Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-10-05, 11:47
Medlem
Eftersom jag tillhör minoritet som kan ändra sig angående MOPs olika detaljer så vill jag nu understryka att jag gör det.
Efter moget övervägande så kan jag inte längre bortse från Inge Ms konsekventa uppgift att det väntat en man utanför Dekorima.Denna uppgift skall kopplas till de tidsuppgifter som Inge M själv påstår skall läggas störst vikt på.Det handlar således om en "väntetid" för Dekorimamannen om cirka 10-15 sekunder.
Jag har tidigare köpt argumentationen att Anders B varit denna man.Nu tror jag icke det längre.
Scenariot passar inte ihop med Anders Bs egna uppgifter i vad jag finner rimlig grad.

Jag sällar mig således till exempelvis postare Enough is enoughs förloppsuppfattning.

Jag är övertygad om att Grandmannen,Tensonmannen samt Dekorimamannen i Inge Ms grundläggande observation är en och samma person.Denne har följt efter LOPs från bokhandeln precis söder om biograf Grand och han har passerat makarna någonstans söder om Skandias entre och brottsplatsen.

Man måste kunna ändra sig när så är påkallat av materialfakta och övriga uppgifter.
Citera
2025-10-05, 11:58
Jag blev nyfiken pga av ditt inlägg, googlade i tråden och hittade det här inlägget från 2011. Lite intressant tyckte jag också. Stockholm var ju en spioncentral under kalla kriget så att CIA var här och jobbade och dessutom samarbetade med Sverige "under täcket" ser jag inte som det minsta uppseendeväckande. Men kanske den sovjetiska radiotrafiken hade något att göra med den där SÄPO-operationen som Tore Forsberg och en kvinnlig kollega till honom skulle genomföra mordkvällen? Radiotrafiken behövde ju inte nödvändigtvis ha med palmemordet att göra.

2011-03-04, 12:06
Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Postat av Myllo
Livlig radiotrafik före mordet
Läser en intervju med Ted Holmqvist, Ludvika som fyller 70 år. Den 1 mars 1986
satt han i Tanzania och lyssnade på Voice of America i kortvågsradio. "Strax efter
midnatt bröt de sändningen och berättade att Sveriges premiärminister skjutits på
öppen gata. Det framkom också genom den amerikanska ambassaden i Stockholm
att det varit en otrolig radiotrafik i området under timmarna före för att sedan tvärt
upphöra strax innan det hände" tillägger han apropå de teorier som finns kring det
olösta mordet. Min kommentar: Mycket intressant med den livliga radiotrafiken men
även det faktum att amerikanerna skulle känna till den bättre än vad svenskarna gjorde.
Citat:
Ursprungligen postat av longlake
Möjligt att det står någonstans… Hur var det med radiotrafiken från ryska ambassaden? Den intensifierades runt mordet för att sedan dö ut?
Någon som vet något mer?
Senast redigerad av Kvartalet2023 2025-10-05 kl. 12:01.
Citera
2025-10-05, 15:06
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Här var personen han såg: https://www.sverigesradio.se/avsnitt/ny-mordmysteriet-i-steg

Att en 46-årig förtidspensionerad finsk skogsarbetare sköt Olof Palme är svårt att tro. Även om skogsarbetaren hade en midjelång blå täckjacka när han själv sköts. Efter 15 år i Sverige kunde han inte svenska.

Skogsarbetaren sköts för pengar. Den 21 november 1986. På Bringåsens skjutbana öster om Östersund. GM brände kroppen. På en skogsväg vid E4 i Steg norr om Hudiksvall (25 mil från mordplatsen i Jämtland).

Motivet var pengar. GM beställde ett nytt körkort åt BO. Med GM:s foto istället för BO:s. För att komma åt BO:s pengar. Länstidningen i Östersund publicerade körkortsfotot av GM. I tron att det var BO(!) Har nog bara hänt en gång i Sverige (rätta mig om jag har fel). Lokaljournalisten Ulf Wallin mer eller mindre löste fallet. Han skulle ha bevakat Palme-mordet.

