2025-10-05, 17:13
Medlem
Jordgubbes avatar
Lär väl framkomma mer men i det här fallet är inte poängen "brott mot mänskligheten" utan att så gammaldags som ur nåt avsnitt ur Kalle Anka & Co att man kan följa var de drar fram i sitt blufferi. Deras fula nunor måste upp på Youtube.

"I något fall har personen lyckats lura till sig pengar ... Polisen uppmanar till försiktighet om okända besökare ringer på eller om okända tar kontakt. De kan vara mycket påstridiga och fara med osanning om ändamålet med försäljningen."
Citera
2025-10-05, 17:42
Medlem
Kickassfarsans avatar
Köper man en ros av en zigenare förtjänar man att bli blåst.
Citera
2025-10-05, 17:44
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Dom säljer rosor som påstås gå till välgörande ändamål.

Lite som bluffen med dövas riksförbund.
Hur ond är man om man köper rosor som de påstår ska gå till välgörande ändamål?
Är man så nedrig förtjänar man att bli lurad.
Citera
2025-10-05, 18:20
Medlem
Onanikrems avatar
Rekommenderar alla att ta bort sig från Hitta, Eniro, Ratsite, Mrkoll, Merinfo osv. Vissa går det på direkten och andra får man maila ett par - tre gånger och hänvisa till GDPR. Jag är numera borta från alla jag känner till utom bilregistret och Skattemyndigheten.

Vet de inte var de skall börja gör man det svårare för dem. Visst de kan gå direkt på seniorboenden och sånt, men där är jag inte än. Skulle för övrigt aldrig köpa något vid dörren eller via telefonförsäljare.
Citera
2025-10-05, 19:10
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
vad består bedrägeriet av?
Tar du emot rosen vill de ha 500 kronor för den och du får svårt att backa ur affären då de blir aggressiva
Citera
2025-10-05, 19:11
Medlem
Citat:

Gamla vanliga.. blommor plundrade från kyrkogårdar? Som i alla andra stora städer i världen tar du emot den vägrar de ta tillbaka objektet och vill ha kontanter.

Andra upplägg är väl att säga att man kommer från någon lokal förening som arbetar ideellt... Mötte själv ett gäng på spårvagnen i GBG som sålde begagnade pingisrack och sa att de kommer från någon klubb, alltså helt klart romer som aldrig spelat pingis i sitt liv, förmodligen stulit sakerna från någon fritidsgård.
Senast redigerad av sweetcrypto 2025-10-05 kl. 19:20.
Citera
2025-10-05, 19:22
Medlem
okok1s avatar
Eftersom polisen hemlighåller allt så får man väl gissa. Skyddar de kriminella?

Jag antar att folk får ett papper uppkört i ansiktet där det står:
xxx 500kr
yyy 750kr
uuu 1000kr

Påhittade namn och vad de köpte rosen för. För att få så hög "donation" som möjligt. Priset är nog inte fast utan det är nog en frivillig donation och som tack får man en ros. Kanske.
Citera
2025-10-05, 19:41
Medlem
spoilers avatar
Fler ziggisaktiviteter.

Citat:
05 oktober 10.17, Stöld, Tanum

En man i 70-årsåldern uppger att det kommer fram ett par till honom vid shoppingcentret i Tanumshede.

Paret utger sig vara från Dubai och verkar vilja ge eller sälja smycken till mannen. Han berättar vidare att paret sätter på honom ett halsband som han får testa. När de tar av honom smycket igen försvinner samtidigt mannens eget halsband.

Patrull åker ut till shoppingcentret, pratar med mannen och samlar in uppgifter om paret som då lämnat platsen i bil. Anmälan upprättas gällande stöld alternativt grov stöld.
https://polisen.se/aktuellt/handelse...7-stold-tanum/
Citera
2025-10-05, 19:44
Medlem
NyfikenMenErfarens avatar
Citat:

Att det inte finns något välgörande ändamål.
Citera
2025-10-05, 19:57
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickassfarsan
Köper man en ros av en zigenare förtjänar man att bli blåst.
Njae inte om de dyker upp hemma i din entré och trycker ner den i halsen på dig.
Citera
2025-10-05, 19:59
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske
Tar du emot rosen vill de ha 500 kronor för den och du får svårt att backa ur affären då de blir aggressiva

Samma sak som dom höll på med för 10 år sedan men då gick dom runt på gatorna och överlämnade en ros som dom vägrade ta tillbaka och hävdade att man köpt, ville personen inte betala ställde dom till med en jäkla scen.
Dom ger sig på äldre för dom vågar inte lägga ner rosen på marken och stänga dörren.
Citera
2025-10-05, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
Hur vet de var de äldre bor?

Om det är romer varför söker de då inte asyl som alla andra ekonomiske flyktingar?

Jag har "träffat" romer på E45 som ville sälja mig "äkta guld" till ett bra pris men tackade ändå nej.

Kan man väl kolla på valfri adresstjänst innan man knackar?
Romer är EU-medborgare och kan ”söka jobb” i Sverige. De behöver ingen asyl.
Jag tror du missade ditt livs gulddeal!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in