2025-10-05, 10:37
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Hur fan kan de ta flera dagar innan man får pengar via bank överföringar på helger år 2025?
Helt obegripligt att vi accepterar detta.
Varför startar inte folket en egen bank som implementerar allt som är viktigt och bra direkt?
Jag kan swisha 600.000 på en sekund men behöver vänta på 10.000 från en annan bank?
Helt obegripligt att vi bara skedmatas av allt helvete och ingen vill gör något åt det?

Det är väl en kombination av gamla system och en konservatism mot att tillåta stora pengaflöden ut och in. Det tar tid att bygga nya system. Särskillt för bankerna som fortfarande kör sina interna system på IBM burkar som emulerar operativsystem från tidigt 70 tal.

Många av programmen skrevs från början för MVS, System/360 och likande. Och dom används fortfarande, fast idag kanske kör på virtuella maskiner med IBM Z-Os som är bakåtkompatiblet mot dessa gamla system.

Och en sådan förändring kräver ju att åtminstone alla storbankerna gör en förändring samtidigt.
Men det kommer väl att allt ska gå via swish tillslut gissar jag. Det är svårt att byta ut kärnan i banken utan att det påverkar massa saker.
Senast redigerad av bithax 2025-10-05 kl. 10:54.
Citera
2025-10-05, 10:40
Medlem
Zaedrewss avatar
Jo håller med. Ofattbart. Det är våra pengar men bankerna kontrollerar dom. Styr över oss. Vi ska leva efter banktider...

Sedan detta med överföringar. Det borde de fixa. Överföra, betala så det ses direkt. Men ändå fortsatt som det är 1950...
Citera
2025-10-05, 13:56
Medlem
Så använd swish istället? Jag kan posta 600k också men väljer förstås att inte göra det för att det finns bättre alternativ
Citera
2025-10-05, 14:35
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Vad tror du att storbankerna gör med vinsten? Det som händer är att aktieägaren - helt vanliga medborgare - får ta del av vinsten i form av utdelningar. Det här året fick jag en rejäl slant av Handelsbanken för mina investeringar. Istället för att klaga som en lågintelligent individ är min rekommendation att du blir delägare och således också får ta del av kakan.

Bra idé! Förra året fick jag 4000 i utdelning från Avanza samt några hundralappar i ränta från mitt konto.
Citera
2025-10-05, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Vad tror du att storbankerna gör med vinsten? Det som händer är att aktieägaren - helt vanliga medborgare - får ta del av vinsten i form av utdelningar. Det här året fick jag en rejäl slant av Handelsbanken för mina investeringar. Istället för att klaga som en lågintelligent individ är min rekommendation att du blir delägare och således också får ta del av kakan.
Glöm inte dom stora ägarna, pensionsbolagen, alla vill väl ha bra pension?
Citera
2025-10-05, 14:52
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Glöm inte dom stora ägarna, pensionsbolagen, alla vill väl ha bra pension?
Precis. Faktum är att de flesta får dra nytta av storbankernas vinster.
Citera
2025-10-05, 15:40
Medlem
Jag pratar om varför dom är så jävla sega med tekniken!!!!

Dom tjänar miljardersmiljarder!!!

Ändå kan dom inte fixa direkt överföring bank 2bank

Eller

Fixa en enhet på varje bank som spårar pengar så våra äldre inte blir lurade!!!

Politisker borde tvinga bankerna att ha en enhet som spårar pengar som anmäls så att de går att få fram vems konto de hamnar på till slut och sedan gripa personen!!!!

Min poäng är att bankerna gör ingenting!! När hände de senast en teknisk förändring g för bankerna?? Swish är ju inte ens ägt av bankerna!!! Dom är sega allihopa!!

Kolla på Avazna och Nordnet från ingenstans blev enorma!!! Varför? För att gamla klassiska banker är SEGA och förändrar sig inte!!! Tekniken finns för trading med aktier etc men dom gör ju inget!!!!
Citera
2025-10-05, 16:58
Moderator
HelgeBuks avatar
TS varför startar inte DU en bank som är snabb och bra? Kanske för att det är svårt och dyrt?
Citera
2025-10-05, 17:08
Medlem
Adidass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskelpoo
Gamla system genom Bankgirot (tror jag)

Riksbanken håller på att modernisera betalningssystemet. Målet är att alla banker ska kunna köra realtidsbetalningar även för vanliga överföringar (inte bara Swish). Det kan bli standard inom några år.

Inom några år...Har varit standard i UK i 15 år och då är UK ett land som teknologiskt alltid varit på stenåldern jämfört med Sverige.
Citera
2025-10-05, 17:17
Medlem
Crabbofixs avatar
bra fråga.

bankarna är rejält efterblivna.

allt annat går blixtsnabbt så det är så klart fullt rimligt att kräva att bankerna också möjliggör omedelbar betalning.

det är och förblir sinnessjukt att bankerna tar ledigt på helgerna, som om internet inte existerade.

pissar på dom svenska bankerna, varenda en av dom.
Citera
2025-10-05, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Hur fan kan de ta flera dagar innan man får pengar via bank överföringar på helger år 2025?

Helt obegripligt att vi accepterar detta.

Varför startar inte folket en egen bank som implementerar allt som är viktigt och bra direkt?

Jag kan swisha 600.000 på en sekund men behöver vänta på 10.000 från en annan bank?

Helt obegripligt att vi bara skedmatas av allt helvete och ingen vill gör något åt det?

Jobbade i Danmark ett tag, håller med dig helt om vi pratar om ”svenska banker”. Danskt bank Danmark funkade utmärkt, det går t.o.m. att flytta pengar på helger.

Min gissning är att Sverige i praktiken har ett oligopolliknande affärsmodell kopplat till alla våra bolån, skenande huspriser och bankerna.

Resterande verksamhet lägger de knappare tid och energi på.
Citera
2025-10-05, 19:38
Medlem
De håller pengarna när de ska till andra banker en dag för att få extra ränta. Blir rätt mycket pengar när de gör så på exakt alla överföringar som går till annan bank.

Har inget med teknik att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in