GM var inte den skarpaste kniven i lådan. Han anmälde BO:s körkort som försvunnet. Han beställde ett nytt med sitt eget foto. Han lät BO:s hörselkåpor från skjutbanan sitta kvar när kroppen brändes. Han parkerade BO:s Datsun vid stationen i Hudiksvall. Han lät BO:s finnspets (registrerad på BO) springa lös i Hudiksvall. Tillfrågad om vilket datum han senast träffade BO uppgav GM ett datum en vecka efter BO:s död.

Knappast en cover-up av Palme-mordet.

GM hördes av Palme-utredarna 1992. Då avtjänade han ett livstidsstraff för mordet. Förhöret (G14620-2) finns på wpu.nu och palmemordsarkivet.se. Inget av intresse framkom vid förhöret (så vitt jag kan se).

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/ny-mordmysteriet-i-steg
Citera
2025-10-05, 18:39
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Ett sätt att få svar på frågan huruvida NF såg AB eller inte är att helt enkelt ställa den frågan till NF.

Det finns ju ett foto på AB från rekonstruktionen som visar hur han var klädd på mordkvällen.

Så vitt jag vet har varken polis eller privatsparare vidtagit denna självklara åtgärd.

Jag är rätt övertygad om att NF skulle svara att det inte var AB han såg.

Jag är rätt övertygad att den numera 62-årige Nicola Fauzzi skulle svara att han står för vad han svarade för 39 år sedan. Att han själv var övertygad att vittnet Anders Björkman var mannen som gick "5 - 10 meter" bakom paret Palme när Fauzzi mötte paret 10 meter norr om Skandias entré.

För övrigt är det fel att kalla Fauzzi "italienare". Som Ann-Marie Åsheden gjorde i boken "Jakten på Olof Palmes mördare" 1987 (den första boken om mordet). Fauzzi föddes i Vallentuna. Familjen kom till Sverige i början av 60-talet.

Det vore intressant att höra Fauzzi berätta om förhören i mars 1986 och referaten av dessa förhör (inget tyder på att Fauzzi fick läsa och godkänna referaten 1986). Om Fauzzi läste referaten (de blev offentliga när Christer Pettersson åtalades 1989).

Det måste ha varit en överraskning för Fauzzi att Ström feltolkade honom den 3 mars 1986 och flyttade platsen där Fauzzi mötte paret Palme ett kvarter norrut från Sveavägen 44 (tio meter norr om Skandias entré) till Sveavägen 56 och platsen där Fauzzi hörde skotten ett kvarter norrut från Sveavägen 50 till Sveavägen 62. Ström visste inte att korvhandlaren Ljubisa Najic hade förhörts den 1 mars och att paret Palme korsade Sveavägen vid Adolf Fredriks Kyrkogata. Förhören med Najic kunde Ström läsa i Expressen den 4 mars.

Det måste också ha varit en överraskning för Fauzzi att han feltolkades på nytt den 25 mars (på grund av Ströms feltolkning den 3 mars). Länninge trodde att platsen där Ström trodde att Fauzzi mötte paret Palme (Sveavägen 56) var platsen där Fauzzi hörde skotten.

Att flytta den platsen 60 meter norrut från Sveavägen 50 till Sveavägen 56 var Länninges initiativ (på grund av hans feltolkning den 25 mars av Ströms feltolkning den 3 mars). Inte den 22-årige Fauzzis initiativ. Fauzzi gjorde som han blev ombedd och gick 43 sekunder och 60 meter för långt till Sveavägen 56 istället för Sveavägen 50. Inget i referatet tyder på att Fauzzi plötsligt insåg den 25 mars att han hörde skotten 60 meter längre norrut än han uppgav den 3 mars (att skotten hördes "några meter" efter en korsning som måste ha varit korsningen med Adolf Fredriks Kyrkogata och inte korsningen med Kammakargatan).

