2025-10-06, 00:13
Medlem
Cyniskallts avatar
Jag och min fru har efter många turer äntligen bestämt oss för att skiljas. Hon tog initiativet i våras så jag kammade till mig och försökte lösa hela vår situation. Jag lyckades men nu har jag insett att detta fan inte fungerar. Nog om det. Jag flyttade för några dagar sen och vi har redan delat upp alla ägodelar.

Gifta i drygt 3år.
Inga äktenskapsförord.
Inga gemensamma barn.

Båda är överens om skilsmässa. Jag flyttade in i hennes hus innan vi gifte oss. Vi skrev då ett kontrakt (på mitt intiativ) som är signerat av oss båda att jag ska betala 7500kr i månaden för hyra/per månad och att jag har en uppsägningstid på tre månader. När vi väl flyttade ihop så ändrade hon sig och tyckte jag kunde stå för en del löpande kostnader såsom mat till henne och hennes 3 barn, lite fix med kåken osv. Inga överföringar gjordes månatligen från min sida därför utan jag betalade för allt annat. Det funkade bra. Däremot så förde jag ett par gånger över större belopp till henne (runt 50 000kr X 3) för att hjälpa henne då hon blev sjukskriven och hade kört sin ekonomi delvis i botten. Jag fortsatte att renovera på huset och vi båda kämpade med ekonomin.

Sen gifte vi oss, var förälskade, skulle leva hela livet ut och ja det gamla vanliga. Jag såg giftermålet delvis som en säkerhet att om allt skiter sig mellan oss så har jag iallafall en investering i huset (värt runt 5 miljoner) och bör således inte gå tomhänt ur vår separation då jag lagt flera hundra tusen kronor på huset och en hel del pengar för att rädda henne efter hon har dragit på sig skulder. Som jag nämnt skrevs inget äktenskapsförord vid giftermålet. Jag har även lagt drygt en kvarts miljon på renoveringar på kåken efter vi gifte oss. Renoveringar som var nödvändiga.

Nu sket sig allt mellan oss och hon har blivit totalt förändrad. Jag var nästan lite beredd på det. Jag har sagt till henne att jag vill inte gå tomhänt ur detta då jag lagt ner i princip alla mina besparingar i huset och på henne. Jag har sagt att jag är nöjd med 450 000kr och sen är vi klara med varandra. Då behöver vi inte krabba med bodelning osv. Detta är pengar hon inte har men jag har sagt att hon får låna dom pengarna eller i värsta fall betala av mig under en längre period.

Idag plockar hon helt plötsligt fram vårt gamla hyreskontrakt och säger att jag inte följt det. Hon säger att 7500kr i mer än 3 år blir nästan 300 000kr. Alla renoveringar som jag lagt ner pengar på vill hon inte betala. Det ingår i ett äktenskap menar hon att man hjälper varandra. Vi har ännu inte ansökt om skilsmässa, (tänkte fixa med det i veckan för jag har haft så mycket med flytten). Nu hävdar hon att hon ska skriva över sitt hus till sin ena dotter innan skilsmässan går igenom. Hon har tydligen läst att det är den dagen då man ansöker om skilsmässa som man går efter om man bodelar, vilket verkar stämma. Vet inte om hon försökt göra detta idag men förmodligen bara ett hot. Hon handlar enbart i affekt och hon har gett sig fan på att jag inte ska få en krona säger hon. Helt plötsligt är hon 15år i huvudet.

