Citat:
Ursprungligen postat av
nissehult74
Försöker förstå dig rätt här, är det så att man är fullständigt skyddad mot att kunna bli spårad av myndigheter med en VPN vad gäller själva datatrafiken som trafikeras på ens IP- adress eller kan det hända att de kan se det trots att man använder en VPN?
Det andra om att man kan åka dit om man har gjort en oförsiktig betalning eller att det blir problem om leverantören åker dit och det finns kundlistor osv förstår jag självklart men frågan här gäller enbart möjligheten att kunna spåra trafik som körs genom en VPN. Jag trodde ju att själva vitsen med VPN är att trafiken blir 100% anonymiserad.
Finns olika VPN-protokoll, Wireguard är väl det snabbaste och säkraste i dagsläget och används av alla VPN-leverantörer.
Ja, din internettrafik krypteras, så en utomstående kan inte se vad du tittat på/laddat ner. Dessutom gör ip-adressen ett extra hopp. Så din trafik från din ISP IP går via en VPN-server som ändrar din IP ut till var du än riktar din trafik.
Så om någon loggar servern du strömmar till/från kommer de endast att se ditt VPN-IP. På samma sätt kommer din ISP endast se att du strömmar till/från ditt VPN-IP.
Vill staten komma åt den som kikar på tex IPTV så måste de antingen få din ISP att förvägra dig att skicka din trafik via VPN, ELLER, införa en lag för de tvingar VPN-leverantören att spara loggar en viss tid som sedan kan begäras ut.
Den lagen finns inte idag, men skulle inte förvåna mig om de kommer att försöka sig på att få igenom det? Vips, så bor vi i Kina vad gäller internet och personlig integritet...