2025-10-06, 00:26
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Du vet uppenbarligen inte vad en allegori är

Ok, idiot. Låt oss gå igenom vad en allegori är för något:

Nationalencyklopedins ordbok (NE):
En allegori definieras som en "utvidgad metafor där en berättelse eller bild används för att uttrycka en abstrakt idé eller moralisk princip"

Svenska Akademiens ordbok (SAOB):
En allegori definieras som en "berättelse eller framställning där personer, händelser eller föremål har en bildlig, överförd betydelse, ofta för att förmedla en moralisk, religiös eller filosofisk tanke".
Citera
2025-10-06, 00:29
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Nationalencyklopedins ordbok (NE):
En allegori definieras som en "utvidgad metafor där en berättelse eller bild används för att uttrycka en abstrakt idé eller moralisk princip"

Då tackar jag för erkännandet att jag hade rätt och du hade fel.
Citera
2025-10-06, 00:40
Medlem
[quote=Strix m/94|93144909]

Citat:
Det Du kallar "strunt", kallar jag värderingar,

japp många av dina s.k. värderingar är just strunt, tom ondskefullt strunt.

ex."värderingen" att man ska prioritera äktenskap före människors väl och ve, ex barns.

Citat:
Ja, kärleksrelationen har jag inga synpunkter på. Men, min relation är den enda sorten som kan producera fortbestånd, "från ax till limpa". Detta är naturvetenskapligt och socialt oomkullrunkeligt.

Fel...barn kan även bli till utanför äktenskap. De kan tom bli till utan en relation.
Och barn kan existera även i relationer som inte består av barnets biologiska föräldrar.
Men återigen....dessa direkt ondskefulla "värderingar" som ger direkt farliga konsekvenser för massa människor. ex nu värderingen av att heterosexuella äktenskapliga relationer skulle vara mer värt än andra och dessa dina värderingars efterföljande politk som förstör livet för många.

Det som verkligen bär ett värde Uven med mänskliga relationer är just det relationella, dvs människor som uppskattar varandra och inte som du ständigt prioriterar det institutionella och formella.
Citera
2025-10-06, 00:48
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Då tackar jag för erkännandet att jag hade rätt och du hade fel.

Fiffi tror att hon får rätt för att hon säger att hon har rätt, så söt hon är. Nåja, ska ge dig en passande allegori om varför man inte bör diskutera med fiffi:

En åsna kommer fram till en tiger och säger att gräset är blått.
Tigern nekar detta och säger att det är grönt. Blå! Grön! Blå! Grön! Skriker de fram och tillbaka tills åsnan och tigern bestämmer sig att ta det med ett lejon som ligger och solar på det gröna gräset.
Lejonen säger: Åsnan har rätt, gräset är blått!
Åsnan skuttar glatt iväg och repeterar: Gräset är blått! Gräset är blått!
Tigern undrar vad fan det är för fel på lejonet som gav åsnan rätt om att gräset är blått och lejonet svarar: Det gör detsamma vad åsnan tror på, med du som tiger borde vara betydligt smartare än att diskutera med en åsna!
Senast redigerad av Naknekejsaren 2025-10-06 kl. 00:50.
Citera
2025-10-06, 00:57
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Nej, det behöver vi inte - av något skäl.

Då tackar jag för erkännandet att du ljög då du sa att äktenskap endast handlade om fortplantning.

Citat:
Nej, det har med omsorg om kärnfamiljen att göra.

Fast hur många gånger jag än frågar så kan du inte säga en enda konkret påverkan det skulle få på "kärnfamiljen"

Inte en enda, din sturska framtoning till trots. Det är verkligen patetiskt

Vagt trams som "uttunning" är fullständigt intetsägande och är allt du har att komma med. Och det är för att du inte ärlig. Den sanna anledningen är HELT UPPENBART HOMOFOBI. Det är helt enkelt jobbigt för dig personligen att se homosexuella gifta sig, därför vill du skydda dina patetiska känslor på bekostnad av andras rättigheter. Vilket gör dig till en vidrig människa.

Citat:
Rööööööö, vänstern!!!

Suck. Jag är inte ens vänster. Jag är bara inte ett fördomsfullt, frihetsinskränkande fittnylle. Men fortsätt skriv "vänster" om du går igång på det. Jag vill inte ta ifrån dig den sista metoden du har för att få erektion.

Citat:
Det var inte förhållande jag diskuterade, utan äktenskap. Ett sluttande plan, till t ex månggifte.

Så i din lilla fantasivärld kan man inte ha homoäktenskap utan att få månggifte? Vad skulle du säga till någon som sa att man inte kan få heteroäktenskap utan att få månggifte?

Låt mig gissa, du tror det leder till pedofili också? Vore ju hemskt om kyrkans monopol på området bröts, antar jag?