Jag är nog inte den första mannen i världshistorien som slängt pengar på ett fruntimmer. Jag kommer ekonomiskt gå minus ur denna relationen och är beredd på det. Men jag ser gärna att jag får tillbaka för många utav mina utlägg. Jag är inte intresserad av att blåsa henne på något sätt utan vill henne trots allt detta väl. Mycket därför att hon har ett par ungar hemma där huset är deras trygghet. Jag pallar verkligen inte tjafsa med henne mer och jag är inte jättesugen på att dra in jurister och hela den cirkusen. Min ekonomi är dessutom rätt svag efter alla dessa turer. Plus att jag frånsett från det ekonomiska inte alltid varit en speciellt bra make då jag druckit en hel del alkohol under vår relation. Dock inte i närheten av hennes barn. Vad har jag för juridiska rättigheter? Vi är ju trots allt gifta utan äktenskapsförord. Trumfar det där hyreskontraktet en eventuell bodelning? Jag vill bara avsluta allt detta och försöka få tillbaka en del (helst alla) mina pengar som jag lagt på denna relation.
Senast redigerad av Cyniskallt 2025-10-06 kl. 01:09.
Citera
2025-10-06, 00:19
Medlem
auruns avatar
Du anlitar givetvis en jurist. Det måste du. Du är inte sugen på det men herregud, det är värt det.
Citera
2025-10-06, 00:35
Medlem
bithaxs avatar
Det hon försöker göra genom att skriva över huset på dottern är något som förmodligen kommer att ogillas i rätten om det gjorts enbart för att undvika bodelning.
Citera
2025-10-06, 00:47
Medlem
Du måste ta hjälp av en jurist!
Citera
2025-10-06, 01:17
Medlem
iflys avatar
Jurist!!!
Citera
2025-10-06, 01:19
Medlem
kalkryggars avatar
som sagt. Kontakta en jurist imorgon. Senast.

För att allt ska gå rätt till och att du genast ska förstå hur läget ligger på ett möte exakt efter er situation.
Citera
2025-10-06, 01:36
Medlem
I sin helhet så tycker jag det endast är 50.000 x 3 som är pengar som du moraliskt sett kan kräva tillbaka, då resten av pengarna så att säga verkar rymmas i vad boendet kostat och vanliga levnadskostnader under åren som man givetvis delar och bär bördan av när man är gifta.

Men jag uppfattar de 50.000 x 3 som en form av lån faktiskt.

Men överlag så verkar ju hennes ekonomi inte må bra. Jag tror inte hon mår bra heller. I själva verket verkar hon vara livrädd att få hela sitt liv förstört pga ekonomin.

Trist situation, jag ser ingen bra väg ut ur det här förutom att hon säljer huset och ger dig 150.000 kr. Hon får flytta in i ett billigare boende för som jag förstår det är hela boendekostnaden 15.000 kr i månaden, vilket hon inte har råd med ändå.

Eventuellt eftersom du lagt ner tid på reparationer kanske huset ökat i värde och då kan man ju dela på den vinsten?
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-10-06 kl. 01:38.
Citera
2025-10-06, 01:46
Medlem
Cyniskallts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Du anlitar givetvis en jurist. Det måste du. Du är inte sugen på det men herregud, det är värt det.

Tack för ditt råd!

Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Det hon försöker göra genom att skriva över huset på dottern är något som förmodligen kommer att ogillas i rätten om det gjorts enbart för att undvika bodelning.

Jo utåt sett känns det rätt glasklart vad det är hon försöker sig på.

Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Du måste ta hjälp av en jurist!

Citat:
Ursprungligen postat av ifly
Jurist!!!

Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
som sagt. Kontakta en jurist imorgon. Senast.

För att allt ska gå rätt till och att du genast ska förstå hur läget ligger på ett möte exakt efter er situation.

Låter som folk har en rätt enad åsikt vad jag bör göra. Har läst lite om bodelningsförättare. Känns som en bra mellanväg annars. En opartisk person som kan hjälpa till att medla och jobba fram en okej lösning som båda kan leva med. Men då vi står så långt ifrån varandra så kanske det bara blir cirkus och då vore det skönt att bara lämna över till juristen. Dom verkar ta drygt 2000kr/h bara. Drar det här ut på tiden så kan det rinna iväg duktigt och jag kan få problem med att betala denne. Antar att dom inte jobbar så att dom tar en del av kakan när allt är klart likt mäklare.
Citera
2025-10-06, 01:55
Medlem
Inkommers avatar
Du ska ha hälften av husets värde. Hon lär inte hinna skriva över huset innan du begär skilsmässa.
Eller du ska ha hälften av era gemensamma tillgångar. Hon har kanske lån på 4.9m. Då blir det ju inte så mycket iallafall.
Senast redigerad av Inkommer 2025-10-06 kl. 02:03.
Citera
2025-10-06, 01:55
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyniskallt
Men då vi står så långt ifrån varandra så kanske det bara blir cirkus och då vore det skönt att bara lämna över till juristen. Dom verkar ta drygt 2000kr/h bara. Drar det här ut på tiden så kan det rinna iväg duktigt och jag kan få problem med att betala denne.

