2025-10-04, 15:13
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koladags99
Undra om dom tänker på Svenska/nordiska IPTV leverantörer som dom vill ta användare till

Har en bekant som använder en amerikansk leverantör så han tänker spontant att han inte är lika utsatt då han använder vpn och för att se svenska kanaler samt hans transaktioner (betalningen) är mot usa/sydamerika ist för något ställe/mottagare i norden/sverige ?

VPN och utländsk betalning är inget magiskt skydd. Själva transaktionen kan absolut göra det krångligare att koppla honom direkt till en svensk leverantör, men det är fortfarande olagligt att köpa och använda pirat-IPTV, oavsett om betalningen går till USA, Sydamerika eller Jupiter.

VPN skyddar mot att ens trafik enkelt kan loggas av svenska myndigheter/ISP, men det är inte vattentätt. Om leverantören åker dit kan kundlistor, mejladresser eller betaluppgifter ändå hamna i fel händer. Och skulle polisen i Sverige verkligen vilja utreda en enskild användare så har de samarbetsvägar även utanför Norden.

Risken för att en vanlig användare blir fälld är liten i praktiken – man går oftast efter leverantörer och större säljare – men att tro att man är ”säker” för att man betalar via ett utländskt konto och kör VPN är lite naiv tänkt.

Så, ja: mindre exponerad än de som swishar till en snubbe i Sverige, men inte immun.
Citera
2025-10-04, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
VPN och utländsk betalning är inget magiskt skydd. Själva transaktionen kan absolut göra det krångligare att koppla honom direkt till en svensk leverantör, men det är fortfarande olagligt att köpa och använda pirat-IPTV, oavsett om betalningen går till USA, Sydamerika eller Jupiter.

VPN skyddar mot att ens trafik enkelt kan loggas av svenska myndigheter/ISP, men det är inte vattentätt. Om leverantören åker dit kan kundlistor, mejladresser eller betaluppgifter ändå hamna i fel händer. Och skulle polisen i Sverige verkligen vilja utreda en enskild användare så har de samarbetsvägar även utanför Norden.

Risken för att en vanlig användare blir fälld är liten i praktiken – man går oftast efter leverantörer och större säljare – men att tro att man är ”säker” för att man betalar via ett utländskt konto och kör VPN är lite naiv tänkt.

Så, ja: mindre exponerad än de som swishar till en snubbe i Sverige, men inte immun.

Vill tillägga där att han betalade via ett svensk konto han använde och inte ett utländskt.

Men det jag ville egentligen komma fram till på ett sätt eller annat så känns det som lagen riktar in sig på svenska/nordiska iptv leverantörer?

Går ju själv i tankar att skaffa det just pga fotbollen jag vill se på helgen men inte betala 700spänn i månaden gör det alldeles för dyrt för min smak.
Citera
2025-10-04, 18:03
Medlem
Har haft konversation med dom via mail, får inte ha konto där mer. Dom gav mig möjlighet att sälja innehavet jag hade. Å de är för att dom anser att jag skickat pengar till en plånbok där jag stöttat kriminella
Citat:
Ursprungligen postat av Herrenshand
Näe de är inte livstids avstängt, det är i säkert läge. Bara förklara för dom att du vill få den hävd och svara på deras frågor
Citera
2025-10-04, 19:14
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koladags99
Vill tillägga där att han betalade via ett svensk konto han använde och inte ett utländskt.

Men det jag ville egentligen komma fram till på ett sätt eller annat så känns det som lagen riktar in sig på svenska/nordiska iptv leverantörer?

Går ju själv i tankar att skaffa det just pga fotbollen jag vill se på helgen men inte betala 700spänn i månaden gör det alldeles för dyrt för min smak.

Ja, du har rätt i att polisen i första hand går efter svenska eller nordiska leverantörer, eftersom de är lättare att komma åt juridiskt och tekniskt. De har servrar, kunder och betalspår i Sverige.

Men även om fokus ligger på säljarna så är det fortfarande olagligt att köpa pirat-IPTV, oavsett var tjänsten kommer ifrån. Skillnaden är mest praktisk – inte juridisk.

Att du betalar via ett svenskt konto gör det dessutom enklare att koppla ihop dig med köpet om leverantören skulle granskas. Så även om risken är liten att de jagar enskilda användare, så finns den där – särskilt om man hamnar i samma kunddatabas som en leverantör som åker fast.

Och ja, jag fattar helt din poäng om fotbollen. 700 spänn i månaden är löjligt. Jag kör själv IPTV. Men IPTV är lite som att köra bil utan körkort – det funkar tills du blir stoppad
Citera
2025-10-05, 18:09
Medlem
Fler som har stött på problem med AppleTVs nya 26.0.1 uppdatering?
Varken IPTVX eller iPlayTV fungerar längre, varken med xtream eller m3u.

Ser ut som Apple höjt TLS kraven och att ingen app just nu kan fungera
Citera
2025-10-05, 18:29
Citat:
Ursprungligen postat av omgpsr
Fler som har stött på problem med AppleTVs nya 26.0.1 uppdatering?
Varken IPTVX eller iPlayTV fungerar längre, varken med xtream eller m3u.