Om Fauzzi även läste förhören med Anders Björkman måste det också ha varit en överraskning att Björkman inte fick visa var han vände (som han bad att få göra i förhöret den 3 mars), inte tillfrågades var han vände förrän den 25 mars 1987 (mer än ett år efter mordet) och inte ombads att förklara vad han menade med "10 meter norr om dörrarna till banken" när han besvarade frågan. En amatör (som aldrig hade utrett ett mord) toppstyrde utredningen 1986.
Senast redigerad av Lebel 2025-10-05 kl. 18:44.
Citera
2025-10-05, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Jag är rätt övertygad att den numera 62-årige Nicola Fauzzi skulle svara att han står för vad han svarade för 39 år sedan. Att han själv var övertygad att vittnet Anders Björkman var mannen som gick "5 - 10 meter" bakom paret Palme när Fauzzi mötte paret 10 meter norr om Skandias entré.

För övrigt är det fel att kalla Fauzzi "italienare". Som Ann-Marie Åsheden gjorde i boken "Jakten på Olof Palmes mördare" 1987 (den första boken om mordet). Fauzzi föddes i Vallentuna. Familjen kom till Sverige i början av 60-talet.

Det vore intressant att höra Fauzzi berätta om förhören i mars 1986 och referaten av dessa förhör (inget tyder på att Fauzzi fick läsa och godkänna referaten 1986). Om Fauzzi läste referaten (de blev offentliga när Christer Pettersson åtalades 1989).

Det måste ha varit en överraskning för Fauzzi att Ström feltolkade honom den 3 mars 1986 och flyttade platsen där Fauzzi mötte paret Palme ett kvarter norrut från Sveavägen 44 (tio meter norr om Skandias entré) till Sveavägen 56 och platsen där Fauzzi hörde skotten ett kvarter norrut från Sveavägen 50 till Sveavägen 62. Ström visste inte att korvhandlaren Ljubisa Najic hade förhörts den 1 mars och att paret Palme korsade Sveavägen vid Adolf Fredriks Kyrkogata. Förhören med Najic kunde Ström läsa i Expressen den 4 mars.

Det måste också ha varit en överraskning för Fauzzi att han feltolkades på nytt den 25 mars (på grund av Ströms feltolkning den 3 mars). Länninge trodde att platsen där Ström trodde att Fauzzi mötte paret Palme (Sveavägen 56) var platsen där Fauzzi hörde skotten.

Att flytta den platsen 60 meter norrut från Sveavägen 50 till Sveavägen 56 var Länninges initiativ (på grund av hans feltolkning den 25 mars av Ströms feltolkning den 3 mars). Inte den 22-årige Fauzzis initiativ. Fauzzi gjorde som han blev ombedd och gick 43 sekunder och 60 meter för långt till Sveavägen 56 istället för Sveavägen 50. Inget i referatet tyder på att Fauzzi plötsligt insåg den 25 mars att han hörde skotten 60 meter längre norrut än han uppgav den 3 mars (att skotten hördes "några meter" efter en korsning som måste ha varit korsningen med Adolf Fredriks Kyrkogata och inte korsningen med Kammakargatan).

Om Fauzzi även läste förhören med Anders Björkman måste det också ha varit en överraskning att Björkman inte fick visa var han vände (som han bad att få göra i förhöret den 3 mars), inte tillfrågades var han vände förrän den 25 mars 1987 (mer än ett år efter mordet) och inte ombads att förklara vad han menade med "10 meter norr om dörrarna till banken" när han besvarade frågan. En amatör (som aldrig hade utrett ett mord) toppstyrde utredningen 1986.

Det finns en särskild anledning till att jag är säker på att NF kommer säga att AB inte var Tensonmannen.

I konfrontationsförhöret den 29/4 1986 kommentarer NF att Tensonmannens jacka var längre än alla figuranters. Om AB är Tensonmannen måste alltså alla figuranter haft kortare jackor än AB. Att så var fallet finner jag högst osannolikt.
Citera
2025-10-05, 21:29
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel

10 meter norr om dörrarna till banken kan väl inte betyda något annat än 10 meter norr om dörrarna till Götabanken, och inte dörrarna till Sveavägen 44 som du fantiserar om.