Du borde kunna hitta en jurist som kan ha ett möte med dig lite billigare än 2000kr. Inte mycket billigare men lite i alla fall.

Du tar ett möte och tar med dig papper ni har skrivit och förklarar situationen. Sen ger juristen dig ett utlåtande om vad du har för chanser. Sen kan det vara klart där med en jurist.

Om inte annat så kanske du för ställa in dig på att hon drar av hyrespengarna från det belopp du hävdar att du lagt ut och kanske kan få mellanskillnaden. För du sa ju att du inte var intresserad av att börja trassla med att ta delar av huset etc vilket jag tycker verkar vara en bra tanke.

Men det kanske kan vara så illa att du tar reda på exakt läge ni sitter i och om hon inte vill ge dig något av det du lagt ut så kanske du säger att då går du hela vägen och ska ha "din del av allt". Då kanske hon blir spak och försöker "köpa ut dig" med den mindre summan.

Rätt vore väl i ärlighetens namn den summan du säger dig lagt ut minus hyrespengarna.

Fast jag sitter bara här och chansar eftersom jag egentligen inte vet någonting om hur det mer exakt ser ut för er.
Citera
2025-10-06, 02:00
Medlem
WalterPinkmanBitchs avatar
Du måste se till att hon blir rädd för dig, då kommer hon vara mer inställd på att hitta en lösning.
Citera
2025-10-06, 02:07
Medlem
Cyniskallts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
I sin helhet så tycker jag det endast är 50.000 x 3 som är pengar som du moraliskt sett kan kräva tillbaka, då resten av pengarna så att säga verkar rymmas i vad boendet kostat och vanliga levnadskostnader under åren som man givetvis delar och bär bördan av när man är gifta.

Men jag uppfattar de 50.000 x 3 som en form av lån faktiskt.

Men överlag så verkar ju hennes ekonomi inte må bra. Jag tror inte hon mår bra heller. I själva verket verkar hon vara livrädd att få hela sitt liv förstört pga ekonomin.

Trist situation, jag ser ingen bra väg ut ur det här förutom att hon säljer huset och ger dig 150.000 kr. Hon får flytta in i ett billigare boende för som jag förstår det är hela boendekostnaden 15.000 kr i månaden, vilket hon inte har råd med ändå.

Eventuellt eftersom du lagt ner tid på reparationer kanske huset ökat i värde och då kan man ju dela på den vinsten?

Tack för ditt svar! Du har en del poänger absolut. Jag vill inte på något sätt handla omoraliskt mot henne. Jag vill henne väl och är inte intresserad av en enda krona från henne som jag inte lagt från egen ficka till en början. Jag har även tagit ett lån då jag hade bättre kreditvärdighet än henne för att lösa lån hon tagit som hon betalade hög ränta på. Det gjorde så att vi sänkte hennes månadskostnader avsevärt. Men jag ligger fortfarande och betalar på det lånet. Och sant, hon har inte mått bra. Men ja det passar väl kanske bättre att ta upp i relationsforumet.

Det jag är mest intresserad av är hur gällande det där hyreskontraktet står sig i en bodelning. Om vi når en överenskommelse på en summa sen kommer hon dragandes med det där efteråt. Senaste halvåret har jag dock betalt hyra till henne och inte lagt några betydande summor på huset. Hon är på krigsstigen gentemot mig och jag vill mest skydda mig själv och få till ett smidigt avslut där jag blir kompenserad bland annat för lånet jag står på efter jag betalade alla de där småkrediterna. Tråkigt lån att bära med sig i mitt nya liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in