• 1
  • 2
2025-10-05, 19:55
Medlem
INSÄNDARE. Många högutbildade arbetskraftsinvandare tvingas ta de sämst avlönade jobben för att överleva. Varför hedrar Sverige ändå dessa ”goda” invandrarhjältar och låter dem arbeta i de usla branscher som ingen högutbildad svensk kan tänka sig att arbeta i – i stället för att anställa dem i kvalificerade arbeten? frågar sig Lan Kieu, filosofie doktor och invandrare.

https://www.dn.se/insandare/valkomme...-far-stadjobb/

Stämmer fortfarande detta?
Citera
2025-10-05, 20:09
Medlem
Crabbofixs avatar
"Lan Kieu är en forskare associerad med Umeå Centrum för Genusstudier (UCGS) vid Umeå universitet"

lol
Citera
2025-10-05, 20:13
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
"Många svenskar skrattar innerst inne åt högkvalificerade invandrare som tvingas städa".
Nä. Rent hittepå.
Citera
2025-10-05, 20:14
Medlem
Masingas avatar
Engelska verkar inte vara en merit för få jobb i Sverige som utbildad.
Citera
2025-10-05, 20:24
Medlem
Crabbofixs avatar
vilka är dom kvalificerade arbeten som lan kieu pratar om? genusforskning?

jag hade hellre sett att hon arbetade som städare och gjorde lite nytta.
Citera
2025-10-05, 20:44
Medlem
I andra länder kanske "högutbildad" betyder hos dom något annat, nioårsgrundskola, kan koranen utantill?
Citera
2025-10-05, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
INSÄNDARE. Många högutbildade arbetskraftsinvandare tvingas ta de sämst avlönade jobben för att överleva. Varför hedrar Sverige ändå dessa ”goda” invandrarhjältar och låter dem arbeta i de usla branscher som ingen högutbildad svensk kan tänka sig att arbeta i – i stället för att anställa dem i kvalificerade arbeten? frågar sig Lan Kieu, filosofie doktor och invandrare.

Det finns även många högutbildade svenskar som har svårt att få jobb eller jobb som stämmer med deras kvalifikationer.
Sedan är det tämligen snårigt att få jobb i Sverige, då arbetsförmedlingen inte riktigt fungerar som den ska och vi har en arbetsmarknad som till stort består av kontakter, samt dessutom en tämligen trögrörlig arbetsmarknad.
Sedan är det ju inte bara en frågan om att vara högutbildad utan det handlar även om den svenska marknaden har behov för deras kompetens, samt om den håller måttet.
Men rent generellt inte bara i Sverige utan i resten av västeuropa, så fungerar det bättre att komma hit som outbildad bidragsflykting utan några andra ambitioner än att få bidrag för att sysselsätta vänstertomtarna på deras statliga jobb som de ska försöka rädda på något sätt och lotsa runt i systemet.
Citera
2025-10-05, 21:18
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum

Jag ser problemet i artikeln, nämligen att luta sig mot arbetsförmedlingen och tro att denna ska fixa fram relevanta jobb. Det är inte så det fungerar. Arbetsförmedlingen förmedlar inga jobb. Man måste själv skaffa sig kontakter och ta sig in på arbetsmaknaden och vara väldigt målmedveten om man vill ha ett högstatusjobb. Det är inget man får av arbetsförmedlingen. Deras enda uppdrag är att dölja arbetlöshet och firssera siffror.

Citat:
Hon flyttade från Thailand till Sverige för 13 år sedan för en betald doktorandtjänst. Efter sin doktorsexamen fortsatte hon med en postdoktorandtjänst och en tidsbegränsad forskarposition.

Detta citat är ännu märkligare. För jag vet nämligen att Thailand har som krav (om de sponsrar en person att gå och avlägga doktorsexamen utomlands) att man ska åka hem och undervisa hemma i Thailand. Det gjorde hon inte? Och vad var problemet med att ta en tjänst i Thailand? Var hon från muslim från 3-city och ville därför inte åka hem igen?