Citat:
Jag har ingen aning

Du vet inte vad du tror? Jag frågade vad du trodde. Jag tror iaf jag är något på spåren här, din sort förnekar sig aldrig, jag kan läsa er som bok

Citat:
Jag tror inte att jag hävdat att homosexuella skall få adoptera endast i nödfall.

Så nu kan du inte ens stå ens för det. Herr Folk-måste-ta-ansvar.
(FB) Ni som är emot abort, vad anser ni om minderåriga blir gravida?

Citat:
Jag är inkonsekvent när jag bedömer det som lämpligt.

Vilket är precis vad jag sagt hela tiden. Tack för erkännandet, om än sent

Nu behöver du bara komma ut som ett homofobiskt as också så är jag nöjd. Det enda jag vill ha från dig är ärlighet. Så vad sägs? Är du redo ännu?
Senast redigerad av Fiffiniffi 2025-10-06 kl. 01:08.
Citera
2025-10-06, 01:11
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Derp, derr, allegori

Godnatt på er. Jag vill bara framföra ett stort tack för självmålet där du klistrade in från NE och inte förstod att NE höll med mig

Wow, liksom
Citera
2025-10-06, 01:12
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Gräset är blått.

Jo då, fru åsna, du har rätt: gräset är blått och Jesus sa givetvis att slavar måste lyda sina mästare (senaste gången du använde ordet "självmål" emot mig)

Du är så duktig.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2025-10-06 kl. 01:18.
Citera
2025-10-06, 01:26
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jesus sa givetvis att slavar måste lyda sina mästare (senaste gången du använde ordet "självmål" emot mig)

Jaja, Paulus sa det och Paulus sa sig ha fått en uppenbarelse från Jesus. Spela roll, det är fortfarande ett helt otroligt självmål från din sida att ta upp slaveri som något som kristen etik är emot. Det är så otroligt korkat. Kristendomen har liksom haft slavar under den överväldigande majoriteten av sin existens, och texterna är helt uppenbart för slaveri. Att kalla det för självmål är närmast generöst
Citera
2025-10-06, 01:42
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Åsnan erkänner att hon hade fel men övergår i vanlig ordning till att spy ut ny åsnekunskap om att Paulus påstod att allt som han skrev kom direkt från Jesus.

Jeopardyfrågan är: Vad är evangeliet?

Och följdfrågan: räknas Efesierbrevets hushållskoder som en del av evangeliet?

Gå och lägg dig åsna, ditt åsnebeteende här är en slösseri på min tid och diskussionen är överkurs för din del.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2025-10-06 kl. 01:57.
Citera
2025-10-06, 05:22
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Då snackar jag om extrema fall som ex 5 åriga Lina Medina (1939) som blev våldtagen av sin far och födde en son.

Gör ni undantag där?

När gör ni undantag?

Jag är själv emot abort men för mig så finns det vissa undantag som i extrema fall ex minderåriga, våldtäkter, sjukdomar osv.
Trots att jag är okej med dom undantagen så anser jag fortfarande att det är mord.

Jag är mest emot abort används som preventivmedel, har en vuxen kvinna 18+ blivit gravid så får hon allt föda barnet, då borde abort bara accepteras av medicinska skäl. Och ja, jag är för undantag som exempelvis unga tonåringar blir gravida, om nån blir gravid genom våldtäkt etc.
Citera
2025-10-06, 06:41
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jeopardyfrågan är: Vad är evangeliet?

Fyra första böckerna i NT.

Citat:
Och följdfrågan: räknas Efesierbrevets hushållskoder som en del av evangeliet?

Nej. Min fråga till dig är:
Är Paulus skrifter en del av kristen etik, du vet, den etik som påstods vara emot slaveri?

Och en bonusfråga:
Vid kristendomens begynnelse, tror du folk som troddes ha träffat Jesus hade mer eller mindre legitimitet att uttalsa sig i t ex etiska frågor?
Citera
2025-10-06, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Jag är mest emot abort används som preventivmedel, har en vuxen kvinna 18+ blivit gravid så får hon allt föda barnet, då borde abort bara accepteras av medicinska skäl. Och ja, jag är för undantag som exempelvis unga tonåringar blir gravida, om nån blir gravid genom våldtäkt etc.

Då blir ju följdfrågan, vem ska ta hand om alla de där tvångsfödda barnen de 18 år som de kommer behöver vårdansansvariga?
Låt säga en man gjort en sexarbetande kvinna gravid för att hennes preventivmedel fallerade och han vägrade använda kondom....vem ska åläggas 18 års vårdnadsansvar för den ungen som alltså ska tvångsutvecklas och tvångsfödas mot bådas vilja?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in