Ser ut som Apple höjt TLS kraven och att ingen app just nu kan fungera

Jag har inte märkt någon förändring varken på iPlayTV eller UHF, använder 26.0.1 på Apple TV. Låter snarare som ett problem med din IPTV-leverantör?
Senast redigerad av Stalker. 2025-10-05 kl. 18:31.
Citera
2025-10-06, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stalker.
Jag har inte märkt någon förändring varken på iPlayTV eller UHF, använder 26.0.1 på Apple TV. Låter snarare som ett problem med din IPTV-leverantör?

Apple blockerar alla okrypterade HTTP förfrågningar i tvOS 26. Precis som du säger ligger på leverantören och inte Apple. Men jag löste det
Citera
2025-10-06, 15:15
Medlem
Citat:

Försöker förstå dig rätt här, är det så att man är fullständigt skyddad mot att kunna bli spårad av myndigheter med en VPN vad gäller själva datatrafiken som trafikeras på ens IP- adress eller kan det hända att de kan se det trots att man använder en VPN?
Det andra om att man kan åka dit om man har gjort en oförsiktig betalning eller att det blir problem om leverantören åker dit och det finns kundlistor osv förstår jag självklart men frågan här gäller enbart möjligheten att kunna spåra trafik som körs genom en VPN. Jag trodde ju att själva vitsen med VPN är att trafiken blir 100% anonymiserad.
Citera
2025-10-07, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nissehult74
Försöker förstå dig rätt här, är det så att man är fullständigt skyddad mot att kunna bli spårad av myndigheter med en VPN vad gäller själva datatrafiken som trafikeras på ens IP- adress eller kan det hända att de kan se det trots att man använder en VPN?
Det andra om att man kan åka dit om man har gjort en oförsiktig betalning eller att det blir problem om leverantören åker dit och det finns kundlistor osv förstår jag självklart men frågan här gäller enbart möjligheten att kunna spåra trafik som körs genom en VPN. Jag trodde ju att själva vitsen med VPN är att trafiken blir 100% anonymiserad.
Finns olika VPN-protokoll, Wireguard är väl det snabbaste och säkraste i dagsläget och används av alla VPN-leverantörer.
Ja, din internettrafik krypteras, så en utomstående kan inte se vad du tittat på/laddat ner. Dessutom gör ip-adressen ett extra hopp. Så din trafik från din ISP IP går via en VPN-server som ändrar din IP ut till var du än riktar din trafik.
Så om någon loggar servern du strömmar till/från kommer de endast att se ditt VPN-IP. På samma sätt kommer din ISP endast se att du strömmar till/från ditt VPN-IP.
Vill staten komma åt den som kikar på tex IPTV så måste de antingen få din ISP att förvägra dig att skicka din trafik via VPN, ELLER, införa en lag för de tvingar VPN-leverantören att spara loggar en viss tid som sedan kan begäras ut.
Den lagen finns inte idag, men skulle inte förvåna mig om de kommer att försöka sig på att få igenom det? Vips, så bor vi i Kina vad gäller internet och personlig integritet...
Citera
2025-10-07, 09:12
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nissehult74

Inte riktigt 100 %. En VPN krypterar trafiken mellan dig och VPN-servern, så din internetleverantör eller myndigheter ser inte vad du gör – bara att du är uppkopplad mot en viss VPN-nod. Men anonymiteten slutar där.

VPN-bolaget ser fortfarande din riktiga IP-adress och kan i teorin logga vad du gör. Många påstår att de inte loggar, men du vet aldrig helt säkert. Om myndigheter i ett land begär ut uppgifter från VPN-leverantören, och den leverantören samarbetar, så går det att spåra.

Dessutom finns andra sätt att identifiera användare: webbläsarfingeravtryck, cookies, DNS-läckor, felkonfigurerade appar eller bara att man loggar in någonstans med sitt riktiga konto.

Så, VPN ger starkt integritetsskydd mot slentrianmässig spårning – men inte total anonymitet. Det är skillnad på ”svårt att spåra” och ”omöjligt att spåra”
Citera
2025-10-07, 17:20
Medlem
Citat:
Inte riktigt 100 %. En VPN krypterar trafiken mellan dig och VPN-servern, så din internetleverantör eller myndigheter ser inte vad du gör – bara att du är uppkopplad mot en viss VPN-nod. Men anonymiteten slutar där.

VPN-bolaget ser fortfarande din riktiga IP-adress och kan i teorin logga vad du gör. Många påstår att de inte loggar, men du vet aldrig helt säkert. Om myndigheter i ett land begär ut uppgifter från VPN-leverantören, och den leverantören samarbetar, så går det att spåra.

Dessutom finns andra sätt att identifiera användare: webbläsarfingeravtryck, cookies, DNS-läckor, felkonfigurerade appar eller bara att man loggar in någonstans med sitt riktiga konto.

Så, VPN ger starkt integritetsskydd mot slentrianmässig spårning – men inte total anonymitet. Det är skillnad på ”svårt att spåra” och ”omöjligt att spåra”

Tack för svar.
Tycker det låter som att man har ett gott skydd genom en VPN då.
Är det någon särskild som du kan rekommendera vad gäller bra pris och god funktionalitet just för Iptv?
Citera
2025-10-08, 08:46
Medlem
Hade varit intressant att läsa denna

https://www.expressen.se/nyheter/sve...illegal-ip-tv/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in