I förhöret den 25:e mars säger NF att han såg LOP på 20 meters avstånd och en man 10 meter bakom dem. Det är 30 meter från dörrarna till Sveavägen 44 och minst 60 meter från dörrarna till Götabanken.

Men instämmer helt och fullt i att det borde ha ställts följdfrågor.

NF är troligen det enda vittne som sett GM rakt framifrån på bara någon meters avstånd.
Citera
2025-10-05, 21:55
Medlem
Basfaktas avatar
Fråga till er i tråden som kan saker om vapen och ammunition:

Kallas de kulor som hittades vid mordplatsen för "helmantlad ammunition", dvs Winchester Western.357 Metal Piercing? Eller kanske "halvmantlad" ? Eller vad?

Jag har läst på Wikipedia att helmantlad ammunition passerar rakt igenom kroppen medan halvmantlad stannar kvar och orsakar betydligt värre skador. Är det rätt?
Senast redigerad av Basfakta 2025-10-05 kl. 21:59.
Citera
2025-10-05, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det är Kanger (1987) som talar om tre taxibilar, och följaktligen tre taxichaufförer: "D", "H" och "S".

"S": "Chaufför i taxibilriktning norrut på Sveavägen i 'svängfilen' till vänster mot Tunnelgatan. Ser medellång, 'ej äldre' man med mörk jacka, 'snarare av midjemodell än trekvartslång'. Mannen bär troligen mössa."

Placeringen av bilen tyder på att det är killen som körde AH och KJ som avses, men det var ingen taxi?

"S" betyder "Sven" alltså? SÅL ...

Taxiföraren Sven-Olof Isaksson hävdade att han körde förbi mordplatsen vid tidpunkten för mordet. Han är förhörd i E637-2.
https://drive.google.com/file/d/1W4jKnqu07RAu1zipVR3bWY41jecyDQIW/view
Citera
2025-10-05, 23:23
Medlem
Varför avfärdades CP:s erkännande som han berättade för Gert Fylking?
Citera
2025-10-05, 23:32
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanddyn
Taxiföraren Sven-Olof Isaksson hävdade att han körde förbi mordplatsen vid tidpunkten för mordet. Han är förhörd i E637-2.
https://drive.google.com/file/d/1W4jKnqu07RAu1zipVR3bWY41jecyDQIW/view

Taxiföraren verkar otillförlitlig. Han verkar ha kört förbi vid en senare tidpunkt.

Jag har inte läst E637-2-D (sista förhöret med taxiföraren). Har du?
Citera
2025-10-05, 23:45
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
10 meter norr om dörrarna till banken kan väl inte betyda något annat än 10 meter norr om dörrarna till Götabanken, och inte dörrarna till Sveavägen 44 som du fantiserar om.

I förhöret den 25:e mars säger NF att han såg LOP på 20 meters avstånd och en man 10 meter bakom dem. Det är 30 meter från dörrarna till Sveavägen 44 och minst 60 meter från dörrarna till Götabanken.

Jag har alltid misstänkt att det är något fel på din spatiala förmåga.

Du borde kanske undersöka den? Ta med dig Thomas Pettersson också.

Allt som behövs är kanske ett års paus från skärmen.

Fauzzi fick syn på paret Palme när de var 20 meter norr om Skandias entré. De möttes när de var 10 meter norr om Skandias entré. fick Fauzzi syn på Björkman. Som gick 5 - 10 meter (den 3 mars) eller 8 - 10 meter (den 25 mars) bakom paret Palme.
Citera
2025-10-06, 01:28
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Det finns en särskild anledning till att jag är säker på att NF kommer säga att AB inte var Tensonmannen.

I konfrontationsförhöret den 29/4 1986 kommentarer NF att Tensonmannens jacka var längre än alla figuranters. Om AB är Tensonmannen måste alltså alla figuranter haft kortare jackor än AB. Att så var fallet finner jag högst osannolikt.

Je ne pense pas.

Konfrontationsgruppen den 28 och 29 april 1986

PS. Lika illa var det ställt i mars.

Konfrontationsgruppen den 17 mars 1986
Senast redigerad av Lebel 2025-10-06 kl. 01:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in