Slutligen, att jobba som forskare eller lektor borde inte vara enda möjligheten om man har en phd.
Hur man lyckas ta sig dit och sedan sumpa det är också mycket underligt. Det måste ju då vara en för industrin oanvändbar kunskap man tagit till sig. T.ex. man doktorerar inom djuphavsbiologi och lyckas inte få jobb sedan.
Senast redigerad av bithax 2025-10-05 kl. 21:29.
Citera
2025-10-05, 21:29
Medlem
Har sagt det förut och säger det igen har man läst en utbildning i sitt hemland så bör det inte vara några konstigheter att göra flera kunskapstest för att styrka detta. Jag med svensk juristexamen kan inte åka till Saudi och kräva ett jobb som jurist det förstår väl vem som helst. Helt annan lagstiftning till att börja med. Däremot är jag övertygad att jag hade haft bättre verktyg och förutsättningar än någon på programmet förutsatt att jag kan språket, och jag hade nog skämts om jag misslyckades.

En examen är ett kvitto på kunskap, numera tycks dock individer plugga för status och skiter fullständigt i att lära sig saker utan pluggar dagen innan tentamen för att få så bra betyg som möjligt - det märker jag på nyexaminerade inom mitt egna fält som inte minns de mest grundläggande sakerna man lär sig första terminen.
Senast redigerad av sweetcrypto 2025-10-05 kl. 21:35.
Citera
2025-10-05, 21:37
Medlem
Onanikrems avatar
Arbetskraftsinvandring hamnar helst där den behövs, tror inte vi behöver importera städare, så bara utbilda sig vidare! Arbetskraftsinvandring skall ju inte ta arbeten från våra arbetslösa analfabeter heller!
För att städa behöver man inte kunna läsa och knappt ens svenska.

Finns det inget jobb inom rymdforskning får de väl söka sig vidare, de (högutbildade)
Citera
2025-10-05, 21:39
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Har sagt det förut och säger det igen har man läst en utbildning i sitt hemland så bör det inte vara några konstigheter att göra flera kunskapstest för att styrka detta. Jag med svensk juristexamen kan inte åka till Saudi och kräva ett jobb som jurist det förstår väl vem som helst. Helt annan lagstiftning till att börja med. Däremot är jag övertygad att jag hade haft bättre verktyg och förutsättningar än någon på programmet förutsatt att jag kan språket, och jag hade nog skämts om jag misslyckades.

En examen är ett kvitto på kunskap, numera tycks dock individer plugga för status - det märker jag på nyexaminerade inom mitt egna fält som inte minns de mest grundläggande sakerna man lär sig första terminen.

Min Sambo är från Thailand och hon har en kandidatexamen i "Business and marketing" från Rattana Bundit University. Men hon har aldrig jobbat med marknadsföring, utan hon har haft lite egen firma och sådär på halvtid och i jobbat med Kerry frakt på deltid. Och då blir det såhär, ja vad ska hon göra i Sverige? Hon fick bli undersköterska tyckte jag, för det var det enklaste sättet att få en inkomst.
Så jag hjälpte henne att plugga SFI och göra alla arbeten mm. Och det funkade ju.

Men hur skulle hon kunna jobba med marknadsföring i Sverige? Jag kan inte ens den branchen själv så jag vet inte ens vart man börjar. Och ska man då sitta på sin bak och vänta på att bli serverad ett jobb av AMS? Nä jag tror inte det är någon vidare bra idé. UHR har godkänt hennes examen, men vad ska vi göra med det pappret?
Senast redigerad av bithax 2025-10-05 kl. 21:44.
Citera
2025-10-05, 21:42
Medlem
Kan intyga att det kan hända att det blir så. Jag är ingenjör med två master (7 år totalt) och mitt första jobb i Sverige var som kyrkogårdsarbetare. Absolut inget fel med det, jag behövde en inkomst tills jag hittade ett jobb inom mitt yrke. Ingen skrattade åt mig dock, jag upplevde bara vänlighet och tålamod med mina, då bristande, språkkunskaper.

Om det finns folk som skrattar åt en arbetande människa, säger det mer om dem, än någon annan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in