16 kap. 5 § BrB. Det innebär att någon i ord eller skrift uppmanar till brottslighet. Alternativt oredligt förfarande som stadgas i 9 kap. 8 § BrB och som innebär att någon förfar oredligt och vilseleder någon att utföra handling eller underlåtenhet som medför skada för den vilseledde.
Citera
2025-10-06, 07:27
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Antag att den kvinnliga grannen kommer med ett erbjudande om sex mot betalning (jag har inte frågat utan hon erbjuder) och jag tackar ja och genomför samlaget och min del av dealen så ska jag ses som en brottsling och straffas medans hon kan fortsätta och göra likadant mot nästa granne och nästa o.s.v.

Var ligger det någon som helst logik i det? Tycker du att det är logiskt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in